معرفی کمیته تحول دیجیتال انجمن مشاوره مدیریت ایران

یکی از کمیته‌های زیرمجموعه انجمن مشاوره مدیریت ایران، “کمیته تحول دیجیتال” است که در حال حاضر با داشتن اعضای با تجربه در این حوزه، خدمات خود را به شرکت‌ها و فعالان این حوزه ارائه می‌کند.

در دنیای امروز، تحول دیجیتال به یکی از مهمترین دغدغه‌های صنعت تبدیل شده است. صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، از استارتاپ‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ با چند ده سال سابقه و هزاران کارمند، اگرچه در حوزه اصلی کسب و کار خود متخصص و با تجربه هستند، اما به نظر می رسد خیلی از مواقع نیاز دارند که با یک دید خارجی و چشم سوم  به زوایای مختلف به کسب و کار خود نگاه کنند و فرصت‌ها و تهدیدهای پیاده سازی فرایندهای مرتبط با تحول دیجیتال را شناسایی کنند که ممکن است به دلایل مختلفی از نگاه آنها مغفول مانده باشد.

بازار “مشاوره مدیریت” ایران نیازمند حرکتی قوی در جهت انتقال به عصر دیجیتال است. به همین دلیل، تعدادی از کارشناسان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران که دوره‌های تربیت مشاور حرفه‌ای در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات را در انجمن مشاوره مدیریت ایران گذرانده و مدارک بین‌المللی کسب کرده‌اند، تحت عنوان “کمیته تحول دیجیتال” با هدف ارتقای سطح ارائه خدمات مشاوره در راستای دیجیتالی‌سازی سازمان‌ها و شرکت‌ها در ایران فعالیت می‌کنند. این تیم به لحاظ تنوع تخصص‌ها و تجربیات عملی در پروژه‌های مختلف، از راه‌اندازی ایده‌ها و استارتاپ‌ها تا موضوعات زیرساختی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، پرتال،ERP و همچنین در زمینه فروش و بازاریابی، متخصصانی را به کسب و کارها معرفی می‌کند.

ماموریت اصلی این کمیته، شناسایی نیازمندی‌های سازمان‌ها در بازار مشاوره مدیریت برای انتقال به دنیای جدید مفاهیم مدیریت و همینطور تکنولوژی است.

خدمات کمیته تحول دیجیتال در دسته‌بندی‌های زیر ارائه می‌شود:

۱. استراتژی دیجیتال: تعیین استراتژی‌های مناسب برای تبدیل شدن به یک سازمان دیجیتالی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و ابر (Cloud) و…

۲. تحلیل داده‌ها: استفاده بهینه‌تر از داده‌ها و درک بهتر از مشتریان، بازار و عملکرد سازمان. این تحلیل‌ها می‌توانند شامل تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، داده‌های فروش و بازاریابی، داده‌های مشتریان و داده‌های عملیاتی و… باشند.

۳. بهینه‌سازی فرآیندها: افزایش بهره‌وری با بهبود فرآیندهای کسب و کاری و استفاده از فناوری‌های نوین. این خدمت شامل اتوماسیون فرآیندها، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و بهبود عملکرد سازمان، شامل زمانبندی، کنترل کیفیت و مدیریت پروژه است.

۴. بازاریابی دیجیتال: توسعه استراتژی بازاریابی دیجیتالی از روش‌های تبلیغات دیجیتالی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و…

۵. امنیت دیجیتال: در عصر دیجیتال، امنیت اطلاعات و داده‌ها بسیار مهم است. بررسی امنیت سایبری و ارائه آخرین راهکارها برای مواجهه با حملات سایبری و نفوذ امنیتی همینطور تقویت امنیت و حفاظت از اطلاعات محرمانه از جمله تخصص اعضای تیم است.

۶. آموزش: در راستای پیاده سازی فرآیند های مرتبط با تحول دیجیتال، برنامه‌های آموزشی کاربردی و مختلفی برای کارکنان سازمانها  طراحی و اجرا خواهد شد تا برای استفاده از فناوری‌های جدید آماده شوند.

۷. نوآوری و استارتاپ: برای راه‌اندازی و رشد اولیه یک استارتاپ و تحلیل بازار، استراتژی توسعه کسب و کار، طراحی مدل کسب و کار و جذب سرمایه‌گذار از جمله فعالیت های تیم است.

۸. تجربه کاربری: در بهبودسطح تجربه کاربری (UX) مشتریان، طراحی رابط کاربری (UI) و ارتقای تجربه کاربری در محصولات و خدمات سازمان متمرکز می‌شود.

۹. تعریف وتقویت برند کارفرمایی: امروزه متاثر از وضعیت جاری جامعه و اقتصاد حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و متخصص دغدغه اول هر کارفرمایی است. ارائه راهکارهایی حفظ و نگهداشت نیرو و ایجاد تجربه به یاد ماندنی منحصر به فرد هر کسب و کار از جمله خدمات کمیته است

۱۰. تحول فرهنگ سازمانی: تغییر فرهنگ سازمانی به سمت یک سازمان مبتنی بر دیجیتال و ایجاد محیطی که از تکنولوژی استفاده می‌کند و نوآوری را تشویق می‌کند.

از طرفی، باید توجه داشت که هر سازمان ممکن است نیازهای منحصر به فرد خود را داشته باشد و لیست بالا نمونه‌ایی از خدمات کمیته در این حوزه است. برای انجام یک بررسی دقیق‌تر و تعیین نیازهای خاص سازمان در حوزه تحول دیجیتال و به طبع دریافت خدمات مشاوره، از طریق دبیرخانه “انجمن مشاوره مدیریت ایران” و همینطور صفحات رسمی کمیته در یوتوب، اینستاگرام، لینکدین و آپارات با اسم Itmca.ir میتوانید با کمیته در تماس باشید.

در ضمن کمیته تحول دیجیتال انجمن مشاوره مدیریت ایران مشتاقانه پذیرای دریافت ایده‌ها و حتی درخواست پیوستن افراد علاقمند به این تیم خواهد بود.

از نرگس مفیدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا