سامانه نماد تجارت الکترونیکی

صدور بیش از ۵ میلیون گواهی امضای الکترونیکی

مدیر فنی سامانه نماد تجارت الکترونیکی از صدور بیش از ۵ میلیون گواهی امضای الکترونیکی تا کنون خبر داد.

ندا مصطفوی در گفتگوی اختصاصی با زیمانیوز، در خصوص فعالیت های مرکز تتا در خصوص تسهیل راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی گفت: مرکز تتا در خصوص صدور اینماد برای تسهیل راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی اعطای اینماد بدون ستاره را در پیش گرفته است که در آن از کسب و کار هیچ مجوزی درخواست نمی شود و اینماد به راحتی در ۱۰ دقیقه صادر می شود.

وی افزود: البته ریسک این اقدام را با ارتباط سیستمی با سامانه شاپرک و کنترل میزان تراکنشها به پایین ترین سطح رسانده و اگر تراکنش های کسب و کاری از ۱۰۰ تراکنش در ماه با مبلغ ١٠٠ میلیون تومان در ماه بیشتر شد اخطار می گیرند و الزام  به دریافت اینماد ستاره دار می شوند؛ اما تا دو سال که زیر سقف مذکور فعالیت داشته باشند به هیچگونه مجوزی احتیاج ندارند و تا کنون ۳۰ هزار اینماد بدون ستاره صادر شده است.

مصطفوی با اشاره به برگزاری نمایشگاه امسال با شعار روایت خدمت، وعده ، وفا گفت: نمایشگاه امسال بسیار منظم تر از سالهای گذشته بود و تنوع بسیاری در غرفه های مختلف دیده می شد که نمایشگاه را از حالت ساده و کلیشه ای خارج میکرد؛ زیرا نمایشگاهی با موضوع دستاوردهای نهادهای دولتی شاید از دید مخاطب، جذابیت خاصی نداشته و کسل کننده باشد در حالیکه نمایشگاه امسال به هیچ عنوان اینگونه نبود و همه غرفه ها جذابیتی داشتند که مخاطب را به ایستادن و نگاه کردن ترغیب می کرد.

وی ادامه داد: در نمایشگاه هفته دولت که در آن دستگاههای اجرایی دولتی به نمایش دستاوردهایشان پرداخته اند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم از آنجا که دستاوردهای مهمی طی چند سال اخیر داشته به معرفی آنها پرداخته است از جمله سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، سامانه ستاد است که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار معامله در آن انجام شده که ارزش این معملات به حدود هزار ۶۵۶ همت بوده است.

وی به دستاوردهای دیگر مرکز تتا اشاره کرد و گفت: صدور اینماد الکترونیکی (نماد تجارت الکترونیکی) که بیش از ۲۰۰ هزار عدد بوده و از بین اینها تعداد زیادی اینماد کسب کار خرد داریم؛ همچنین صدور بیش از ۵ میلیون گواهی امضای الکترونیکی از جمله آنهاست؛ البته این سامانه ها از سامانه های اصلی مرکز تتا هستند اما سامانه های دیگری هم در مرکز وجود دارد، سامانه هایی که حول و حوش این سامانه ها شکل گرفته اند و همه در راستای ارائه خدمات مرکز هستند از جمله سامانه درگاه یکپارچه شکایات که به سامانه اینماد متصل می شود، سامانه پنجره واحد تجارت الکترونیکی که از طریق آن کسب و کارهای اینترنتی خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند، سامانه هما، سامانه شفافیت فروشگاهی، سامانه کالابرگ، سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی، که همه اینها در راستای تسهیل کسب و کارهای اینترنتی فعالیت میکنند. در واقع الکترونیکی ساختن فرایند تجارت ایران هدف اصلی است.

مدیر فنی سامانه نماد تجارت الکترونیکی در رابطه با اینماد و موانع دریافت آن گفت: اینماد یا نماد تجار الکترونیکی، مجوز کسب و کار اینترنتی است مثل پروانه کسب که در دنیای فیزیکی به کسب و کارها داده میشود. دریافت اینماد برای کسب و کارهای الکترونیکی دشوار نیست اما مشکل اصلی مجوزهای پیش نیازی است که باید کالا یا خدماتی که در رشته فعالیتهای با حساسیت بالا فعال هستند دریافت کنند و نهادهای صادرکننده مختص به همان حوزه را دارد. ما سعی کردیم که در سامانه اینماد این موانع را تسهیل کنیم به این صورت که با نهادهای صادرکننده این مجوزهای پیش نیاز، ارتباط را به صورت سیستمی برقرار کردیم که ابتدا با دریافت استعلام و اطلاعات مجوز، تاریخ اعتبار و اینکه در چه حوزه ای فعالیت دارند، اطلاعات را دریافت کرده تا کاربر معطل نماند و اینماد به راحتی صادر شود. علاوه بر این، قسمت عمده ای از کسب و کارها هستند که فعالیتشان مجوز خاصی نمیخواهد که این گروه را هم جدا کردیم.

وی در پاسخ به اینکه برای تسهیل موانع اینماد برای کسب و کارهای رمزارزی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در رایزنی هایی که با شاپرک داشتیم برای این حوزه فرآیند تسهیل شده ای در نظر گرفته ایم و بخشی از این راه حل نیز اجرایی شده اما هنوز کامل نشده اما خبرهای خوبی در راه است.

مصطفوی بیان کرد: در سامانه اینماد در راستای رشته فعالیت، حوزه ای با عنوان سایر حوزه های مالی تعریف شده است که شامل کسب و کارهایی می شود که نهاد متولی مجوز خاصی ندارند؛ این کسب و کاها از طریق کاربری که در سامانه شاپرک ایجاد شده وارد شده و کارشناسان شاپرک می توانند فعالیتش را بررسی کرده و درگاه پرداخت را صادر کنند، این راه حلی است که به توافق رسیده و در حال عملیاتی شدن است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا