شرکت Waymo به تازگی مدعی شده است که در زبان و گفتار خود برای معرفی خودروهای خودمختارش دقت و ظرافت بیشتری به خرج خواهد داد.
شرکت تابعهی گوگل Waymo به استفاده از اصطلاح «خودروهای خودران» برای معرفی مجموعه خودروهای خودمختار خود پایان میدهد و به نوعی به ایلان ماسک و تسلا کنایه زده است.
Waymo اظهار دارد که به «به کار بردن زبان حسابشدهتر» در محتوای بازاریابی، آموزشی و تبلیغاتی خود متعهد میشود و از این رو، این شرکت دیگر از خودروهای خود بهعنوان «خودران» نام نمیبرد. بهعنوان مثال، این شرکت نام کمپین آموزشی سهسالهی خود را از «بیایید دربارهی خودرانی صحبت کنیم» (Let’s Talk Self-Driving) به «بیایید دربارهی رانندگی خودمختار صحبت کنیم» (Let’s Talk Autonomous Driving) تغییر میدهد.
Waymo طی مطلبی چنین بیان داشته است:
شاید یک تغییر کوچک به نظر برسد اما تغییر مهمی است چون دقت در گفتار مهم است و میتواند جان افراد را نجات بدهد. ما امیدواریم که تداوم در مرور زمان باعث شود تفاوت بین فناوری تمام خودمختاری که Waymo مشغول توسعهاس است و فناوریهای کمکراننده (برخی مواقع به اشتباه از آنها بهعنوان فناوریهای «خودرانی» یاد میشود) که نیاز به نظارت رانندگان دارای گواهینامه جهت فعالیت ایمن دارند، مشخص شود.
اشارهی وی به فناوریهایی که اشتباهاً بهعنوان خودران از آنها نام برده میشود، ظاهراً کنایهای به تسلا است که سال گذشته یک بهروزرسانی نرمافزاری تحت عنوان «خودرانی کامل» را در بعضی از خودروهای خود ارائه داد. این نرمافزار که به رانندگان اجازه میدهد از بسیاری از قابلیتهای کمکرانندهی پیشرفتهی اتوپایلت در خیابانهای محلی و غیر بزرگراه استفاده کند، هنوز از لحاظ فنی در فاز بتا قرار دارد. اما تعداد نامشخصی از رانندگان منتخب و اصطلاحاً موجود در لیست سفید، آن را دریافت کردهاند و بهطور فعال آن را در جادههای عمومی آزمایش میکنند و اغلب حتی ویدئوهایش را روی یوتیوب منتشر میکنند.
تسلا گفته است که فناوری خودرانی کامل باید با احتیاط و دو دست روی فرمان استفاده شود. در واقع این قابلیت جهت کمک به رانندگان طراحی شده و امکان اشتباه دارد و حوادث خبرسازی بوده است که طی آن، رانندگان از اتوپایلت استفاده کردهاند و تصادف کردهاند و فوت شدهاند.
Waymo صراحتاً به تسلا طی مطلب خود اشاره نکرده اما واضح است که شرکت مادر گوگل یعنی «آلفابت» (Alphabet) تحت تاثیر تصمیم بحثبرانگیز تسلا جهت به کار بردن اصطلاح «خودرانی کامل»، به استفاده از زبان و گفتار دقیقتر روی آورده است. طی مطلب مذکور چنین آمده است:
این فراتر از یک اقدام در زمینهی برندینگ یا زبانشناسی است. متاسفانه میبینیم که برخی از تولیدکنندگان خودرو اصطلاح «خودرانی» را به شیوهای اشتباه مورد استفاده قرار میدهند و برای مصرفکنندگان و عموم مردم تصور اشتباهی از قابلیتهای فناوری کمکراننده (نه کاملاً خودمختار) به وجود میآورند. این برداشت غلط میتواند باعث شود فردی ندانسته، خطری کند (مثلاً دستان خود را از فرمان بردارد) که نهتنها ایمنی خود، بلکه ایمنی افراد دیگر را به خطر میاندازد. متحد شدن با هدف اصطلاحشناسی استاندارد، نهتنها از سوء برداشت جلوگیری میکند بلکه جان افراد را نجات میدهد.
تلاشهایی برای استفاده از واژههای دقیقتر جهت معرفی خودروهای خودمختار صورت گرفته است و در عین حال، منتقدان همچنان نسبت به ۵ سطح هدایت خودکار به تعریف «انجمن مهندسان خودرو» (Society of Automotive Engineers) بهخاطر بیش از حد گسترده و احتمالاً خطرناک بودن آنها گلهمند هستند. اکثر متخصصان بر سر الزام زبانی بهتر و یکپارچهتر برای صحبت دربارهی خودروهای خودران اتفاق نظر دارند.
بهخصوص تسلا به عقیدهی متخصصان، از فقدان زبانی مرسوم مخصوص وسایل نقلیهی خودمختار جهت تبلیغ و ایجاد اشتیاق بیش از حد برای محصولاتش سوء استفاده میکند. ایلان ماسک اخیراً رویکرد Waymo را «چشمگیر اما راه حلی بسیار تخصصی» برشمرده بود اما در واقعیت تفاوت قابل توجهی بین ادعاهای تسلا نسبت به قابلیتهای خودروهایش با کاری که واقعاً میتوانند انجام دهند وجود دارد. وی ادعا کرده بود که قابلیت کمکرانندهی «خودران کاملِ» تسلا «بدون هیچگونه دخالتی» کار میکند اما ویدئوهایی در شبکههای اجتماعی دست به دست شد که در آنها، مشتریان تسلا برای دوری از خودروهای پارک شده و سایر موارد نزدیک خودرو را منحرف میکنند.
سالها پیش Waymo توسعهی یک سیستم کمکرانندهی پیشرفته مانند نسخهی «خودرانی کاملِ» اتوپایلت تسلا را در نظر داشت ولی در نهایت پس از آگاه شدن از پیامدهای منفی برای رانندگان، در این خصوص تجدید نظر کرد.
نظر شما دربارهی رویکرد Waymo چیست؟
لینک کوتاه: