دانش بومی؛ قانونی نانوشته، مسکوت مانده و بدون متولی!

بنیانگذار پلتفرم فرش آنلاین در گفتگو با زیمانیوز مطرح کرد: دانش بومی؛ قانونی نانوشته، مسکوت مانده و بدون متولی!

آرزو خسروی چهره نام آشنای حوزه استارتاپ، فرش ایرانی، دانش بومی و تجارت الکترونیک است. او که بنیانگذار پلتفرم فرش آنلاین است از مدعویان رویداد روز جهانی مالکیت فکری بود که هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد. به بهانه سخنرانی وی در این همایش در حوزه دانش بومی، زیمانیوز گفتگویی ترتیب داده از نظرتان می گذرد.

خودتان را معرفی کنید و کمی در خصوص پلتفرمتان توضیح دهید؟

آرزو خسروی، فوق لیسانس حقوق بین الملل از دانشگاه مفید قم و DBA از دانشگاه تهران هستم. سالها در سازمان ملل مشغول به فعالیت بوده و حدود ۱۴ سال پیش اولین استارتاپ فرش ایرانی را با عنوان فرش آنلاین تاسیس کردم. این پلتفرم در زمینه تجارت الکترونیک در حوزه فرش و دست بافته ها که به تدریج گسترش یافت و تبدیل به پلتفرمی در تمامی حوزه های فرش از جمله دست بافته ها و هم فرش ماشینی شد. خوشبختانه توانستیم تولیدات زنان عشایر و زنان روستایی را معرفی کرده و در حوزه تجارت الکترونیک ایران راهی را باز کرده و این پلتفرم توانست توسعه پایدار را در جوامع محلی ایجاد کند.

چطور به همایش روز مالکیت فکری دعوت شدید؟

 در کاخ سعدآباد گروه مالکیت فکری با من آشنا شد و خانم امین لو اظهار لطف داشتند و گفتند به دلیل ساختار و نوع صحبت و انتقادات جسورانه و از طرفی شناخت کافی در حوزه استارتاپها و بررسی حقوقی این حوزه، از من خواستند که در رویداد مالکیت فکری صحبت کنم. از آنجا که تحصیلاتم حقوق بین الملل است و فعالیتهای بسیار زیادی در این زمینه داشتم ترجیح دادم که به این موضوع و روندی که در فرش آنلاین داشتم، بپردازم. ناگفته نماند که فرش آنلاین بر روی توسعه پایدار بسیار کار کرده به ویژه توسعه پایدار جوامع محلی و به صورت مستقیم در این حوزه درگیر بوده است.

چگونه به صورت مستقیم درگیر بوده است؟

به دلیل حضوری که در جوامع محلی داشتیم و توانستیم با تقویت این جوامع و به عبارتی فقرزدایی از آنها بستری ایجاد کردیم که تولیداتشان را در فرش آنلاین بفروشند و با تارگتهای بهتری حرکت کنند؛ تمامی اینها مواردی است که ما توانستیم در این جوامع توسعه پایدار ایجاد کنیم.

در ارائه تان در خصوص دانش بومی صحبت کردید توضیحاتی در این خصوص بفرمایید؟

این مبحثی بسیار مهم در تمامی دنیاست و به جرات می گویم در پلتفرم فرش آنلاین دانش بومی در حوزه بافته ها، نخ، پشم و…در سطح بسیار بالایی است. همچنین در حوزه هایی مثل صنایع دستی که ایران به تمامی اینها معروف است اما متاسفانه هیچگاه قانونی با این عنوان نداشته ایم. حتی به مجلس هم ارسال شد اما هیچگاه لایحه آن دیده نشد و همیشه مسکوت ماند و تا این قانون و دانش بومی مورد حمایت قرار نگیرد، مالکیت فکری هم توسعه ای نخواهد داشت. اینکه مالکیت فکری مقوله ای مهم باشد باید ابتدا ثبت شود و کارهای مهمی در آن زمینه انجام شود.

امیدوارم روزی مالکیت فکری تمامی کارهایی که در فرش آنلاین انجام می دهیم به ثبت رسد و به طور کلی مالکیت فکری تمامی کارهای استارتاپی و آنلاین و همینطور دانش بومی تمامی اینها مالکیت فکری شان به ثبت برسد و دارای ارزش شود؛ با این اتفاق دنیا نمی تواند تولیدات ما را به اسم خودش ثبت کند. درست است که تحریمها وجود دارد و ایران بسیار محدود شده اما اتفاق خاصی که افتاده اینکه اگر سالها قبل مالکیت فکری این حوزه از تولیدات را در دنیا به ثبت رسانده بودیم اکنون در جایگاه دیگری قرار داشتیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا