اپل اعلام کرده است که در آیندهی نزدیک جلوی برنامههایی که کاربران آیفون را با شناسههای منحصر به فرد ردیابی میکنند خواهد گرفت.
اپل به دنبال اخباری که طی کنفرانس Worldwide Developers Conference در سال گذشته به اشتراک گذاشت، حال آمادهی برداشتن قدم بعدی خود در راستای حفظ حریم خصوصی کاربران است و ردیابی کاربران بین برنامهها را روی گوشیهای آیفون بهصورت پیشفرض غیرفعال میسازد.
با انتشار iOS 14، اپل جلوی تمام برنامههایی را خواهد گرفت که کاربران را با استفاده از IDFA مخصوصشان ردیابی میکنند مگر اینکه این برنامهها صراحتاً تایید و رضایت کاربر را دریافت کنند. این اقدام پیامدهای قابل توجهی برای برنامههایی خواهد داشت که با ردیابی کاربران، آنها را هدف تبلیغات قرار میدهند.
IDFA یا Identifier for Advertisers که به معنای «شناسه برای تبلیغکنندگان» است، نقشی مانند اثر انگشت را ایفا میکند که اجازه میدهد مصرف دادههای (Data Usage) شما بین برنامهها و سرویسها مبادله شود. در واقع IDFA مانند کوکی مرورگر است با این تفاوت که نمیتوانید آنها را پاک کنید. با بهروزرسانی آیفون یا آیپد توسط کاربران، برنامهها دسترسی به IDFA را از دست خواهند داد و باید دوباره برای اخذ دسترسی درخواست بدهند. کاربران میتوانند تصمیم بگیرند که برای هر برنامه اجازهی دسترسی به IDFA را بدهند یا خیر و اگر چنین اجازهای ندهند، برنامهی مورد نظر هیچ راه دیگری نخواهد داشت. در واقع مثل این است که به برنامهای اجازهی دسترسی به موقعیت مکانیتان را بدهید یا خیر.
با این حال، مثل سایر قابلیتها میتوانید اجازهی دسترسی به IDFA را در هر زمانی که بخواهید از طریق بخش تنظیمات لغو کنید. حتی این امکان وجود دارد که بهطور کلی برنامهای را از ارسال درخواست جهت دریافت IDFA منع کنید که بسیار خوشایند است از آنجا که آزادی انتخاب کامل را در اختیار کاربران آیفون میگذارد.
اپل مشخص نکرده است که با کدام بهروزرسانی برای iOS این حرکت را عملی خواهد کرد اما گفته است که پیش از اینکه عموماً آن را عملی کند، در قالب بتا آن را به اجرا خواهد رساند. با توجه به گفتهها و اقدامات این شرکت در زمینهی الزامات افشای حریم خصوصی، سازندگان برنامهها نباید از این موضوع متعجب بشوند.
برنامهها تنها یک بار امکان درخواست به کاربران جهت ردیابی با استفاده از IDFA آنها را خواهند داشت و اپل اظهار داشته است که سازندگان قادر به تغییر و شخصیسازی متنی که به کاربران نمایش میدهند خواهند بود. با این حال، این نکته حائز اهمیت است که برنامهها نمیتوانند در ازای اجازه به ردیابی توسط کاربر، قابلیتها یا مبلغی را پیش روی او بگذارند. سازندگانی که قصد ایجاد اختلالی در این سیستم داشته باشند با حذف برنامهشان از اپ استور مواجه خواهند شد.
این تغییر روی «تمامی» برنامهها روی گوشیهای آیفون یا دستگاههای آیپد حتی برنامههای خود اپل اعمال خواهد شد اگرچه پیامدهای این اقدام برای برنامههایی که در اختیار اپل نیستند، قابل توجهاند. برنامهها مشخصاً به گونهای ساخته شدهاند تا از ردیابی از طریق IDFA برای اهداف تبلیغاتی – چه بهصورت مستقیم و چه بهصورت کلی – تا بیشترین حد ممکن بهره ببرند و این تغییر کاملاً به چنین مدلی پایان میدهد.
باید منتظر ماند و دید که برنامهها چگونه کاربران آیفون را به پذیرش ردیابی دادههایشان متقاعد خواهند کرد. بهطور کلی به نظر نمیرسد که کاربران تمایلی داشته باشند که اجازهی ردیابی را به برنامهها بدهند. برخلاف اجازهی دسترسی به دوربین، میکروفون یا موقعیت مکانی، هیچ نفع واضحی در ردیابی دادهها به وسیلهی IDFA وجود ندارد و حداقل در سطح به نظر میآید که کل سود به سازندهی برنامه میرسد.
البته برنامهها راههای دیگری برای ردیابی دادههای کاربران دارند. هر برنامهای که استفاده از آن ملزم ثبت نام است طبیعتاً قابلیت ردیابی فعالیت کاربر را دارا است به ویژه وقتی چند برنامه از یک شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین تکنولوژیهای پیشرفتهای موجود است که بسیاری از دادههای متفاوت را جهت ایجاد الگو و تشکیل پروفایلی برای فرد جمعآوری میکند و لزوماً تحت تاثیر رویکرد جدید اپل برای گوشیهای آیفون قرار نمیگیرد.
از سایر اخبار اخیر مرتبط با اپل، باید به انتشار گزارشی باجزئیات دربارهی توسعهی هدست واقعیت مجازی و عینک واقعیت افزودهی این شرکت اشاره کرد. همچنین دربارهی مذاکرهی این شرکت با هیوندای برای توسعهی یک خودروی الکتریکی شنیدهایم و تحقیقاتی اخیراً نشان داده است که میتوان از اپل واچ برای تشخیص ویروس کرونا استفاده کرد. فروش اپل در کریسمس نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده و در مجموع ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است. با این وجود چالش اپل بهتازگی شدیدتر شده و این شرکت با شکایت دیگری به اتهام از کار انداختن گوشیهای قدیمی خود جهت سوغ دادن کاربران به خرید مدلهای جدید مواجه شده است. این حاشیهی تازهای برای این شرکت نیست و اولین بار در سال ۲۰۱۷ بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت.
نظر شما دربارهی رویکرد جدید اپل در راستای حریم خصوصی کاربران آیفون چیست؟
لینک کوتاه: