تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز

در روز چهارم نمایشگاه الکامپ پنل «تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز» با حضور جمعی از فعالان حوزه بلاکچین، در غرفه یوبیتکس واقع در سالن ۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

به گزارش سیار نیوز، در این پنل حسین غضنفری مدرس و تحلیل‌گر بازارهای مالی، سهیل نیک‌زاد عضو هیئت موسس انجمن فناوران زنجیره بلوک، ضیا صدر بیت‌کوینر و تحلیل‌گر بازار رمزارز، هادی نعمتی هم‌بنیان‌گذار سیتکس کپیتال و ماهان مازندرانی مدرس و تحلیل‌گر بازارهای مالی حضور داشتند.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با هادی نعمتی
هادی نعمتی صحبت‌های خود را با پرسش درمورد میزان آشنایی حضار با دیفای آغار کرد.

هادی نعمتی ضمن تشکر از مجموعه یوبیتکس برای برگزاری این پنل در فضای نمایشگاه، صحبت‌های خود را با پرسش از حضار درباره میزان آشنایی‌شان با دیفای و پلتفرم‌های حوزه دیفای آغار کرد.

در زمان کنونی مهم‌ترین عامل برای انتخاب دارایی یا بستن یک سبد موفق، جستجو در مورد ترندهاست. اگر سبدی از قبل دارید یا می‌خواهید سبدی را ببندید یا برای اولین بار وارد این دنیا شوید، باید چند مبحث را درنظر داشته باشید که مهم‌ترین آن ارزش است. اینکه ارزش در بلاکچین‌ها از کجا تولید می‌شود و چه کاربردی را ایجاد می‌کند.

هادی نعمتی ضمن اشاره به اهمیت برآورد ارزش در بلاکچین‌ها گفت: «یک لایه که خود بلاکچین‌ها هستند و حالا دستاوردها و پروتکل‌هایی که درحال ساخته‌شدن روی این بلاکچین‌هاست. کارایی هر کدام از پروتکل‌ها، تفکیک‌‌کردن ریسک هر یک از دارایی‌ها، اینکه چه چیزی ارزش واقعی تولید می‌کند و چه چیزی کپی ارزش ارائه می‌دهد، به نظر من اینجا مهم‌ترین است.»

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با نعمتی

به اعتقاد نعمتی هم‌بنیان‌گذار سیتکس کپیتال، بخش تخصصی که تا چند سال آینده می‌تواند قسمت عمده ای از این بازار را تسهیل کند و در کانکت‌شدن و انتقال ارزش‌ها از Chain-A به Chain-B کمک کند، بحث صنعت غیرمتمرکز مالی (Decentralized Finance) یا به اختصار دیفای (DeFi) است.

امروزه در دیفای شاهد پروتکل‌هایی هستیم که با استفاده از دارایی‌های شما وام‌دهی را امکان‌پذیر می‌کند. حدودا سه الی چهار سال گذشته، بیت‌کوین هولدر یا اتریوم‌ هولدر، به معنی نگهداشتن پسیو یا غیرفعال دارایی بود اما امروز از این سرمایه دیجیتال می‌توان بهره‌وری منفعل ایجاد کرد و به شخصی که نیازمند این سرمایه دیجیتالی است قرض داد و در ازای آن بهره دریافت کرد.

هادی نعمتی در جمع‌بندی صحبت‌های خود بیان کرد: «در این زمان از بازار، فارغ از اینکه قیمت بیت‌کوین چقدر است، الان کجای سیکل هستیم و سلطه بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها اکنون در بازار چقدر است؛ باید در قدم اول ارزش را پیدا کنیم و ببینیم پارامترهای ارزش چیست. میزان تراکنش، میزان دارایی قفل‌شده در یک Chain، سرعت انتقال و امنیت. این KPIها به نظر من مهم‌ترین هستند.»

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با ضیا صدر

ضیا صدر بیت‌کوینر و تحلیل‌گر بازار رمزارز با اشاره به ترندها و سندروم شلوغ‌کاری در فضای مارکتینگی به افراد هشدار داد و ماجرای قدیمی «روغن مار» را مثال زد که با شایعه «درمان همه دردها» فروش زیاد و افزایش قیمت چشم‌گیری داشت.

صدر در این خصوص بیان کرد: «سندروم شلوغ‌کاری مارکتینگ دقیقا مثل داستان روغن مار با دیدگاه «تا تنور داغ است نان را بچسبانیم» افراد را ترغیب می‌کند تا پول‌شان را در چیزی که ترند شده سرمایه‌گذاری کنند.»

او با اشاره به ترندهایی مثل NFT و متاورس هشدار داد که این قبیل ترندها ابتدا سر و صدای زیادی دارند، خیلی پول‌ساز و در عین حال خیلی هم پول‌سوز هستند.

ضیا صدر با توضیح فضای حساس و حضور سودجویان در این عرصه گفت: «بسیاری از افراد می‌توانند این حیطه و فضای سرمایه‌گذاری را همان ابتدای ترندشدن تشخیص دهند که چه چیزی پول‌ساز و درحال هایپ شدن است و پول خود را آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند که بسیار هم ریسکی است مثل این که با یک قایق کوچک بزنی به دل اقیانوس چون گرگ‌های زیادی در این بازار هستند.»

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با حسین غضنفری

حسین غضنفری مدرس و تحلیل‌گر بازارهای مالی ضمن تایید صحبت‌های دو سخنران قبلی در خصوص بحث دیفای و دنیای متمرکز و غیرمتمرکز، تاکید کرد، بهتر است بحث کلاهبرداری را از فناوری‌های نوظهور جدا کنیم و در ادامه افزود: «ضیا صدر ماکسیمالیست بیت‌کوین است و تنها کوین دنیا را بیت‌کوین می‌داند و بقیه را شت‌کوین. اما من به اتریوم ارادت خاصی دارم و به‌نظرم می‌تواند ارزش‌هایی ایجاد کند. در واقع روی اتریوم کارهایی می‌شود انجام داد که روی بیت‌کوین نمی‌توان، حداقل در حال حاضر.»

وی همچنین به وجود متدهای پانزی، کلاهبرداری و شت‌کوین‌هایی که در میان ۲۶ یا ۲۷ هزار کریپتوکارنسی در بازار وجود دارند اشاره کرد و بر هایپ بی‌مورد متاورس که به‌دلیل ری‌برندینگ فیس‌بوک اتفاق افتاد، تاکید داشت. اما در عین حال معتقد است تمام این اتفاقات را گردن فناوری‌های نوین نیندازیم و منکر ماهیت‌شان نشویم.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بحث فاندامنتال، برای پشت‌سر گذاشتن «Bear Market» یا «بازار خرسی» توصیه کرد که اول باید یه ذات فناوری و ارزش فاندامنتال آن توجه کنیم. بهتر است بیت‌کوین را به‌عنوان استارتاپی تصور کنید که ۱۳ الی ۱۴ سال است وارد بازار شده و تنها یک مدیر ندارد که او را زیرنظر بگیریم و ظاهر، نوع گفتار و نحوه پوشش او را بازخواست کنیم؛ بلکه به‌صورت مردمی یا به‌اصصطلاح خودمان هیئتی اداره می‌شود که کاملا هم موفق عمل کرده است.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با غضنفری

بیت‌کوین در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، توسط بزرگان بازار سرمایه مسخره می‌شد و
«جیمی دیمون (Jamie Dimon)» مدیرعامل «J.P. Morgan» اصطلاح احمق رو برای افرادی که بیت کوین می‌خریدند به‌کار می‌برد و معتقد بود که این افراد هزینه حماقت‌شان را در آینده خواهند داد . اما همین فرد از سال ۲۰۲۲ به بعد، اعلام کرد که من تمییزترین و بهترین سرویس را برای دسترسی به بیت‌کوین، به مشتریان‌ام خواهم داد.

غضنفری در ادامه صحبت های خود تاکید کرد که این استارتاپ را بشناسید و به بیت‌کوین به‌چشم سهم یک استارتاپ نگاه کنید. سهم یک استارتاپ ممکن است طی سال‌هایی ریزش داشته باشد همان‌طور که طلا هم در طول تاریخ قیمت خود ریزش‌های چند ده درصدی را از سال ۱۹۷۱ به بعد تجربه کرده است. پس ارزش فاندامنتال بیت‌کوین را مدنظر داشته باشید و تصمیم‌تان را برای سرمایه‌‌گذاری روی این استارتاپ بگیرید.

به توصیه این تحلیل‌گر بازارهای مالی بعد از بیت‌کوین «Bitcoin» بهتر است سراغ فناوری‌هایی برویم که نقش اساسی در حوزه کریپتوکارنسی‌ها دارند و سرویس‌های نوآورانه ارائه می‌دهند که در صدر جدول‌شان اتریوم قرار گرفته و مابقی درحال استفاده از مفاهیم ابداع‌شده توسط اتریوم هستند. مثلاحتی اگر شما قصد سرمایدگذای در بایننس یا فانتروم را داشته باشید، آن‌ها هم به‌نوعی وام‌دار اتریوم هستند و از یک سری بنیان‌های اتریومی استفاده می‌کنند که البته سرویس‌های خوبی هم ارائه می‌دهند. در واقع بین شبکه‌های فانتوم «Fantom»، اتریوم «Ethereum»، بی‌اس‌سی «BSC»، سولانا «Solana» و سایر شبکه‌ها که رقیب هم به حساب می آیند، اصلا معلوم نیست کدام یک می‌تواند در سال‌های آتی در این رقابت مسیر خوبی را طی کند.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با غضنفری و صدر

در مرحله بعدی سراغ لایه دوم‌هایی مثل لینک «Link» و متیک «Matic» بروید، پروژه‌هایی که می‌خواهند روی این شبکه‌ها یک سرویس اضافه‌ای را ارائه دهند.

حسین غضنفری تحلیل‌گر بازارهای مالی، دیدگاه تکنیکتال خود را درباره وضعیت نزولی قیمت بیت‌کوین بیان کرد و با اشاره به اینکه همیشه از هر ۱۰ نظر او حداقل ۳ مورد اشتباه بوده، تاکید کرد که ممکن است این تحلیل او هم درست از آب درنیاید و با بازار صعودی بیت‌کوین مواجه شویم.

«اما دیدگاه تکنیکتال من این است که الان قیمت بیت‌کوین مناسب ورود نیست و باید کمی صبر کنیم تا هایپ اخبار اخیر بخوابد. خبر بد برای بازار کریپتو این است که باتوجه به حجم پول‌هایی که وارد می‌شود، دستکاری سنگینی در این بازار اتفاق خواهد افتاد. من فکر می‌کنم بیت‌کوین باز هم قیمت‌های پایین‌تری را تجربه خواهد کرد. بیت‌کوین از روند نزولی به طور تکنیکالی خارج شده اما این امر نشانه ورود به روند صعودی نیست و ممکن است حداقل یک سال روندهای رنجی داشته باشیم.»

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با سهیل نیکزاد

سهیل نیک‌زاد عضو هیئت موسس انجمن فناوران زنجیره بلوک صحبت خود را با جمله معروف «برنارد شاو (Bernard Shaw)» آغاز کرد: «آدم منطقی فردی است که خودش رو با شرایط وفق می‌دهد، آدم غیرمنطقی فردی است که شرایط را با خودش وفق می‌دهد و رشد مدیون آدم‌های غیر منطقی است.»

او ضمن معرفی جمع حاضر در پنل به عنوان غیرمنطقی‌ترین‌ها، اشاره کرد که آن‌ها بی‌حساب وکتاب‌ترین کارها را انجام داده‌اند و حتی به‌دلیل فعالیت در این حوزه و پرداختن به فناوری بلاکچین از کار خود اخراج شده‌اند؛ چون درمورد فناوری‌ای صحبت می‌کنند که آمده تا خیلی چیزها را عوض کند.

تغییر، فناوری و نوآوری کلمه‌های قشنگی هستند اما روی دیگر سکه نوآوری، کهنه‌بری است؛ یعنی با ظهور فناوری نو باید یک سری کهنگی‌ها دور ریخته شوند.

به ازاری هر یک تراکنشی که در بستر بلاکچین انجام می‌شود، یک تراکنش در نظام بانکی انجام نمی‌شود. به ازای هر یک ریال سرمایه‌گذاری در صنعت بلاکچین و وب‌تری، یک ریال پول در جای دیگری سرمایه‌گذاری نمی‌شود. فناوری ما ۱۴ سال پیش اختراع شده و حدودا ۶ سال است که کامیونیتی‌های‌مان شکل گرفته است. اما در طرف مقابل ما، صنایع مالی بزرگی وجود دارند که چندین قرن و دهه درحال فعالیت و باهم متحد هستند، این‌ها سر تک‌تک ما را می‌برند؛ چون فناوری بلاکچین ما در واقع یعتی شخص اختیار بیشتری بر دارایی‌ها و اموال خودش نسبت به قبل داشته باشد.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با نیکزاد

نیک‌زاد تاکید کرد که اخراج‌کردن من، بیکارکردن آقای هادی، گرفتارکردن ضیا و امثال این‌ها اصلا عادی نیست. ما می‌خواهیم مدیران جهان پول را از سهم بازارشان جدا کنیم و کنار بزنیم تا افراد اختیار بیشتری روی اموال‌شان داشته باشند. به‌نظر شما کدام فرد عاقلی که درحال حاضر مدیر یک صندوق مالی بزرگ است اجازه صحبت درمورد این نوآوری را می‌دهد؟ به همین دلیل برای ما پاپوش درست می‌کنتد، به دست‌کاری بازار می‌پردازند و ما را هک می‌کنند. در این میان هم افراد فرصت‌طلب و سودجو خودشان را در ظاهر هم‌رنگ ما نشان می‌دهند و به راحتی اشحاصی را که از نظام مالی ناراحت به‌تنگ آمده‌اند، گول می‌زنند؛ دارایی‌های‌شان را می‌گیرند و از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

غالب و محتوای ما در بلاکچین، تغییر است. تغییر از دست نظام‌های بسیار قدرتمند مالی که دنیا را اداره می‌کنند، به‌سمت کم‌شدن اقتدار این نظام‌ها بر اموال و دارایی‌هایی که دارند. این کار از دید آن‌ها یعنی جرم و ما به چشم‌شان مجرم و خلافکارهای سازمان‌یافته‌ای هستیم که باید هرچه زودتر از بین بریم.

سهیل نیک‌زاد عضو هیئت موسس انجمن فناوران زنجیره بلوک ضمن اشاره به نگرانی افراد از ارزش دارایی‌های‌شان تاکید کرد که از هر ۱۰۰ عدد کوینی که خریداری می‌شود بی‌شک ۹۹ مورد کلاهبرداری است؛ یا کلاهبرداری است یا درحال کلاهبرداری‌ یا کلاهبرداری خواهد شد. در این مورد جای تردید وجود ندارد اما به هرحال راه توسعه فناوری از این مسیر می‌گذرد و اگر شما خواستار تغییر هستید باید چند قدمی از خانه امن خود خارج شوید و قطعا در این میان، مسیرهای امن و شناخته‌شده‌ای هم وجود دارند. اما هرچه امنیت این مسیرها بالاتر باشد رشد کمتری در انتظار شما خواهد بود. از آنجایی‌که به‌راحتی نمی‌توان یک رشد عجیب‌و‌غریب را از یک بازار بزرگ انتظار داشت، رشدهای بزرگ در بازارهای کوچک به‌وجود می‌آیند اما به همان نسبت هم احتمال کلاهبرداری و پانزی‌بودن در آن‌ها بالا است.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار رمزارز با آقای نیکزاد

نیک‌زاد به حضار در پنل سخنرانی توصیه کرد که اگر قصد ورود پول به این بازار را دارند قصاوت احساسی را کنار بگذارند و بهتر است این پول سهم کوچکی از دارایی‌ آن‌ها باشد تا به زندگی‌شان ضربه نزند. او با وجود علاقه قلبی‌اش به بیت‌کوین هرگز موافق فروش منزل و امکانات اولیه زندگی برای سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین نیست.

سهیل نیک‌زاد با اشاره به مفهوم تکنولوژی گفت: «اگر شما امروز اینجا در نمایشگاه الکامپ هستید، یعنی پدیده‌ای به نام فناوری برای‌تان اهمیت دارد. اگر قصد دارید سرمایه‌ای را برای این صنعت کنار بگذارید، حتما این کار را انجام دهید اما عاقلانه. سبد دارایی‌های‌‌تان را با منطق بچینیند، هم دارایی پرریسک داشته باشید و هم دارایی کم‌ریسک و با استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی حتی می‌توانیند چند صد یا چند ده هزار تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید.»

این عضو هیئت موسس انجمن فناوران زنجیره بلوک در ادامه توضیح داد که عبارت «لوژی» در کلمه «تکنولوژی» به معنی «دانش» است و زمانی که از تکنولوژی صحبت می‌کنیم یعنی «تکنیک را شتاختن». ما در اینجا درحال گفتگو درباره قیمت چیزی هستیم که در اسمش «دانش» وجود دارد. شما نمی‌توانید یک تکنولوزی را که از جنس شناخت است بدون داشتن دانش کافی در این زمینه خریداری کنید. پس لازم است خودتان هم حتما در این زمینه به‌فکر یادگیری باشید و آموزش ببینید.

شما فقط با پول‌دادن و خریدکردن نمی‌توانید شریک یک اتفاق فناورانه باشید. اگر نخواهید دانش‌تان را با تکنولوژی هم‌سو کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید، پروژه‌های ما به چه دردتان می‌خورد؟ اتفاق فناورانه یعنی شما برای همراه‌شدن با آن باید خودتان را به دانش آغشته کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا