مایکروسافت

مایکروسافت پلتفرم «ویوا» در زمینه‌ی کار از راه دور را راه‌اندازی کرد

مایکروسافت پلتفرمی تحت عنوان Microsoft Viva را راه‌اندازی کرده است تا فضایی بهتر و جامع‌تر را برای کارمندانی که دورکاری می‌کنند فراهم آورد.

مایکروسافت ویوا جدیدترین اقدام این شرکت در راستای توسعه‌ی دورکاری است که به عقیده‌ی بسیاری به شیوه‌ی مرسوم مشاغل و کسب‌وکارها در آینده تبدیل خواهد شد. ویوا به‌عنوان یک پورتال برای کارمندان و کسب‌وکارها جهت مدیریت پیچیدگی‌های کار از راه دور طراحی شده است. این شرکت ویوا را روز گذشته راه‌اندازی کرد و بخش‌های متعدد این پلتفرم به مرور زمان طی سال ۲۰۲۱ در دسترس قرار می‌گیرند.

«ساتیا نادلا» (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت چنین بیان داشته است:

ما در بزرگ‌ترین آزمایش کار از راه دور که جهان به خود دیده شرکت کرده‌ایم. با بازگشتن دنیا به شرایط قبل، قرار نیست به عقب برگردیم. انعطاف‌پذیری در زمان، مکان و چگونگی کار کردن همچنان کلیدی خواهد بود.

ویوا نه یک برنامه و نه یک سرویس است بلکه بیشتر یک پلتفرم برای بهبود شرایط کار از راه دور و کمک به کسب‌وکارها جهت مدیریت آن به شمار می‌رود. درحالی که کسب‌وکارها هر ساله در مجموع میلیاردها دلار صرف رفاه کارمندان خود می‌کنند، مایکروسافت فکر می‌کند که ویوا در این عصر جدید دیجیتال کار تاثیرگذار خواهد بود.

«جرد اسپاتارو» (Jared Spataro)، مدیر مایکروسافت ۳۶۵، پیش‌تر اظهار داشته بود که پاندمی کرونا برای همیشه شیوه‌ی کار کردن و آموزش را متحول خواهد کرد و ویوا نیز نتیجه‌ی جریاناتی است که مایکروسافت آن‌ها را مورد توجه قرار داده است.

ویوا که برای این عصر جدید کار طراحی شده، در Microsoft Teams ادغام شده است و قسمت‌های اساسی یک کسب‌وکار را در یک مکان مرکزی جمع‌آوری می‌کند. این پلتفرم به چهار بخشِ «ارتباطات» (Connections)، «آمار و ارقام» (Insights)، «موضوعات» (Topics) و «یادگیری» (Learning) تقسیم می‌شود.

مایکروسافت

بخش ارتباطات شامل ارتباطات داخلی یا منابعی مانند منافع و سیاست‌های شرکت می‌شود. همچنین به‌عنوان پورتالی برای افرادی طراحی شده است که کار در شرکتی را شروع کرده و حتی همکارانشان را به‌خاطر تعطیلی‌های پاندمی کرونا تاکنون ملاقات نکرده‌اند. اسپاتارو آن را «دروازه‌ای به محل کار دیجیتال شما» خوانده است.

بخش ارتباطات ویوا بر پایه‌ی فناوری SharePoint مایکروسافت بنا شده و مواردی مثل اخبار شرکت‌ها و گروه‌های کارکنان را در خود دارد و اساساً داشبوردی برای ارتباط با همکاران از راه دور به حساب می‌آید.

مایکروسافت

بخش آمار و ارقام ویوا را به نوعی می‌توان قدم بعدی مایکروسافت در قابلیت Productivity Score دانست. مایکروسافت به‌خاطر اینکه امکان بررسی داده‌های تمامی کارمندان که از نرم‌افزارها و سرویس‌های این شرکت به دست آمده بودند را برای مدیران فراهم کرده بود به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته بود. از این رو، مجبور به اعمال تغییراتی در قابلیت Productivity Score شد و بخش آمار و ارقام ویوا نیز بر پایه‌ی همان داده‌های مدیران و کارمندان است.

مایکروسافت می‌گوید که در این بخش داده‌های مدیران کسب‌وکارها جهت بررسی الگوها و جریان‌های کاری ارائه خواهد شد ولی با این حال، حریم خصوصی آن‌ها نیز حفظ می‌شود.

یادگیری سومین بخش مایکروسافت ویوا به شمار می‌رود و همان‌طور که از نامش مشخص است، جهت رشد و یادگیری کارمندان است. کارفرمایان در اینجا دوره‌ها و مواد آموزشی و سایر محتویات را در اختیار کارمندان می‌گذارند که شامل محتوا از LinkedIn Learning ،Microsoft Learn و حتی حساب خود کسب‌وکار و محتوای تبلیغاتی از آموزش‌دهندگان ترد پارتی است.

در آخر به بخش موضوعات می‌رسیم که اسپاتارو درباره‌ی آن می‌گوید «Viva Topics را به‌عنوان یک ویکی‌پدیا برای سازمان‌ها در نظر بگیرید». این بخش از هوش مصنوعی جهت سازمان دادن به محتوا استفاده می‌کند و اسناد و مطالب، ویدئوها و افراد مرتبط را از برنامه‌هایی نظیر Office ،Teams و SharePoint به کاربر ارائه می‌دهد.

Viva Topics هم‌اکنون در دسترس کاربران مایکروسافت ۳۶۵ است و پیش‌نمایشی عموم Viva Insights نیز برقرار است. مایکروسافت همچنین پیش‌نمایشی خصوصی از Viva Learning را ارائه می‌دهد و برنامه دارد تا در سال ۲۰۲۱ موارد بیشتری را به مایکروسافت ویوا اضافه کند. این شرکت می‌گوید که ویوا تازه در اول مسیر خود قرار دارد و یک «پلتفرم آزاد و توسعه‌پذیر» است. ویوا برنامه‌ی مایکروسافت برای قرار دادن Microsoft Teams در مرکز استراتژی خود در زمینه‌ی مشاغل را تکمیل می‌کند و پلتفرم مرکزی آن به شمار می‌رود.

ویوا مانند حالت Together از Microsoft Teams تحت تاثیر شرایط ناشی از پاندمی کرونا تهیه شده است و درحالی که هنوز بر سر اینکه پس از پایان این پاندمی کارهای اداری و دفتری چگونه خواهند بود بحث می‌شود، مایکروسافت ظاهراً معتقد است که دورکاری از این پس شیوه‌ی مرسوم مشاغل و کسب‌وکارها خواهد بود.

نظر شما درباره‌ی مایکروسافت ویوا چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا