توقف فروش محصولات اپل در روسیه

توقف فروش محصولات اپل در روسیه

در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، فروش محصولات اپل و سایر خدمات وابسته به آن در روسیه توسط این شرکت، متوقف شده است.

به گزارش سیار نیوز، آیفون‌ها و سایر محصولات اپل در حال حاضر از طریق فروشگاه‌های اپل در روسیه فروخته نمی‌شوند.

Apple Pay و سایر خدمات هم محدود شده‌اند.

این شرکت همچنین اپلیکیشن‌های خبری روسیه را از جمله اپلیکیشن سرویس‌های خبری روسیه تودی و اسپوتنیک تحت حمایت کرملین را از اپ استورهای خود در کشورهای خارج از روسیه حذف کرد.

اپل همچنین گفت که الگوهای ترافیک و گزارش‌های رویدادهای زنده را در Apple Maps در اوکراین را به منظور جلوگیری از ردیابی تحرکات اوکراینی‌ها، در سال جاری غیرفعال کرده است.

اپل آخرین شرکت فناوری است که با قطع یا محدود کردن شدید دسترسی به محصولات خود، موضع روشنی در برابر تهاجم به اوکراین اتخاذ کرده است.

این حمله تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰ غیرنظامی و به جا ماندن صدها زخمی شده است.

اپل در جنگ با روسیه

توقف فروش محصولات اپل در روسیه به چه صورت است؟

در حالی که اپل ممنوعیت‌های داخل روسیه را به صفر رسانده است، سایر شرکت‌های فناوری پشتیبانی از خدمات روسی در کشورهای اروپایی را حذف کرده‌اند.

مایکروسافت برنامه‌های خبری روسی را از فروشگاه جهانی برنامه مایکروسافت خود حذف کرده است.

این شرکت قصد دارد نتایج جستجو را برای همان رسانه‌های خبری در بینگ از اولویت خارج کند و تبلیغات دولتی روسیه را ممنوع خواهد کرد.

گوگل کانال‌های YouTube را برای RT و Sputnik در اروپا مسدود کرده است.

این شرکت همچنین، ویرایش‌های Google Maps را در منطقه درگیری مسدود می‌کند.

گوگل ناشران دولتی روسیه را از فهرست اخبار گوگل حذف می‌کند.

شرکت مادر فیسبوک متا گفت که دسترسی به RT و Sputnik در اروپا را محدود خواهد کرد.

با این حال، این حرکت اپل به‌ویژه با توجه به دیده شدن ببشتر محصولاتش و نفوذ بزرگی که به‌عنوان یک رهبر صنعت فناوری دارد، قابل توجه است.

نیرو پاهاریا، دانشیار دانشکده بازرگانی McDonough دانشگاه جورج تاون که در مورد رفتار مصرف‌کننده، روان‌شناسی اخلاقی و علامت‌گذاری برند تحقیق می‌کند، می‌گوید: «اپل قدرت زیادی دارد. مصرف‌کنندگان به محصولات خود بسیار معتاد هستند. بنابراین توقف فروش محصولات اپل در روسیه معنادار است.»

اقدامات اپل به ویژه با توجه به انتقاداتی که این شرکت اخیراً به دلیل دادن امتیاز به دولت‌های خارجی با آن مواجه شده است، بسیار مهم است.

سال گذشته، اپل بعضی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خود در چین را کاهش داد تا مقامات آن کشور را راضی کند.

تایسون بارکر، رئیس برنامه فناوری و سیاست خارجی در شورای روابط خارجی آلمان، می‌گوید: «از آنجایی که این شرکت در گذشته اخیر با مقامات روسی خوب بازی کرده است، اقدام اپل برای قطع دسترسی به محصولات خود در روسیه قابل توجه است.»

سال گذشته اپل همچنین موافقت کرد که یک مرحله اضافی را در طول فرآیند راه‌اندازی آیفون‌های فروخته شده در روسیه نشان دهد.

اپل در روسیه

این اقدام اپل در چه پیامدهایی در روسیه دارد؟

این اقدام، کاربران را وادار به دانلود برنامه‌های دولتی کرد.

بارکر می‌گوید: «با انجام این کار، اپل در برابر «ارزش‌های اصلی شرکت» خود به خطر افتاد.»

گفته مشود که اپل به درخواست‌های WIRE درباره تصمیمش برای محدود کردن یا مسدود کردن محصولات و خدمات خود پاسخی نداده است.

پاهاریا می‌گوید در حالی که نمی‌داند اپل دقیقاً چه محاسبه‌ای را در هنگام تصمیم به توقف فروش محصولات خود در روسیه انجام داده است، معتقد نیست که اتخاذ این موضع بحث‌برانگیز باشد، چرا که بسیاری از مردم به طور یکسان مخالف حمله روسیه به اوکراین هستند.»

او می‌گوید: «برای سال‌ها، مردم فکر می‌کردند که شرکت‌ها فقط غیرسیاسی هستند و باید از آن دور بمانند. اکنون فشار زیادی برای شرکت‌ها وجود دارد که مواضع اخلاقی بیشتری اتخاذ کنند.»

در این مورد، تصمیماتی که توسط این شرکت‌های فناوری بسیار تأثیرگذار گرفته می‌شود، ممکن است طولانی مدت باشد.

بارکر می‌گوید: «اگر تنش زدایی گسترده در درگیری بین روسیه و اوکراین صورت نگیرد، این نوع تحریم‌ها می‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد.»

«پلتفرم‌های بزرگ فناوری باید اقدام متعادل کننده دشوار ادامه محدود کردن دسترسی به فناوری‌های خاص در روسیه را انجام دهند.»

«آنها باید همچنین اطمینان حاصل کنند که شهروندان عادی روسیه و مخالفانی که می‌خواهند علیه سیاست‌های دولت صحبت کنند، به ابزارهای ارتباطی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.»

بارکر می‌گوید: «واکنش‌های زیادی در جامعه دولتی اینترنتی وجود دارد، چرا که ما می‌خواهیم مردم روسیه به اینترنت متصل باشند. هر کاری که بتوانیم برای ارائه اطلاعات در روسیه انجام دهیم مهم است.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا