بررسی لپ تاپ ایسر نیترو 5

بررسی لپ تاپ ایسر نیترو ۵

در این مطلب، لپ تاپ ایسر نیترو ۵ را مورد بررسی قرار داده‌ایم و نقاط ضعف و قدرت آن را براش شکا شرح خواهیم داد.

گیمرهایی که به دنبال یک لپ‌ تاپ با ارزش هستند، لپ‌ تاپ زیادی پیدا می‌کنند که گرافیک‌های مجزای سطح ابتدایی را با قیمتی مناسب به ارمغان می‌آورند، اما هر لپ‌ تاپ با چنین سخت‌افزاری برای بازی ایده‌آل نیست.

به گزارش سیار نیوز، ایسر نیترو ۵ ایسر این نکته را با عملکرد فوق‌العاده خود در بازی ثابت می‌کند، اگرچه چند نقص جذابیت آن را محدود می‌کند.

با این حال، آن را پیچیده نکنید. ایسر نیترو ۵ چیزهای زیادی برای ارائه دارد. عملکرد گرافیکی فوق‌العاده ای را ارائه می‌دهد و گزینه‌های پورت زیادی برای آن وجود دارد. صدا هم قوی است و صفحه کلید جادار است. با این حال، مانند اکثر لپ‌ تاپ‌های بازی ارزان قیمت، مواردی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

عمر باتری به طرز تکان دهنده‌ای کوتاه است و نمایشگر واقعاً چیزی برای ارائه ندارد. اگر بودجه کمی دارید، نیترو ۵ هنوز یک گزینه کاملا معقول است.

بررسی لپ تاپ ایسر نیترو 5
بررسی لپ تاپ ایسر نیترو ۵

مشخصات و ویژگی‌های لپ تاپ ایسر نیترو ۵

 ایسر نیترو ۱ آزمایش شده به پردازنده Core i5-12500H اینتل مجهز است، یک نوع پایه در سری H که در مجموع ۱۲ هسته اما تنها ۴ هسته عملکرد را ارائه می‌دهد. این یک مقایسه جالب با لپ‌ تاپ‌های بازی قبلی را ایجاد می‌کند که بسیاری از آنها در کل هسته‌های کم‌تری داشته اما هسته‌های کارآمدی ندارند.

  • سی پی یو: Intel Core i5-12500H
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت
  • گرافیک Nvidia RTX 3060
  • صفحه نمایش: ۱۵.۶ اینچی ۱۰۸۰p 144Hz IPS LCD
  • فضای ذخیره‌سازی: ۵۱۲ گیگابایت SSD
  • وب کم: ۷۲۰p
  • قابلیت اتصال: ۱x HDMI 2.0 ،۱x USB-C 3.2 ،۱x USB-A 3.1 ،۲x USB-A 2.0 ،۱x 3.5mm صدای ترکیبی، ۱x اترنت
  • شبکه: Wi-Fi 6 ،Bluetooth 5.2
  • ظرفیت باتری: ۵۱ وات ساعت
  • ابعاد: ۱۴.۲ اینچ در ۱۰.۷ در ۱.۰۶
  • وزن: ۵.۵۱ پوند

پردازنده نسل دوازدهم اینتل با تراشه گرافیکی Nvidia RTX 3060 ،۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت جفت می‌شود که قیمت MSRP را به ۱۲۹۹.۹۹ دلار می‌رساند. این لپ‌ تاپ که تا ۲۲ می ۲۰۲۲ عرضه نمی‌شود، در زمان انتشار کمی بالاتر از این قیمت در آمازون به فروش می‌رسد.

مشخصات و ویژگی‌های لپ تاپ
مشخصات و ویژگی‌های لپ تاپ

کیفیت طراحی و ساخت لپ تاپ ایسر نیترو ۵

 ایسر نیترو ۵ مجموعه‌ای از پانل‌های پلاستیکی و نماهای فلزی است که به یک طراحی زاویه‌دار و تهاجمی تبدیل شده است. این دستگاه با ضخامت بیش از ۱ اینچ، بسیار حجیم‌تر از لپ‌ تاپ‌های بازی شیک رده بالایی است که اغلب در کانون توجه قرار می‌گیرند و یک حس یکپارچه‌سازی با دستگاه وجود دارد.

در مورد طراحی، حال و هوای دهه ۱۹۸۰را از ترکیب کم رنگ آن از سطوح مشکی مات با نوارهای آبی و قرمز پاستلی دریافت می‌کنید.

شاسی و درب نمایشگر عمدتاً پلاستیکی هستند و هنگامی که با نیرویی کم کار می‌شوند، انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را امکان‌پذیر می‌کنند، اما طراحی آن نسبتاً بادوام است. این به لطف نمایه ضخیم و لولاهای نمایشگر حجیم و محکم آن است.

با این حال، سری Inspiron مبتنی بر بازی Dell و لپ‌ تاپ‌های Legion سطح پایه Lenovo ظاهر جذاب‌تری نسبت به قیمت‌های مشابه ارائه می‌کنند. حتی خط Predator خود ایسر بسیار قوی‌تر است و قیمت‌گذاری بین مدل‌های نیترو ۵ و Predator Helios 300 همپوشانی دارد.

کیفیت طراحی و ساخت لپ تاپ
کیفیت طراحی و ساخت لپ تاپ

صفحه کلید و ترک پد لپ تاپ ایسر نیترو ۵

ایسر ۱ صفحه کلید بزرگ را با ۱ عدد پد در قاب بزرگ نیترو ۵ قرار می‌دهد. با وجود گنجاندن numpad، فضای زیادی وجود دارد، بنابراین کلیدهای پیکان، Enter و Backspace از نظر اندازه شبیه به سایر لپ‌ تاپ‌ها هستند. با این حال، کلید Shift سمت راست نیم‌اندازه است. کسانی که به numpad نیاز دارند مطمئناً از گنجاندن آن استقبال می‌کنند.

نور پس‌زمینه صفحه‌کلید RGB گنجانده شده است، اما بر اساس هر منطقه، نه برای هر کلید، کار می‌کند. این یک سازش قابل قبول برای لپ‌ تاپ‌هایی در محدوده قیمتی نیترو ۵ است. روشنایی نور پس زمینه بسیار زیاد است و چندین سطح روشنایی در دسترس است.

احساس کار با صفحه کلید خوب است. فضای زیادی برای سفر بین دکمه‌ها وجود دارد. دکمه‌ها با عملکردی واضح و سریع که بازخورد مناسبی را ارائه می‌کند، فشرده می‌شوند. با این حال، درپوش‌های کلید ارزان و توخالی به نظر می‌رسند که به این ترتیب، این، دوباره به صاحبان ارزش قیمت‌گذاری نیترو ۵ یادآوری می‌کند.

پد لمسی قابل توجه نیست. بزرگ نیست، حدود ۵ اینچ عرض و ۳.۵ اینچ عمق دارد. اطراف آن را تکیه کف دستی بسیار کم عمقی برای دستگاهی به اندازه نیترو ۵ احاطه کرده است. سطح پاسخگو است، اما هنگام استفاده از حرکات چند لمسی ویندوز ممکن است محدود به نظر برسد.

صفحه نمایش

لپ تاپ ایسر نیترو ۵ صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی ۱۰۸۰p غیر لمسی با نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز دارد. این نمایشگر در اکثر سیستم‌های نیترو ۵ یافت می‌شود، اگرچه تعدادی از مدل‌های سطح بالا به صفحه نمایش ۱۴۴۰p با فرکانس ۱۶۵ هرتز ارتقا پیدا می‌کنند.

البته رزولوشن ۱۰۸۰p در سال ۲۰۲۲ هیجان‌انگیز نیست، اما برای هر لپ‌ تاپ ارزش‌گرا یک انتخاب ایده‌آل است. به دلیل اندازه نمایشگر، تراکم پیکسلی هنوز به اندازه‌ای بالاست که در بازی‌ها بسیار واضح به نظر برسد و چسبیدن به رزولوشن ۱۰۸۰p به این معنی است که اکثر بازی‌ها عملکرد قوی در وضوح اصلی لپ تاپ ارائه می‌دهند.

کیفیت تصویر ترکیبی است. صفحه نمایش ال سی دی با نور لبه دقت رنگ خوب و نسبت کنتراست مناسب تا ۱۲۳۰:۱ را ارائه می دهد، اما با وسعت رنگ باریکی که تنها ۶۶ درصد از وسعت sRGB را نمایش می دهد محدود شده است.

این امر نشاطی را که در لپ‌ تاپ‌های بازی پریمیوم مشاهده می‌کنید کاهش می‌دهد و در بازی‌های رنگارنگ مانند Overwatch یا Rocket League بیشتر قابل توجه است. همچنین خبر بدی برای سازندگانی است که امیدوارند نیترو ۵ بتواند یک دستگاه قابل حمل مقرون‌ به‌ صرفه برای بازی و ویرایش عکس یا ویدئو باشد.

نتایجی مانند این در لپ‌ تاپ‌های بازی با ارزش غیرعادی نیست، اما مشکلات مقیاس‌گذاری دستگاهی را نشان می‌دهد که اساساً یک خریدار ارزشمند را هدف قرار می‌دهد. ایسر نیترو ۵ دارای یک MSRP است که آن را به نسخه‌های سطح پایه لپ تاپ‌های برتر مانند Alienware m15، Lenovo Legion 7 و Acer Predator نزدیک می‌کند. اینها نمایشگر به مراتب بهتری را ارائه می‌دهند.

صفحه نمایش
صفحه نمایش

صدا

کیفیت صدا مطلوب‌تر است. نیترو ۵ از یک سیستم بلندگوی رو به بالا استفاده می‌کند که صدای عالی و ارائه واضح و شفاف را ارائه می‌دهد. باس کمی وجود دارد، اما نه زیاد، بنابراین اکشن سنگین و ضربه زدن می‌تواند صدا را بی کیفیت کند. این قسمتی است که نیترو ۵ می‌تواند با لپ‌ تاپ‌های بازی پریمیوم‌تری مطابقت داشته باشد که فرم باریک‌تری را هدف قرار می‌دهند، چرا که اندازه آن فضای کافی را برای سیستم صوتی فراهم می‌کند.

وب کم، بیومتریک

لپ تاپ ایسر نیترو ۵ سعی نمی‌کند تجربه ضبط ویدیو یا صدا عالی را ارائه دهد. دارای یک وب کم ۷۲۰p با میکروفون دو آرایه است. هر کدام به اندازه کافی برای کنفرانس ویدیویی در اتاقی با نور خوب و ساکت کار می‌کنند، اما در اتاق‌های تاریک یا اتاق‌هایی که نویز پس‌زمینه متوسطی دارند به مشکل بر می‌خورید. ورود بیومتریک در این لپ تاپ در دسترس نیست.

وب کم، بیومتریک
وب کم، بیومتریک

قابلیت اتصال

نمای دور به این معنی است که نیترو ۵ فضایی برای ارائه طیف گسترده‌ای از اتصالات دارد. خروجی ویدیو توسط یک پورت HDMI 2.0 و یک درگاه USB-C 3.2 / پورت Thunderbolt 4 با حالت جایگزین DisplayPort ارائه می‌شود.

گفته شده است که درگاه USB-C / Thunderbolt 4 تا ۶۵ وات برق را ارائه می‌دهد، اما باتری لپ تاپ زمانی که آن را به مانیتوری با توان ۶۵ وات متصل کردم خالی شد، بنابراین انتظار نداشته باشید که برای شارژ به آن اعتماد کنید. یک آداپتور برق ۲۳۰ وات را روی یک کانکتور دوشاخه تامین می‌کند.

اتصال USB اضافی شامل ۱ پورت USB-A 3.1 و ۲ درگاه USB-A 2.0 است. همچنین یک جک اترنت و یک جک صوتی ۳.۵ میلی متری ترکیبی وجود دارد.

اتصال بی‌سیم از طریق Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵.۲ ارائه می‌شود. آداپتور بی‌سیم اینتل Killer Wi-Fi AX1650i است. عملکردی نزدیک به گیگابیت را در برد کوتاه ارائه می‌دهد.

قابلیت اتصال
قابلیت اتصال

عملکرد

 ایسر نیترو ۵، یک پردازنده Intel Core نسل دوازدهم را ارائه می‌دهد.

Cinebench R15 یک آزمایش سخت است که بار را در بسیاری از هسته‌ها بهتر پخش می‌کند. این به نفع Core i5-12500H است. در حالی که Core i7-1800H را شکست نمی‌دهد، اما به آن نزدیک می‌شود و بر Ryzen 7 5800H در Asus Vivobook Pro 15 OLED پیروز می‌شود. این یک نتیجه خوب، اگرچه نه استثنایی، برای نیترو ۵ است.

می‌توانیم ببینیم که ایسر نیترو ۵ نسبت به Asus ROG Zephyrus G14 که با پردازنده Ryzen 9 6900HS آزمایش شده است، برنده شده است. Core i5-12500H همچنین نسبت به Core i7-1260P، پردازنده‌ای که در لپ‌ تاپ‌های باریک و درجه یک رایج است، پیشرفت بزرگی را ارائه می‌کند.

اکنون به سراغ معیارهای گرافیکی می‌رویم و با تست Time Spy 3DMark شروع می‌کنیم. ایسر نیترو ۵ در اینجا یک پیروزی بزرگ را به دست آورد و HP Victus مجهز به مشابه را شکست داد و به راحتی از MSI GF76 با RTX 3050 Ti پیشی گرفت. در واقع، ایسر نیترو از بسیاری از لپ‌ تاپ‌های اخیر RTX 3060 برتری دارد و به لپ‌ تاپ Asus ROG Zephyrus G14 با Radeon RX6800S نزدیک است.

Shadow of the Tomb Raider همچنین با میانگین ۹۸ فریم در ثانیه با وضوح ۱۰۸۰p و تنظیمات بالاترین جزئیات (با ردیابی اشعه خاموش) نتیجه مطلوبی را ایجاد می‌کند. این مقدار کمی بالاتر از HP Victus است و بار دیگر به بعضی از لپ‌ تاپ‌هایی که پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تری دارند نزدیک است.

Metro Exodus Enhanced Edition واقعاً شگفت‌انگیز نیست، چرا که بار دیگر نیترو ۵ کمی بهتر از HP Victus عمل می‌کند و تنها کمی از لپ‌ تاپ‌های گران‌تر با گرافیک GTX 1080 عقب‌تر است. نیترو ۵ همچنین در این تست از Asus ROG Zephyrus G14 با گرافیک Radeon RX 6800S شکست می‌دهد.

به طور خلاصه، واضح است که ایسر نیترو ۵ از تمرکز خود بر روی بازی سود می‌برد.  لپ تاپ ایسر نیترو ۵ توانسته لپ‌ تاپ‌های گیمینگ گران‌تر را کنار بگذارد.

محتوا و عملکرد روزانه ترکیبی‌تر است. پردازنده Core i5-12500H در بارهای کاری بسیار چند رشته‌ای قوی است، اما برای پردازنده‌های سری H Core i7 اینتل با هسته‌های عملکردی بیشتر، ضرر قابل توجهی خواهد داشت.

عملکرد
عملکرد

عمر باتری

ایسر نیترو ۵ عملکرد خوبی در بازی‌ها دارد، اما این امر در عمر باتری با جریمه شدیدی همراه است. دیدن عمر باتری ناامید کننده در این بخش غیرعادی نیست، اما نیترو ۵ به طور قابل توجهی بدتر از حد معمول است.

بله درست است. ایسر نیترو ۵ به سختی برای تماشای یک فیلم دوام خواهد آورد. عملکرد دنیای واقعی در استفاده سبک بهتر از آن بود، تقریباً ۳ ساعت دیگر ارائه شد، اما این چیزی نیست که به آن افتخار کنیم. با این حال منطقی است. این لپ تاپ دارای باتری ناچیز ۵۱ وات ساعتی است. این کوچک‌تر از چیزی است که در بسیاری از لپ تاپ‌های سبک و نازک می‌بینید. این به سادگی توسط سخت‌افزار تشنه قدرت غرق شده است.

عمر باتری
عمر باتری

سخت‌افزار

ایسر نیترو ۵ را با آرایه باریکی از bloatware عرضه می‌کند. این شامل Norton Security Ultra به علاوه انواع برنامه‌های از پیش نصب شده مانند ExpressVPN و Forge of Empires است. اگرچه کمی آزاردهنده است، اما به راحتی می‌توان آن را نادیده گرفت یا به دلخواه حذف کرد. یک مرکز فرمان نرم‌افزاری به نام NitroSense برای کنترل سرعت فن، نور پس زمینه صفحه کلید و ویژگی‌های صوتی استفاده می‌شود.

نتیجه

لپ تاپ ایسر نیترو ۵ یک ارزش خوب برای گیمرهایی است که به دنبال حداکثر عملکرد بازی با بودجه کم هستند. RTX 3060 انویدیا دارای فضا و قدرت لازم برای ارائه نتایج قوی است. برای بسیاری، این به تنهایی کافی است تا نیترو ۵ را به یک رقیب تبدیل کند. با این حال، تعدادی از ایرادات نیترو ۵ را از پتانسیل کامل خود باز می‌دارد.

صفحه نمایش عالی نیست، باتری آن خیلی کوچک است و پردازنده Core i5-12500H تنها در بهترین حالت خود در بارهای کاری بسیار چند رشته ای است. این امر تمرکز نیترو ۵ را محدود می‌کند. برای بازی بسیار عالی است، اما دانش‌آموزان و سازندگان محتوا که به دنبال یک نیروگاه اقتصادی همه‌کاره هستند، باید به جستجو ادامه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا