کروم‌بوک

کروم‌بوک برای اولین در سهم بازار از مک‌بوک پیشی گرفت

به گفته‌ی تحلیل‌گران، لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک از گوگل برای اولین بار در محبوبیت از مک‌بوک‌های معروف اپل پیشی گرفته‌اند که اتفاق قابل توجهی است.

شرکت تحقیقاتی IDC استفاده از سیستم‌های عامل از جمله ویندوز مایکروسافت و MacOS اپل را مورد بررسی قرار داده و دریافته است که سیستم عامل Chrome OS که در لپ‌تاپ‌های گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگاه دوم را از MacOS برای اولین بار تصاحب کرده است. IDC اعلام داشته که این سیستم عامل که عمدتاً در لپ‌تاپ‌های ارزان و مقرون به صرفه‌ای که به دانش‌آموزان جهت شرکت در کلاس‌های آنلاین اهدا می‌گردد استفاده می‌شود، اکنون سهمی ۱۰.۸ درصدی از بازار را در اختیار دارد. در آمار IDC نه تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بلکه صرفاً کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها لحاظ شده‌اند.

در این تحلیل که اولین بار سایت خبری Geekwire آن را گزارش کرد آمده است که سهم بازار MacOS در سال ۲۰۲۰ علی‌رغم از دست دادن جایگاه دوم خود، از ۶.۷ به ۷.۵ درصد افزایش داشته است. با این حال ویندوز همچنان با اختلاف زیاد با ۸۰.۵ درصد سهم بازار محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم عامل به حساب می‌آید. ۱.۲ درصد باقی‌مانده از سهم بازار متعلق به سیستم‌هایی نظیر لینوکس که کاربران محدود و ویژه‌ای دارند و بیشتر توسط قشری به‌خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک اولین بار در سال ۲۰۱۱ روانه‌ی بازار شدند. Chrome OS یک سیستم عامل مبتنی بر وب است که اساساً به برنامه‌های آنلاین متصل می‌شود به‌جای اینکه آن‌ها را با سخت‌افزار داخلی اجرا کند. این لپ‌تاپ‌ها معمولاً از سایر لپ‌تاپ‌ها ارزان‌تر هستند و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند و محبوبیت آن‌ها از زمان عرضه‌شان تاکنون به تدریج افزایش پیدا کرده ولی در سال ۲۰۲۰ با موجی عظیم مواجه شده است.

تحلیل‌گر Gartner «رانجیت اتوال» (Ranjit Atwal) چنین توضیح داده است:

با تعطیل شدن مدارس و به‌طور کلی آموزش به‌خاطر پاندمی کرونا، کروم‌بوک‌ها با رشد مواجه شده‌اند. دیگر زمان مورد توجه قرار گرفتن کروم‌بوک است و نه‌تنها در ۲۰۲۰ بلکه ظاهراً در سال ۲۰۲۱ نیز این روند ادامه خواهد داشت.

شرایطی که پاندمی کرونا به وجود آورده باعث شده است تا تقاضا برای لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند و در این بین کروم‌بوک توانسته است به خوبی در انتخاب‌های مردم جای بگیرد.

واحدهای بسیاری توسط خریداران عمده نظیر مدرسه و حتی نهادهای آموزشی ملی خریداری شده و البته والدین دانش‌آموزان نیز تاثیرگذار بوده‌اند. اتوال در این باره چنین گفته است:

شکی در این نیست که مصرف‌کنندگان زیادی وجود دارند که مجبور بودند برای فرزاندن خود نوت‌بوکی ارزان‌قیمت بخرند – از آنجا که نمی‌خواستند هزینه‌ی زیادی پرداخت کنند.

[کروم‌بوک] دستگاه درست در زمان درست و برای هدف درست است.

نظر شما درمورد عملکرد لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا