تایدیه مراکز داده و خدمات ابری دولتی و خصوصی

رتبه بندی مراکز داده‌ها در دستور کار ۱۴۰۳ قرار گرفت

چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۴۰۳، همایش زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری در پژوهشگاه فناوری با حضور رئیس سازمان فناوری، مدیران نظام صنفی رایانه و شرکت‌های داده محور برگزار شد.

در این مراسم، آقای خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مراحل گرفتن تاییدیه در بخش‌های مختلف این زیست بوم را معرفی کردند.

جنبه‌های مورد توجه در حوزه مراکز داده‌

جنبه‌های مورد توجه در حوزه مراکز داده‌ها از مکان‌یابی، طراحی و ساخت، راه اندازی، بهره برداری، بهینه سازی، مدرن سازی و مهاجرت و بازنشستگی دیده شده است.

توسعه زیست بوم و صنعت مراکز داده و خدمات ابری

مراکز داده و خدمانت ابری در حقیقت زیر ساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات می‌باشند که برای گرفتن مجوز باید تاییدیه چهار سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتبطاات رادیویی، مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را داشته باشند.

ارائه گواهینامه و شناسنامه‌های به بازیگران زیست بوم

در زیست بوم مراکز داده به شش دسته ذیل به ترتیب مدارک در خور فعالیت آن مرکز ارائه می‌شود که مراکز به ترتیب ذیل طبقه بندی شده‌اند:

ـ ارائه شناسنامه به شرکت‌های ارائه کننده خدمات ابری

ـ ارائه شناسناه به مراکز داده دولتی ارزیابی شده

ـ ارائه گواهینامه به ممیزان احراز صلاحیت شده زیر ساخت مراکز داده

ـ ارائه گواهینامه به مراکز آموزشی احراز صلاحیت شه نظام ممیزی و رتبه‌بندی

ـ ارائه گواهیناه به آزمایشگاه‌های مرجع ارزیابی خدمات مراکز داده

در ادامه صحبت‌ها آقای خوانساری، مبانی قانونی اعتبار بخشی به فراهم کنندگان خدمات ابری را طبق دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور، ایجاد توسعه زیر ساخت ابری و نهایت شکل گیری فراهم کنندگان ابری داخلی دانستند

ضرورت‌های ساماندهی و اعتبار بخشی زیست بوم

رعایت استاندارد‌های فنی، حفظ حریم خصوصی، تعرفه منصفانه، ارتقاع امنیت و … مواردی می باشند که باعث شدند ضرورت تنظیم‌گری و اعتبار بخشی این اکوسیستم واجب گردد.

بخش‌های مختلف زیست بوم مراکز داده

مدرسان، آزمایشگاه‌ها، خدمات ابری، مراکز داده، ممیزان و آموزشگاه‌ها من بعد باید تاییدیه و گواهینامه‌های مورد نیاز را داشته باشند.

آقای حکیم جوادی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از آقای خوانساری در خصوص اعتماد به بخش خصوصی برای اینجاد تحول دیجیتال همیاری خواستند و ایجاد زیست بوم فن‌آوری بر مبنای دانش روز رو همکاری و سپردن کار به بخش خصوصی دانستند

آقای آزاد معروفی که از طرف سازمان نصر کشور از سال ۹۸ پایه این پروژه را با همکاری آقای ناظمی ایجاد کرده بودند از به ثمر رسیدن این پروژه بعد از چهارسال و در ابتدای سال نو به فال نیک گرفتن و از همکاری سازمان فناوری در اجرای پروژه تشکر کردند.

در ادامه مراکز از سازمان‌های دولتی و خصوصی که تاییدیه و گواهینامه‌های لازم را دریافت کرده بودن تقدیر و تشکر شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا