آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا قصد ساخت شبکه‌ی جی‌پی‌اس در ماه را دارد

«آژانس فضایی اروپا» (European Space Agency یا به اختصار ESA) به‌تازگی از برنامه‌ی خود برای ساخت شبکه‌ی ارتباطی دور ماه گفته است.

سیستم‌های ارتباطی و جهت‌یابی در حال حاضر با استفاده از تعداد عظیمی از ماهواره‌ها که به دور زمین می‌چرخند کار می‌کنند و آژانس فضایی اروپا به دنبال این است که چنین سیستمی را با ایجاد شبکه‌ای از ماهواره‌های متعدد به ماه بیاورد.

هدف از برنامه‌ی آژانس فضایی اروپا تحت عنوان Moonlight این است که ماه به سیاره‌ی متصل‌تری تبدیل شود که ارتباطات و جهت‌یابی در آن بهتر و راحت‌تر خواهد بود. این آژانس به دنبال جذب شرکت‌های خصوصی جهت کمک در ساخت این شبکه است که آن را «یک صورت فلکی قمری از ماهواره‌ها و ایستگاه‌هایی که اتصال یکپارچه با زمین را فراهم می‌کند» توصیف می‌کند.

این آژانس چنین توضیح داده است:

درحالی که کشورهایی بیشتر از هر زمان دیگری برنامه‌های خود برای ماه را شروع کرده‌اند، Moonlight از یک ایستگاه فضایی دائمی که دور ماه می‌چرخد پشتیبانی خواهد کرد.

از برخی از مزایای مجموعه‌ای از ماهواره‌ها دور ماه می‌توان به کمک به مریخ‌نوردان برای حرکت دور منطقه‌ی قمری و شاید فراهم کردن امکان کنترل کردن آن‌ها به‌صورت راه دور از زمین اشاره کرد. درحالی که این برای مریخ‌نوردها روی مریخ امکان‌پذیر نیست چون تاخیر ارتباط در آنجا به ۲۰ دقیقه می‌رسد، تاخیر در ارتباط بین ماه و زمین تنها چند ثانیه است.

این سیستم همچنین می‌تواند در فرود آوردن سفینه‌های فضایی تاثیر داشته باشد و فرود آمدن در سمت پنهان ماه را میسر سازد. اخترشناسان رادیویی به ساخت تلسکوپی در سمت پنهان ماه جهت مشاهده‌ی فضا بدون دخالت اتمسفر زمین علاقه‌مند هستند و چون ماه می‌تواند از امواج رادیویی از زمین جلوگیری کند، امکان مشاهده‌ی فواصل دورتر در طول امواج مختلف را خواهند داشت.

نهایتاً چنین سیستمی ماموریت‌ها به ماه را آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد ساخت. آژانس فضایی اروپا در این باره چنین نوشته است:

داشتن یک سیستم مختص به مخابرات و جهت‌یابی ماه می‌تواند پیچیدگی طراحی را کاهش دهد و باعث می‌شود تمرکز در ماموریت‌ها روی فعالیت‌های اصلی و مرکزی باشد. از آنجا که ماموریت‌ها می‌توانند به این سرویس‌های مخابراتی و جهت‌یابی اختصاصی متکی باشند، سبک‌تر خواهند شد. این فضای بیشتری را برای ابزارهای علمی یا سایر محموله‌ها فراهم می‌کند.

برنامه‌ی Moonlight همچنان در مراحل اولیه به سر می‌برد و دو ائتلاف بررسی خواهند کرد که عملی شدن چنین طرحی ممکن است یا خیر. اگر تحقیقات و بررسی‌ها نتیجه‌ی مثبتی داشته باشند، این پروژه می‌تواند از ۲۰۲۳ کلید بخورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا