به دنبال شرایط و ضوابط جدید واتساپ برای کاربران خود، سایر پیامرسانها نظیر تلگرام و سیگنال با رشد عظیمی در دانلودهایشان مواجه شدهاند.
همانطور که احتمالاً میدانید، واتساپ شرطی را برای کاربران خود مطرح کرده است به این صورت که کاربران تا ۸ فوریه (۲۰ بهمن) فرصت دارند تا اجازهی به اشتراک گذاری دادههایشان را بدهند یا دیگر قادر به استفاده از این پیامرسان نخواهند بود. اگرچه این قاعده برای کاربران اروپا و بریتانیا صادق نیست ولی در هر صورت پیام مخصوص آن برای تمامی کاربران ارسال شده است.
واتساپ مدعی شده است که این اقدام برای آنها امکان ارائهی قابلیتهایی چون خرید و پرداخت را فراهم میآورد. این درحالی است که پلتفرمهای رقیب «سیگنال» و «تلگرام» هر دو پیامرسانهایی امن و کاملاً رمزگذاری شده بهصورت رایگان هستند.
اول از همه قطعاً نام سیگنال را طی چند روز اخیر خصوصاً با پیشنهاد مدیر عامل تسلا یعنی ایلان ماسک به استفاده از آن شنیدهاید. به گزارش Sensor Tower، این پیامرسان یک هفته قبل از اینکه واتساپ در ۴ ژانویه (۱۵ دی) شرایط و ضوابط جدیدی را برای کاربران خود تعیین کند و این حواشی به وجود بیاید، ۲۴۶ هزار بار دانلود شده و دقیقاً یک هفته پس از این اتفاق ۸.۸ میلیون دانلود را به ثبت رسانده که رقم چشمگیری است.
در هند رشد عظیمی در تعداد دانلودهای سیگنال شکل گرفته بهطوری که از ۱۲ هزار به ۲.۷ میلیون بار رسیده است. دانلودها همچنین در بریتانیا از ۷.۴۰۰ به ۱۹۱ هزار و در ایالات متحدهی آمریکا از ۶۳ هزار به ۱.۱ میلیون بار افزایش پیدا کرده است.
با هجوم کاربران از واتساپ به سیگنال، مشکلاتی در زمینهی تشکیل گروهها یا تاخیر در دریافت کدهای تایید به وجود آمده که سینگال در حساب رسمی توئیتر خود اعلام کرده که همچنان به رفع مشکلات و بهبود هرچه بیشتر امکانات و ظرفیتهای این برنامه ادامه میدهد و «سرورهای جدید ما هماکنون آمادهی خدمترسانی به شما هستند».
پس از سیگنال به تلگرام میرسیم که حتی رشد بیشتری را تجربه کرده و دانلودهایش از ۶.۵ میلیون در هفتهای که در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۸ دی) آغاز شد به ۱۱ میلیون بار در هفتهی بعد از آن رسیده است. دانلودهای این پیامرسان در بریتانیا از ۴۷ هزار به ۱۰۱ هزار و در ایالات متحدهی آمریکا از ۲۷۲ هزار به ۶۷۱ صعود یافته است.
طی همین بازهی زمانی دانلودهای واتساپ از ۱۱.۳ میلیون به ۹.۲ میلیون کاهش پیدا کرده است. البته با این حال، این لزوماً مشکل بزرگی برای واتساپ به حساب نمیآید که از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۴ تاکنون ۵.۶ میلیارد بار دانلود شده است.
«کریگ شپل» (Craig Chapple)، استراتژیست در Sensor Tower چنین بیان داشته است:
برای رقبا شکستن عادات کاربران سخت است و واتساپ همچنان یکی از محبوبترین و پراستفادهترین پیامرسانهای جهان خواهد بود.
جالب است که ببینیم این جریان جدید باقی میماند یا کاربران به همان جایی که میدانند برمیگردند.
جهت توضیحات تکمیلی دربارهی ضابطهی جدید واتساپ باید گفت که دادههایی که این پیامرسان با شرکت مالک خود یعنی فیسبوک به اشتراک میگذارد شامل پیامها، گروهها و تماسها نیست. دادههای کاربران که در اختیار فیسبوک گذاشته میشود عبارت است از:
- شمارهی تلفن و سایر اطلاعات ارائه شده هنگام ثبت نام (از جمله نام کاربر)
- اطلاعات گوشی همراه فرد شامل مدل و شرکت سازندهی آن
- آیپی کاربران که محل اتصال اینترنت آنها را نشان میدهد
- هرگونه پرداخت و معاملات مالی انجام شده از طریق واتساپ
نظر شما راجع به سیاست جدید واتساپ چیست؟
لینک کوتاه: