فیسبوک

اطلاعات کذب در مقایسه با سایر اخبار تعامل بیشتری را در فیسبوک دریافت می‌کند

به نظر می‌رسد که هرچه بیشتر به جلو می‌رویم، معضل انتشار اطلاعات کذب در فیسبوک جدی‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی که تصور می‌شد به نظر می‌آید.

به گزارش واشینگتن پست، مطالعه‌ای کارشناسی‌شده در دانشگاه نیویورک و دانشگاه گرونوبل آلپ در فرانسه نشان می‌دهد که اطلاعات کذب در فیسبوک ۶ برابر بیشتر از اخبار صحیح تعامل کاربران را برانگیخته است.

طی این مطالعه، پست‌های بیش از ۲۵۰۰ خبرگذاری بین آگوست ۲۰۲۰ و ژانویه‌ی ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. محققان دریافته‌اند که صفحه‌هایی که اطلاعات کذب بیشتری را به انتشار می‌رسانند، لایک‌ها و نظرات بیشتری را دریافت کرده‌اند و بیشتر به اشتراک گذاشته شده‌اند و این تعامل افزایش یافته در طیف سیاسی بوده است.

محققان این مطالعه را به‌عنوان بخشی از کنفرانس ۲۰۲۱ Internet Measurement Conference در ماه نوامبر به اشتراک خواهند گذاشت اما محقق «لارا ادلسون» (Laura Edelson) در گفت‌وگو با The Verge اظهار داشته که امکان انتشارش پیش از آن هم وجود دارد.

سخن‌گوی فیسبوک مدعی شده است که در این مطالعه نه «رسایی» بلکه تنها تعامل کاربران مورد توجه قرار گرفته که عبارتی است که این شرکت جهت توصیف تعداد افرادی که محتوای تولید شده را در این پلتفرم مشاهده می‌کنند، بدون توجه به اینکه با آن تعامل برقرار کنند یا خیر، استفاده می‌کند.

با این حال، فیسبوک داده‌های مربوط به رسایی و گستره‌ی محتوا را در دسترس محققان قرار نمی‌دهد و در عوض، آن‌ها و سایر افرادی که به دنبال بررسی مسئله‌ی انتشار اطلاعات کذب در این پلتفرم هستند اغلب از ابزاری به نام CrowdTangle بهره می‌برند که تحت مالکیت فیسبوک قرار دارد.

 با موج جدید مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا که ناشی از گونه‌ی جدید واگیردارتر کرونا است، موج اطلاعات نادرست درباره‌ی این ویروس نیز دوباره شدت گرفته است و ادعاهای اشتباه نظیر اینکه «واکسن تاثیرگذار نیست»، «ایمنی حاصل‌شده از ابتلا به ویروس از واکسن بهتر است» و «واکسن باعث سقط جنین می‌شود» اوج گرفته‌اند. این درحالی است که در ماه‌های می و ژوئن که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اکثر نقاط ایالات متحده‌ی آمریکا بسیار پایین بود، موج انتشار اطلاعات نادرست آرام شده‌ بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا