یوتیوب

یوتیوب طی سه سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کرده است

یوتیوب رسماً اعلام کرده که در طول سه سال اخیر بیش از ۳۰ میلیاد دلار به تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و سایرین در این پلتفرم پرداخت کرده است.

با توجه به نامه‌ای منتشر شده توسط «سوزان ووجیتسکی» (Susan Wojcicki)، مدیر عامل یوتیوب، بیش از ۳۰ میلیاد دلار به تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و رسانه‌ها طی سه سال گذشته پرداخت شده است.

ووجیتسکی طی نامه‌ی اول خود به تولیدکنندگان محتوا در سال ۲۰۲۱، از رشد یوتیوب گفته است. تعداد کانال‌های جدیدی که به برنامه‌ی Partner Program این پلتفرم پیوسته‌اند یا به‌طور ساده‌تر امکان درآمدزایی از تبلیغات روی ویدئوها برای آن‌ها فراهم شده، در سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده است. همچنین طبق گزارشی از Oxford Economics که ووجیتسکی به آن اشاره کرده، یوتیوب تقریباً در ۱۶ میلیاد دلارِ تولید ناخالص داخلی ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۹ نقش داشته و ۳۴۵ هزار شغل تمام‌وقت را فراهم آورده است.

در این نامه همچنین از اقدامات مورد نیازی که تیم یوتیوب باید به آن‌ها بپردازد، عمدتاً در زمینه‌ی شفافیت در خصوص چگونگی برخورد با محتواهای مختلف و مبالغی که به کانال‌ها پرداخت می‌شود سخن به میان آمده است. ووجیتسکی متذکر شده که «در مقیاسی که ما کار می‌کنیم، کنار آمدن با تغییرات دستورالعمل‌ها دشوار است».

ووجینسکی می‌گوید که تیم یوتیوب به دنبال این است که در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی تغییرات دستورالعمل‌ها بهتر عمل کند تا کانالی به‌خاطر عدم آگاهی از آن‌ها، اخطاریه دریافت نکند. هر کانال پس از دریافت سه اخطاریه یا همان Strike در یک بازه‌ی زمانی ۹۰ روزه، بسته می‌شود. وی چنین نوشته است:

در ماه دسامبر با تولیدکننده‌ی محتوا «چارلی وایت» (Charlie White) از چنل penguinz0 پس از اینکه درباره‌ی دریافت اخطاریه برای ویدئویی قدیمی به‌خاطر سیاستی جدید توئیت کرده بود، صحبت کردم. ما می‌دانیم که سایر تولیدکنندگان محتوا نیز به‌خاطر وضعیت مشابه سرخورده شده‌اند.

به‌عنوان مثالی دیگر می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده‌ی آمریکا اشاره کرد که یوتیوب تصمیم به حذف ویدئوهایی که اطلاعات غلطی را درباره‌ی حاشیه‌ی تقلب ارائه می‌دادند گرفت. این پلتفرم در ماه دسامبر حذف ویدئوها را عملی کرد ولی به تولیدکنندگان محتوا مهلت داد تا بررسی کنند که ویدئوهایشان بر خلاف سیاست جدید این شرکت است یا خیر.

مقامات اجرایی یوتیوب همچنین برای تعدیل فضای این پلتفرم و جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط تحت فشار بوده است و هم‌اکنون روی کنترل اطلاعاتی که درمورد واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود متمرکز هستند. ووجیتسکی در این باره چنین بیان داشته است:

ما همیشه در تلاش هستیم تا بین آزادی بیان و مسئولیت‌پذیری تعادل برقرار کنیم درحالی که دستورالعمل‌های تعیین شده توسط دولت‌ها در سراسر جهان را رعایت می‌کنیم.

موضوع جالب دیگری که ووجیتسکی طی نامه‌ی خود بیان کرده، موضوع نظارت روی محتوا است. بحث داغی که اخیراً مطرح بوده، اصلاح «بخش ۲۳۰» (Section 230) در قانون ایالات متحده‌ی آمریکا است که به پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب، فیسبوک و توئیتر اجازه می‌دهد بدون اینکه نسبت به محتوایی که توسط کاربران در آن‌ها منتشر می‌شود مسئول باشند، به فعالیت بپردازند. مدیر عامل یوتیوب گفته که بخش ۲۳۰ این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا «هم یوتیوب را آزاد نگه دارند» و همچنین «اقدامات لازم جهت محافظت» از این پلتفرم را در پیش بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا