هکر روسی

حملات سایبری ۴ هکر روسی به بخش انرژی جهانی

ایالات متحده آمریکا به تازگی ۴ هکر روسی را به دلیل حملات سایبری به بخش انرژی جهانی را در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ متهم کرده است.

به گزارش سیار نیوز، ایالات متحده از اتهامات جنایی علیه ۴ مقام دولتی روسیه پرده‌برداری کرده و گفته است که آنها بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در ۲ کمپین هک بزرگ شرکت کرده و بخش انرژی جهانی و هزاران رایانه را در ۱۳۵ کشور تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا در یکی از کیفرخواست‌هایی که هم اکنون مهر و موم نیست از آگوست ۲۰۲۱ گفته است که ۳ هکر ادعایی از سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) حملات سایبری را در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به شبکه‌های رایانه‌ای شرکت‌های نفت و گاز، نیروگاه‌های هسته‌ای و شرکت‌های برق و انتقال نیرو انجام داده‌اند.

۳ متهم روس در این پرونده عبارتند از: پاول الکساندرویچ آکولوف، ۳۶ ساله، میخائیل میخائیلوویچ گاوریلوف، ۴۲ ساله، و مارات والریویچ تیوکوف، ۳۹ ساله.

در دومین کیفرخواست بدون مهر و موم از ژوئن ۲۰۲۱، وزارت دادگستری اوگنی ویکتوروویچ گلادکیخ، کارمند ۳۶ ساله وزارت دفاع روسیه، کارمند مؤسسه تحقیقاتی وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که بین ماه مه و سپتامبر ۲۰۱۷ با دیگران برای هک کردن سیستم‌های یک پالایشگاه خارجی و نصب بدافزار که بر روی یک سیستم ایمنی تولید شده توسط اشنایدر الکتریک به عنوان «تریتون» شناخته می‌شود، توطئه کرده است.

وزارت دادگستری این ۲ پرونده را تنها چند روز پس از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره «اطلاعات در حال تحول» هشدار داد که نشان می‌داد دولت روسیه در حال بررسی گزینه‌هایی برای حملات سایبری بیشتر در آینده است، افشا کرد.

یکی از مقامات این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: «اگرچه هک مورد بحث در این ۲ مورد سال‌ها پیش رخ داده است، بازرسان نگران هستند که روسیه به حملات مشابه ادامه دهد.»

بخش انرژی جهانی

حملات سایبری ۴ هکر روسی چگونه بوده‌اند؟

این اتهامات نشان دهنده هنر تاریک ممکن در مورد زیرساخت‌های حیاتی است.

این مقام افزود که: «۴ متهم روس در بازداشت نیستند، اما وزارتخانه تصمیم گرفت تا کیفرخواست‌ها را باز کند چرا که آنها تشخیص دادند که منافع افشای نتایج تحقیقات اکنون بر احتمال دستگیری در آینده بیشتر است.»

حمله ۲۰۱۷ هنگامی که توسط محققان در اواخر همان سال عمومی شد، جامعه امنیت سایبری را متحیر کرد، چرا که برخلاف نفوذهای دیجیتال معمولی که با هدف سرقت داده‌ها یا نگهداری آنها برای باج خواهی انجام می‌شود، به نظر می‌رسید با از کار انداختن سیستم ایمنی آن، به خود تاسیسات آسیب فیزیکی وارد کند.

مقامات آمریکایی از آن زمان تاکنون پیگیر این پرونده و پس لرزه‌های آن بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، گزارش شد که هکرها حداقل ۲۰ شرکت برق در ایالات متحده را برای آسیب‌پذیری اسکن و بررسی می‌کنند.

سال بعد، ۲ هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موسسه تحقیقات علمی مرکزی شیمی و مکانیک تحت حمایت دولت روسیه که گفته می‌شود گلادکیخ در آنجا کار می‌کرده است را تحریم کرد.

جان هالتکوئیست از شرکت امنیت سایبری Mandiant گفت: «خبر این کیفرخواست نشان‌دهنده تیر تیراندازی به هر گروه هکر روسی است که ممکن است آماده انجام حملات مخرب علیه زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده باشد.»

او افزود که: «اکنون که این اتهامات جنایی علنی شده است، ایالات متحده به آنها اجازه داده است که بدانند آنها چه کسانی هستند.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا