شرکت های فناوری با اتوبوس اجارهای، پیش پرداخت حقوق، خطوط تلفن به کارکنان خود که در اوکراین هستند کمک میکنند.
به گزارش سیار نیوز، در سالهای اخیر، اوکراین که بهطور فزایندهای، با تعدادی از شرکتهای جهانی که از صنعت برونسپاری قدرتمند فناوری اطلاعات آن استفاده میکنند یا فعالیتهای خود را در این کشور راهاندازی میکنند، خود را بهعنوان یک مرکز فناوری قرار داده است.
با این حال، تهاجم روسیه به این کشور، شرکتها را مجبور به تلاش برای بیرون راندن کارکنان کرده است.
بر اساس مصاحبهها و بیانیههای شرکتها، بعضی از شرکتهای فناوری به کارکنان پیشنهاد حمایت مالی دادهاند.
آنها خطوط مستقیم راهاندازی کردهاند و ترتیبی برای سفر یا مسکن برای افرادی که از تشدید درگیری فرار میکنند، ترتیب دادهاند.

اقدام شرکت فناوری Wix
یک شرکت فناوری جهانی، Wix، هفتهها برای بدترین سناریوها برای ۹۰۰ کارمند خود در کشور برنامهریزی کرده بود.
تقریباً ۲ هفته پیش، با انتشار اخباری مبنی بر جمع آوری نیروهای روسیه در امتداد مرز اوکراین، Wix از دهها کارمند خود پرسید که آیا به کراکوف، لهستان، جایی که دفتر دارد، نقل مکان خواهند کرد یا خیر؟
این شرکت، برای بقیه، پروازهای چارتر و اقامت در هتل در آنتالیا، ترکیه را ارائه داد.
نیر زوهار، رئیس و مدیر عملیاتی Wix، گفت: «۴۵ کارمند و ۴۵ عضو خانواده دیگر از پیشنهاد کراکوف استقبال کردند.»
۳۵۰ نفر دیگر که ۲۰۰ نفر آنها کارمند و بقیه اعضای خانواده هستند به آنتالیا رفتند.
Wix (WIX)، یک شرکت سهامی عام اسرائیلی است که ابزارهایی را برای مردم فراهم میکند تا وب سایتهای خود را بسازند.
حدود ۶۰۰۰ نفر در سراسر جهان مشغول به کار برای این شرکت هستند.
زوهر گفت: «تعداد کمی میخواستند خودشان به مکانهای دیگر بروند، بقیه به دلایل مختلف ترجیح دادند در اوکراین بمانند.»
«این افراد بسیار میهن پرست هستند و نمیخواستند کشور خود را ترک کنند. فکر میکنم هیچ کس باور نمی کرد که این حمله به این سرعت انجام شود.»
وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ غیرنظامی از آغاز تهاجم روسیه به این کشور کشته شدند.
بیش از ۱۶۰۰ نفر زخمی هم شدهاند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که بیش از نیم میلیون پناهجو در بحبوحه تهاجم مستمر روسیه از اوکراین گریختهاند.

وضعیت شرکت های فناوری در زمان حمله روسیه به اوکراین چگونه است؟
این درگیری بخشی را که قبلاً یک بخش فناوری قوی بود، واژگون کرده است.
به گفته وزارت امور خارجه اوکراین، صنعت خدمات فناوری اطلاعات در اوکراین بیش از ۵۰۰ شرکت دارد که با فروشندگان در این کشور کار میکنند، از جمله آمازون و مایکروسافت.
بر اساس گزارش بانک ملی اوکراین، صنعت فناوری اطلاعات ۸.۳ درصد از کل صادرات اوکراین را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است.
این امر آن را به طور فزایندهای برای اقتصاد این کشور مهم میکند.
بر اساس گزارش Pitchbook، اوکراین همچنین دارای صحنه رو به رشد استارت آپی است، به طوری که ۱۲۶ استارتاپ از ابتدای سال ۲۰۲۱ سرمایهگذاریهای مخاطرهآمیز را جذب کردهاند.
تعدادی از شرکتهای بینالمللی معروف از جمله اپل (AAPL)، اوبر (UBER) و شرکت مادر اسنپ چت، اسنپ (SNAP) در اوکراین نیروی کار دارند.

شرکت های فناوری چگونه به کارکنان خود در اوکراین کمک میکنند؟
اوبر که خدمات خودروی خود را در اوکراین در پاسخ به جنگ متوقف کرده بود، اعلام کرد که در صورت انتخاب داوطلبانه برای نقل مکان، به کارکنان آسیب دیده و اعضای نزدیک خانواده آنها حمایت لجستیکی و مالی ارائه می دهد.
Lyft گفت که برای آمادگی اضطراری و برای کسانی که مایل به جابجایی موقت هستند، افزایش زمان مرخصی و منابع اضافی سلامت روان حمایت مالی را ارائه میکند.
یوبیسافت، یک شرکت بازیهای ویدیویی، گفت که هفته قبل از حمله به کارمندان توصیه کرد در مکانی که امن که میدانند پناه بگیرند و اینکه در کشورهای همسایه یک گزینه مسکن برای کارمندان و خانوادههایشان فراهم میکند.
این سازمان گفت که در صورت اختلال در سیستم بانکی، حقوقها را از قبل پرداخت خواهد کرد.
همچنین بودجه اضافی برای کمک به پوشش هزینهها، مانند موارد مربوط به سفر و جابجایی، ارائه کرده است.
این شرکت در بیانیهای گفت: «ما خطوط تلفن را راهاندازی کردهایم و در صورتی که زیرساختها ناپایدار شوند، یک سیستم ارتباطی اضطراری را به کار خواهیم انداخت.»
مایکروسافت در یک پست وبلاگی گفت که خود را برای حفاظت از کارمندان خود آماده کرده است.
در همین حال، تیم کوک، مدیرعامل اپل گفت: «ما تمام تلاش خود را برای تیمهایمان در آنجا انجام میدهیم و از تلاشهای بشردوستانه محلی حمایت خواهیم کرد.»
«من به افرادی فکر میکنم که در حال حاضر در خطر هستند و به همه کسانی که خواهان صلح هستند میپیوندم.»
(اپل به درخواست اطلاعات بیشتر درباره تلاشهایش در منطقه پاسخ نداد.)
اقدامات دیگر
برای Wix، تشدید تنش روسیه به معنای عمل به بخش دیگری از طرحی بود که تقریباً از ۱ ماه پیش شروع کرده بود: انتقال هر چه بیشتر کارمندان و خانوادههایشان به سمت بخش غربی اوکراین که پیشبینی میکرد امنتر باشد.
در آمادهسازی، Wix از قبل با بعضی از شرکتهای اتوبوسرانی قرارداد بست و بعضی از کارکنان اتوبوسهای اجارهای را از کیف یا دنیپرو سوار کردند، در حالی که بعضی دیگر به تنهایی رانندگی کردند.
کارکنان Wix در مرز با آنها ملاقات کردند.
«ما بیش از ۳۰ داوطلب از دفاتر خود در لیتوانی داشتیم که اتومبیلهای خود را برداشتند و به سمت مرزهای لهستان حرکت کردند تا به آنها کمک کنند و وعده غذایی گرم، لوازم ظروری، پتو، پوشک و هر چیزی که ممکن است نیاز داشته باشند را به آنها بدهند.»
زوهار گفت که تاییدیه دریافت کرده است که اتوبوس اجارهای دیگر که حامل حدود ۴۰ نفر بود از مرز لهستان عبور کند.
او گفت: «هنوز تعداد زیادی هستند که در منطقه مرزی منتظر هستند، چرا که صفهای بسیار طولانی در آنجا وجود دارد.»
متأسفانه، گروهی در مناطق خطرناکتر اوکراین گیر افتادهاند که ما واقعاً امیدواریم بتوانند در مقطعی از آنجا خارج شوند.»
همانطور که وضعیت تغییر میکند، برنامههای Wix هم تغییر میکند.
به عنوان مثال، این شرکت در ابتدا قصد داشت کارمندان خود را به مدت ۲ هفته در ترکیه نگه دارد.
اما این ۲ هفته به پایان رسید.
زوهر گفت: «بدیهی است که ما آن را تمدید کردیم، چرا که آنها نمیتوانند به عقب برگردند.»
لینک کوتاه: