توسعه صنعت فنآوری در گرو نظام تحریم‌ها

بزرگترین چالش اکوسیستم فناوری اطلاعات ایران دوری از مبادلات بین‌المللی می‌باشد، این موضوع در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران مطرح شد.

روز دوشنبه ۱۸ تیرماه کمیسیون فنآوری اطلاعات اتاق ایران، نشستی با موضوع “حضور در مجامع بین‌الملل، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات” و با حضور اعضای کمیسیون و جمعی از اعضا اتاق بازرگانی و با حضور اصحاب رسانه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم خانم سادینا آبائی رئیس کمیسیون فناوری اتاق ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، با بررسی‌های انجام شده در اکوسیستم فناوری و پیدا کردن چالش‌های صنعت تصمیم به برپایی نشست‌های ماهیانه تخصصی با حضور اعضای تاثیرگذار و فعالین این حوزه گرفته‌اند تا بتوانند صدای اکوسیستم را به گوش مسئولین برسانند.

متخصصین ضمن تشریح موضوع جلسه به فرصت‌هایی که صنعت میتواند با هوش مصنوعی بر اقتصاد دیجیتال فراهم کند که معتقد هستند کشورهایی که استفاده از هوش مصنوعی را جدی نگیرند از چرخه اقتصاد دیجیتال جهان خارج می‌شوند. معنای خیلی از کلمات در دنیای امروزی تغییر کرده و تمام کشورها می‌کوشند تا بتوانند با دنیای روز هماهنگی داشته باشند.

از جمله معنای تغییر یافته در دنیای امروز نقش دولت‌ها در اداره کشور می‌باشد که در کشورهای توسعه یافته که به صورت بنگاه‌های اقتصادی اداره می‌شود دولت نقش تسهیل‌گری را ایفا می‌کند.

تسهیل‌گری دولت برای حمایت از بخش خصوصی

دکتر محمود سریع‌القلم، محقق و پژوهشگر توسعه و اقتصاد سیاسی به عنوان یکی از سخنرانان این برنامه در خصوص عقب‌ماندگی تمدن بشریت در گرو استفاده از هوش مصنوعی سخن گفتند. ایشان درباره کاربردهای فناوری در زندگی امروزه با مثالی از ساعت کار بشر در طول تاریخ که از ۱۵۰ سال پیش که حدود ۷۰ درصد که ۱۲۴ هزار ساعت بود، وقت انسان به ساعت کار تعلق می‌گرفت و سال ۱۹۸۰ به ۷۰ ساعت و در حال حاضر به ۵۰ ساعت رسیده است که این نتیجه توسعه فناوری و استفاده از تکنولوژی در راحت‌تر شدن انجام کار را نشان می‌دهد.

بنگاه‌های خصوصی موتور توسعه جهان می‌باشند که دولتی‌هایی که این موضوع رو درک کرده‌اند کاربری خود را به جای تصدی‌گری به تسهیل‌گری تغییر داده‌اند. در ادامه صحبت‌ها، آقای سریع‌القلم در خصوص استفاده هوش‌مصنوعی در صنعت از تولید کالا، حوزه سلامت و بهداشت و … برای ماندن در چرخه اقتصاد دیجیتال دنیا را ضروری اعلام کردند.

تحریم، بزرگترین چالش صنعت فنآوری

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران: تا نظام تحریم‌ها و FITF تعیین تکلیف نشود، صنعت فنآوری همچنان دچار مشکل خواهد بود. ایشان معتقد است اول باید صنعت در این خصوص تعیین تکلیف شود و سپس به تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور و جهان صحبت شود، تا زمانی که به اقتصاد بین‎‌الملل متصل نشده‌ایم نمی‌توانیم به روز رسانی جهانی داشته باشیم و همچنان دچار مشکل خواهیم بود.

تشکیل سازمانی مجزا برای ترسیم نقشه‌راه سازمان‌ها در مجامع بین‌المللی

نصرالله جهانگرد، مسئول هیات مذاکرات ایران در اجلاس جهانی WSIS نیز در این نشست با بیان اینکه سیر تاریخی تحول نگرش به IT و ICT اتفاق افتاده است، ادامه داد: در دهه ۸۰ برنامه‌های توسعه دولت امریکا با محوریت IT تنظیم شد. اما در دهه ۹۰ نگرش دولت امریکا پیشرفت کرد و محور IT را از عناصر امنیت ملی اعلام کرد. در واقع آغاز برنامه جهش تکنولوژی دنیا از ۱۹۸۴ پا گرفت.

او ادامه داد: در گزارش ۲۰۱۳ اجلاس جهانی اقتصاد، شاخص سرمایه‌گذاری در حوزه پهن باند به عنوان یک شاخص مهم که موجب توسعه اقتصاد در کشورها می‌شود، ذکر شد. بنابراین برای توسعه هم تعامل جهانی و هم تکنولوژی لازم است.

او به جاماندگی نهادهای ارتباطی و فناوری ایران از تحولات نهادهای ارتباطی بین‌المللی گفت: مرکزی در کشور ما وجود ندارد که معماری تحولات جهان را رصد کند و بعد به نهادهای مرتبط در ایران منتقل کرده و به آن‌ها تکلیف کند تا حقوق کشور را دنبال کنند.

او با بیان اینکه در دوره احمدی‌نژاد حضور ما در مجامع جهانی تعطیل شد، گفت: از سال ۹۲ که دوباره بازگشتیم بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادیم. نمی‌شود در نتورک حرفی زد و به جهان توجه نکرد. عقب‌افتادگی تکنولوژی باعث عقب‌ماندگی صنعتی می‌شود.

جهانگرد بیان کرد: در افق ۲۰۲۵ جریان درآمدی زیست‌بوم‌های جدیدی که شکل می‌گیرند بیش از ۶۰ تریلیون دلار است که معادل یک‌سوم کل درامد اقتصاد جهانی است. بیشترین حجم این جریان درآمدی در مرز زیست‌بوم‌های دیجیتال شکل می‌گیرند که ماهیتی داده محور و فناورانه دارند.

او در پایان گفت: تدوین برنامه آموزش کدنویسی از دبستان را آماده کردیم. این برنامه مراحل قانونی خود را تا انتها طی کرده اما مجری آن را اجرا نکرده است. در حالی که این گران‌بهاترین فرصت آینده ایران است.

دیوار سنگی به اسم حمایت از تولید ملی

فرزین فردیس، عضو کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، چالش ایجاد تحریم توسط تعدادی از کسب‌و‌کارها انتقاد کرد و از بنگاه‌های اقتصادی خواست تا دنبال انحصار و تحریم نباشند و به جای آن دنبال ایجاد رقابت با محصولات جهانی برای پیوستن به زنجیره اقتصاد بین‌الملی باشند.

برای رشد اقتصاد و رشد صنعت، اکوسیستم نیاز دارد که دید خود را وسیع‌تر کرده و رقیب خود را در پشت مرزهای ایران پیدا کند. خود تحریمی به جز عقب‌ماندگی از دنیا چیز دیگه‌ای برای ایران نخواهد داشت.

تشکیل اتاق فکر بدون حضور در تیم اجرایی

اسماعیل ثنایی، عضو هیات رئیسه اتحادیه مپنا، از دولت جدید خواست اتاق فکری با افراد متخصص و پژوهشگر تشکیل دهد تا مسائل و مشکلات ایران به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد، اما شرط آن این باشد که این افراد در تیم اجرایی حضور پیدا نکنند و فقط در همفکری و تحقیق و پژوهش همکاری داشته باشند.

دولت برای عبور از مشکلات نیاز دارد تا به بنگاه‌های اقتصادی اطمینان کرده و نقش خود را از تصدی‌گری به تسهیل‌گیری تغییر دهد.

ثنایی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با سیاست جدید برای انتخاب افراد موثر برای آموزش و گردآوری تجربه‌های دیگر کشورها و استفاده آن در تحولات دیجیتالی ایران را امری ضروری دانست.

عکس: بهاره تقی‌آبادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا