فیسبوک

گزارش: فیسبوک اطلاعات ناقصی را به محققان مسئله‌ی اطلاعات کذب در این پلتفرم ارائه داده است

به نظر می‌رسد که مسئله‌ی انتشار گسترده‌ی اطلاعات کذب در پلتفرم فیسبوک هرچه بیشتر به جلو می‌رویم، چالش‌برانگیزتر و بحث‌برانگیزتر از قبل می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، فیسبوک به‌خاطر ارائه‌ی داده‌های ناقص به محققان جهت بررسی مسئله‌ی انتشار اطلاعات کذب در این پلتفرم و میزان تعامل کاربران با آن‌ها، عذرخواهی کرده است. بر خلاف آنچه این شرکت به محققان گفته بود، داده‌هایی که ارائه شده بود شامل تنها حدود نصف کاربران در ایالات متحده‌ی آمریکا و نه تمامی آن‌ها می‌شد.

نیویورک تایمز اظهار داشته است که اعضای تیم «تحقیقات آزاد و شفافیت فیسبوک» (Facebook’s Open Research and Transparency) طی تماسی با محققان در روز جمعه بابت این اشتباه عذرخواهی به عمل آورده‌اند. برخی از محققان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این اشتباه، عمدی و در جهت مختل کردن تحقیقات بوده یا صرفاً یک سهل‌انگاری ساده بوده است.

محققی از دانشگاه اوربینو در ایتالیا برای اولین بار متوجه این نقص در داده‌ها شده است. وی گزارشی منتشر شده توسط فیسبوک در آگوست را با داده‌هایی که به محققان ارائه شده مقایسه کرده و متوجه ناهماهنگی آن‌ها شده است.

سخن‌گوی فیسبوک به نیویورک تایمز اعلام کرده که این اشتباه، حاصل یک خطای فنی بوده و این شرکت همواره در این باره توضیح داده و در تلاش است تا سریعاً این مشکل را برطرف کند.

گزارش مذکور از ۱۸ آگوست که محقق دانشگاه اوربینو در مقایسه‌ی خود به کار گرفته بود، در راه شفافیت هرچه بیشتر به انتشار رسیده است و پربازدیدترین محتوا در بخش News Feed فیسبوک از آپریل تا ژوئن امسال یا همان سه‌ماهه‌ی دوم را به نمایش می‌گذارد. با این حال، نیویورک تایمز دریافته که این شرکت گزارشی مربوط به سه‌ماهه‌ی اول را که نتیجه‌ی آنچنان مثبتی نداشته، کنار گذاشته است. البته نهایتاً این شرکت گزارش مذکور را منتشر کرده است.

با موج جدید مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا که ناشی از گونه‌ی جدید واگیردارتر کرونا است، موج اطلاعات نادرست درباره‌ی این ویروس نیز دوباره شدت گرفته است و ادعاهای اشتباه نظیر اینکه «واکسن تاثیرگذار نیست»، «ایمنی حاصل‌شده از ابتلا به ویروس از واکسن بهتر است» و «واکسن باعث سقط جنین می‌شود» اوج گرفته‌اند. این درحالی است که در ماه‌های می و ژوئن که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اکثر نقاط ایالات متحده‌ی آمریکا بسیار پایین بود، موج انتشار اطلاعات نادرست آرام شده‌ بود. حتی مطالعات نشان می‌دهد که اطلاعات کذب در فیسبوک ۶ برابر بیشتر از اخبار صحیح تعامل کاربران را به دنبال داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا