8 دلیل برای کنار گذاشتن کروم و استفاده از مرورگر فایرفاکس

۸ دلیل برای کنار گذاشتن کروم و استفاده از مرورگر فایرفاکس

از توقف پخش خودکار ویدیوها گرفته تا کاهش بار سیستم بر روی رایانه شخصی شما، چیزهای زیادی در مورد مرورگر فایرفاکس وجود دارد.

کروم ممکن است پر استفاده‌ترین مرورگر باشد، اما لزوما بهترین مرورگر موجود نیست. جایگزین‌هایی وجود دارد که می‌توانند نیازهای شما را بهتر برآورده کنند.

یکی از این گزینه‌ها مرورگر فایرفاکس است.

این یک مرورگر نادر است که بر خلاف سایر رقبا مانند اج یا اپرا، مبتنی بر Chromium نیست، پروژه‌ای که کروم را قدرتمند می‌کند. همچنین توسط تیمی با سابقه طولانی در توسعه مرورگر و علاقه عمیق به حریم خصوصی آنلاین پشتیبانی می‌شود.

در نتیجه، استفاده از فایرفاکس می‌تواند عملکرد رایانه شخصی شما را افزایش دهد، از شما در وب محافظت کند و همچنین زندگی را راحت‌تر کند. متوجه خواهید شد که ویژگی‌های داخلی را ارائه می‌کند که در کروم وجود ندارند یا به افزونه‌های شخص ثالث نیاز دارند.

۸ دلیل اصلی برای ترک کروم و تغییر به فایرفاکس را در سیار نیوز برای شما آورده‌ایم. بیایید نگاهی به این ۸ دلیل بیاندازیم.

مسدود کردن خودکار ویدیوهای پخش خودکار

بسیاری از وب‌سایت‌ها ویدیوها و رسانه‌های دیگری دارند که هنگام بارگذاری صفحه به‌طور خودکار پخش می‌شوند.علیرغم تنفر تقریباً جهانی از بلند شدن صدای ناگهانی در پس زمینه، همه به‌طور خودکار صدا را قطع نمی‌کنند. پخش خودکار ویدیو می‌تواند بدون نیاز به پهنای باند زمانی که در اتصال با داده‌های محدود هستید، آن را مصرف کند.

در کروم، اگر می‌خواهید سایت‌هایی را که با پخش خودکار سخت کار می‌کنند مسدود کنید، باید یک برنامه افزودنی شخص ثالث را پیدا کرده و نصب کنید. از طرف دیگر، فایرفاکس تب‌ها را به طور پیش فرض در دست نگه می‌دارد. صدا قطع می‌شود و برای YouTube، پخش خودکار صدا و تصویر مسدود شده است. مسدود کردن پخش خودکار ویدیو در وب به طور پیش فرض یک تغییر آسان و سریع در تنظیمات فایرفاکس است.

وب گردی سریع‌تر

نصب جدید فایرفاکس به طور خودکار ردیاب‌هایی را که می‌توانند مرور را کند کنند مسدود می‌کند. هرچه اسکریپت‌های بیشتری به عنوان بخشی از یک وب سایت بارگیری شوند، بیشتر آنها را احساس خواهید کرد. حتی اگر به‌طور نامرئی در پس‌زمینه در حال اجرا باشند، همچنان آنجا هستند. آنها را از اجرا دور نگه دارید تا وب گردی شما بسیار سریع‌تر باشد.

فایرفاکس همچنین مانع از دسترسی کریپتوماینرها به دستگاه شما می‌شود که به آن cryptojacking هم می‌گویند. این زمانی است که یک وب سایت به کد مخرب اجازه می‌دهد تا از رایانه شما برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کند. به طور غیر مستقیم، این ویژگی محافظ به سرعت مرور هم کمک می‌کند. اگر منابع سیستم شما توسط یک cryptominer که به دستگاه شما دسترسی پیدا می‌کند بسته شود، رایانه شما از جمله زمانی که در حال مرور آنلاین هستید با کندی کار می‌کند.

سبک‌تر در منابع سیستم

کروم به دلیل استفاده از منابع سیستم، یعنی RAM، شهرت دارد، اما گاهی اوقات به CPU شما هم بیشتر از حد انتظار ضربه می‌زند. گوگل اقداماتی را برای کاهش این مشکلات انجام داده است، اما فایرفاکس با نشت حافظه معمولی مشکلات مشابهی نداشته است. همچنین به طور کلی منابع سیستم را روشن می‌کند. حتی زمانی که شروع به جمع کردن برگه‌ها و پنجره‌ها می‌کنید، دفعات مرور کاهش نمی‌یابند.

گفتنی است، اگر دوست دارید بسیاری از تب‌ها را برای روزها باز بگذارید، فایرفاکس ممکن است گهگاه دچار مشکل حافظه هم شود. اما می‌توانید با استفاده از Task Manager فایرفاکس آن مشکل را به سرعت برطرف کنید و سپس یک تب از بین رفته را بازگردانید.

یا اگر مرورگر را طوری تنظیم کرده‌اید که تاریخچه مرور شما را به خاطر بسپارد، برنامه را به طور کامل ببندید و دوباره باز کنید. (برگه‌های شما باید به طور خودکار بازیابی شوند.) نیازی به راه‌اندازی مجدد کل سیستم ندارید.

افزونه‌های موبایل

از تبلیغات مزاحم هنگام مرور آنلاین با گوشی هوشمند خود خسته شده‌اید؟ کاربران اندروید خوش شانس هستند. درست مانند دسکتاپ، می‌توانید افزونه‌های مرورگر را در نسخه موبایل فایرفاکس نصب کنید. در حالی که شما محدود به ۱۷ افزونه برای انتخاب هستید، این افزونه‌ها پایه‌های اصلی برای بهبود وب گردی و امنیت را پوشش می‌دهند.

گزینه‌های قابل تشخیصی مانند uBlock Origin (مسدود کننده تبلیغات)، NoScript (کنترل جاوا اسکریپت)، (اتصالات وب‌ سایت امن) و غیره را خواهید یافت. نصب حتی یک مسدودکننده تبلیغات، تجربه روان‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. دیگر ضربه زدن تصادفی روی پنجره‌های بازشو، تبلیغات یا پیوندهای حمایت‌شده‌ای که قطعاً نمی‌خواستید از آنها بازدید کنید، وجود ندارد.

همگام‌سازی آسان در همه دستگاه‌ها

بخشی از جذابیت کروم ماهیت یکپارچه اکوسیستم Google است. دسترسی به نشانک‌های شما و همگام‌سازی برگه‌های باز در دستگاه‌ها ساده است. اما لازم نیست این ویژگی دلیلی برای ماندن در Chrome باشد. مرورگر فایرفاکس همچنین به شما این امکان را می‌دهد که وب را به راحتی در دستگاه‌ها مرور کنید.

این پلتفرم مانند کروم آگنوستیک است، بنابراین می‌توانید بدون هیچ مشکلی بین Windows ،Linux Mac ،Android و iOS حرکت کنید. یک حساب Firefox Sync ایجاد کنید و سابقه مرور، نشانک‌ها، برگه‌ها، گذرواژه‌های ذخیره‌شده و موارد دیگر شما را به هر دستگاهی که وارد آن می‌شوید دنبال می‌کنند. همچنین می‌توانید از سرویس‌های امنیتی و حریم خصوصی اضافی مانند Firefox Relay (پوشاندن ایمیل) و فایرفاکس مانیتور (نظارت بر نقض داده‌ها) از یک حساب واحد استفاده کنید.

حفاظت عمیق‌تر برای حفظ حریم خصوصی

مرورگر فایرفاکس علاوه بر حفظ خودکار کوکی‌ها و ردیاب‌های شخص ثالث از جمع‌آوری داده‌های مربوط به عادت‌های مرور شما، اثر انگشت را هم مسدود می‌کند، روشی موذی‌تر برای نظارت بر افراد در سرتاسر وب.
این مرورگر، اثر انگشت دیجیتال اطلاعات مربوط به سخت‌افزار، نرم‌افزار (مانند سیستم‌عامل و مرورگر)، افزونه‌ها، تنظیمات برگزیده و گاهی موارد بیشتر شبیه تم‌ها و سفارشی‌سازی‌های رایانه شخصی شما را جمع‌آوری می‌کند. ردیابی اثر انگشت می‌تواند طی ماه‌ها یا حتی بیشتر انجام شود، به این معنی که هرکس به داده‌ها نگاه کند می‌تواند تصویر واضحی از زندگی خصوصی و عادات شما ایجاد کند.
به آن به عنوان یک شکل تهاجمی‌تر از کسی فکر کنید که از طریق اینستاگرام عمومی و سایر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما را تعقیب می‌کند، اما در عوض، آنها در حال یادگیری اطلاعاتی هستند که شما انتخاب نکرده‌اید که به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. شاید حتی با نزدیک‌ترین دوستان و خانواده‌تان.

فایرفاکس همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا DNS-over-HTTPS (DoH) را فعال کنند. معمولاً وقتی یک URL (به عنوان مثال https://www.pcworld.com) را در نوار آدرس خود وارد می‌کنید و اینتر را فشار می‌دهید، جستجوی آدرس IP که نام دامنه آن را روشن می‌کند از طریق متن ساده انجام می‌شود. به این معنی که هر کسی در شبکه شما می‌تواند ببیند به چه سایت‌هایی دسترسی دارید. اما اگر شما مجبور به انجام این فرآیند از طریق یک سرور رمزگذاری شده باشید، هر گونه تلاشی برای مزاحمت را خنثی می‌کنید.

حالت خواننده

گاهی اوقات شما فقط می‌خواهید مقاله را در یک وب‌سایت بخوانید، نه اینکه از پنجره‌های بازشو، جاسازی‌های ویدیویی، تبلیغات و هر چیز دیگری که صاحب سایت برای روشن نگه‌داشتن چراغ‌ها روی صفحه می‌زند، رد شوید. داشتن تمام موارد اضافی در صفحه می‌تواند واقعاً توانایی شما را در اسکرول کردن کند کند.

می‌توانید حواس‌پرتی‌های بصری را با برنامه‌های افزودنی کاهش دهید که تبلیغات را حذف می‌کنند، اسکریپت‌ها را مسدود می‌کنند، و موارد دیگر، اما فایرفاکس ۱ گزینه با ۱ کلیک برای از بین بردن به هم ریختگی صفحه را در اختیار شما قرار می‌دهد: حالت خواننده. روی نمادی در نوار آدرس کلیک کنید و یک نمای تمیز و جدا شده دریافت می‌کنید که فقط متن را با فونت بزرگ و خوانا و تصاویر مرتبط با داستان را نشان می‌دهد. شما می‌توانید متن را خیلی سریع‌تر فشرده کنید.

انصافاً، کروم قبلاً حالت خواننده را ارائه کرده است، اما به نظر می‌رسد تیم توسعه نمی‌تواند تصمیم خود را در مورد حفظ یا عدم حفظ آن بگیرد. بعضی از ساخت‌های کروم به شما امکان می‌دهند آن را فعال کنید، بعضی دیگر این کار را نمی‌کنند. پس از اینکه موزیلا سال‌ها پیش این ویژگی را در فایرفاکس پیاده‌سازی کرد، این ویژگی باقی مانده است.

کد منبع باز

از کاربران فعلی فایرفاکس بپرسید که چرا مرورگر خود را تغییر داده‌اند، و اغلب می شنوید که «این کروم نیست».

می‌پرسید چه چیزی کروم را اینقدر بد کرده است؟ مشکل بزرگ برای اکثر افراد این است که تمام داده‌های شما در اختیار شرکتی قرار می‌گیرد که از طریق تبلیغات درآمد کسب می‌کند. (این جمله را به خاطر بیاورید که اگر یک سرویس رایگان است، شما محصول آن هستید.) این ۱ نگرانی بزرگ در مورد حفظ حریم خصوصی است.

اما فراتر از آن، بررسی امنیت کروم برای جامعه هم دشوارتر است. علیرغم اینکه مرورگر رسمی کروم بر روی ۱ پروژه منبع باز (Chromium) ساخته شده است، مرورگر رسمی کروم در چرخش اختصاصی گوگل روی آن کد ترکیب شده و نتایج نهایی را مخفی نگه می‌دارد.

کاربران نمی‌توانند خودشان بررسی کنند که همه چیز چگونه درست شده است. بسیاری از مردم در مورد این موضوع به عنوان یک مسئله فکر نمی‌کنند، اما دانستن اینکه چگونه یک چیزی ساخته می‌شود، می‌تواند چیزهای بیشتری در مورد نقاط ضعف آن و هر عنصر دیگری که ممکن است برای شما خوب نباشد را به شما بگوید. با فایرفاکس، این یک مشکل وجود نخواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا