به دنبال رفتار تبعیضآمیز رانندگان اوبر با خانومی نابینا برای چندمین بار، این شرکت با پرداخت مبلغ کلان ۱.۱ میلیون دلاری موافقت کرده است.
از اوبر در سال ۲۰۱۴ بهخاطر تبعیض در برابر نابینایان و سگهای راهنمای آنها شکایت شد و این شرکت دو سال بعد با پرداخت غرامت ۲.۶ میلیون دلاری موافقت کرد و وعدهی تغییر این وضعیت را داد. اما ظاهراً هنوز وضعیت ایدهآل برقرار نشده است.
حال اوبر ۱.۱ میلیون دلار اضافی به خانوم نابینایی پرداخت میکند که بهخاطر اینکه رانندگان در ۱۴ موقعیت مختلف از کمک به او و سگش خودداری کردهاند، به کار، جشن تولد و مراسم شب کریسمس در کلیسا نرسیده و در تاریکی و زیر باران مانده و سایر تحقیرها را تجربه کرده است. این درحالی است که تعدادی از این موقعیتها پس از نهایی شدن پرداخت ۲.۶ میلیون دلار توسط اوبر بوده است.
یک داور حقوقی هفتهی جاری در این باره به چنین نتیجهای رسیده است:
اوبر به رانندگانی که نسبت به مسافران ناتوان تبعیض قائل میشوند اجازه داد تا بدون تنبیه شدن به کار خود ادامه بدهند.
این داور همچنین بیان داشته است:
وقتی اوبر تحقیقاتی را سازمان داد، در برخی موارد محققان آن آموزش دیده بودند تا رانندگان را برای یافتن دلایل غیر تبعیضآمیز برای رد کردن درخواستهای سفر راهنمایی کنند و حتی در برخی مواقع برای نگه داشتن رانندگان در این پلتفرم علیرغم شکایات از رفتار تبعیضآمیز از آنها دفاع کنند.
البته کل ۱.۱ میلیون دلار به «لیزا ایروینگ» (Lisa Irving)، خانوم نابینای مذکور نمیرسد. ۳۲۴ هزار دلار بهعنوان غرامت به او پرداخت شده و بقیهی مبلغ (۸۰۵.۳۱۳ دلار) به هزینههای قانونی و حقوقی از جمله دستمزد وکیل اختصاص داده میشود. وی طی گفتوگو با سایت Chronicle دربارهی سگ و خاطرات خود صحبت کرده و گفته است که در گذشته وقتی رانندهای او را سوار کرده و متوجه حضور سگ در خودرو شده، سریعاً عصبانی شده و تهدید به رها کردن آنها در خیابان کرده است. وی میگوید که حداقل ۶۰ بار درخواست او رد شده است.
اوبر اکنون صفحهای مخصوص به رسیدگی به حیوانات همراه دارد و در تلاش است تا از رفتارهای تبعیضآمیز با افراد ناتوان و حیوانات آنها جلوگیری کند. باید منتظر ماند و دید که در آینده دوباره شاهد چنین حواشیای برای این شرکت خواهیم بود یا اوبر به مرور زمان به این تبعیضها پایان میدهد.
لینک کوتاه: