گوگل استادیا

گزارش: گوگل استادیا ناموفق در جذب استودیوهای مستقل

تیم گوگل استادیا طی چند وقت اخیر به استودیوهای مستقل مختلفی مراجعه کرده ولی ظاهراً موفق نشده است که نظرشان را آن‌طور که باید جلب کند.

گوگل وعده داده بود که استادیا به «نت‌فلیکس گیمینگ» تبدیل خواهد شد ولی هنوز نتوانسته است که یک تجربه‌ی جامع را برای کاربران فراهم کند. بازخوردها به این سرویس متناقض بوده و بسیاری از لیست کوتاه و نه‌چندان جذاب بازی‌هایش گلایه کرده‌اند. حال پس از گذشت چهار ماه از راه‌ندازی‌اش، این سرویس کمتر از ۳۰ عنوان را در خود جای داده است! گوگل اظهار داشته است که برنامه دارد در سال جاری میلادی ۱۲۰ بازی را به این سرویس بیاورد که از جمله آن‌ها می‌توان به عناوین به شدت مورد انتظار Cyberpunk 2077 و DOOM Eternal اشاره کرد.

اما در بحث عناوین مستقل، تیم گوگل استادیا به سراغ استودیوهای مستقل رفته اما همه‌ی آن‌ها پاسخ یکسانی داده‌اند. گوگل چیزی برای ارائه به آن‌ها نداشته است.

یک استودیوی مستقل به Business Insider گفته است که «تیم استادیا به ما مراجعه کرده است. معمولاً در چنین مواقعی پیشنهادی ارائه می‌شود که شما را به همکاری با آن‌ها تشویق می‌کند» ولی چنین پیشنهادی «وجود نداشته است».

یک مسئول اجرایی در زمینه‌ی نشر و توزیع بازی‌ها بیان داشته است که «پول کافی در آن وجود ندارد» و پیشنهاد گوگل «آن‌قدر کم بود که اصلاً مورد بحث نیست».

یک سازنده­‌ی مستقل دیگر گفته است:

وقتی به چنین قراردادهایی نگاه می‌کنیم، نگاه می‌کنیم که «آیا پول کافی برای ساختن چیزی که می‌خواهیم وجود دارد یا این یک قرارداد انحصاری است که به ما امنیت می‌دهد؟».

صحبت‌های یک سازنده‌ی دیگر چنین بوده است:

پلتفرم‌هایی هستند که می‌خواهید در آن‌ها باشید چون مخاطبان خود را دارند و شما می‌خواهید به آن مخاطبان برسید. این برای استیم و [نینتندو] سوئیچ صدق می‌کند. آن‌ها گروه‌های بزرگی در پلتفرم‌های خود دارند و می‌خواهید که با آن‌ها گروه‌ها باشید برای اینکه بازی‌های شما را تجربه کنند.

تیم گوگل استادیا نتوانسته است پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیزی را ارائه دهد. و بدون یک جامعه‌ی کاربران فعال و بدون داشتن چیزی برای ارائه، بسیاری از استودیوهای مستقل از همکاری و صرف زحمت و منابع خود برای این سرویس خودداری می‌کنند. درحالی که پول و سایر مشوق‌ها مورد توجه استودیوهای مستقل هستند، ظاهراً مسائل دیگری هم مد نظر هستند. یکی از استودیوها این‌طور توضیح داده است:

با توجه به تاریخچه‌ی گوگل، من حتی نمی‌دانم که آن‌ها تا یک سال دیگر بر روی استادیا کار می‌کنند یا خیر. این کار عجیبی از سوی گوگل نیست و سابقه‌ی آن را دارند.

گوگل به دست برداشتن از سرویس‌ها و محصولاتی که به موفقیت نمی‌رسند شهرت دارد و بسیاری نگران هستند که گوگل استادیا سرویس بعدی‌ای خواهد بود که گوگل در همان ابتدای راه، آن را کنار خواهد گذاشت.

«پاتریک سیبولد» (Patrick Seybold)، سخن‌گوی استادیا اظهار داشته است:

سازندگان و ناشرانی که معمولاً با آن‌ها صحبت می‌کنیم بسیار پشتیبان هستند و می‌خواهند که استادیا به موفقیت برسد. همچنین لازم به ذکر است که همه‌ی ناشران بازی‌های خود برای استادیا را معرفی نکرده‌اند و بازی‌های بیشتری در زمان موعود معرفی خواهد شد.

وی لیستی از ناشرانی که با گوگل همکاری می‌کنند منتشر کرده است اما اکثر لیست را ناشران بزرگی تشکیل می‌دهند که عناوین AAA مختلف را در اختیار دارند. از جمله این ناشران می‌توان به بتسدا، یوبی‌سافت، الکترونیک‌آرتس، راک‌استار گیمز و «توکی گیمز» (2K Games) اشاره کرد.

گوگل استادیا با نداشتن پیشنهاد جالب توجه، بخش بسیار مهمی از صنعت گیمینگ را از دست می‌دهد. یکی از سازندگانی که تصمیم گرفته عناوینش را در استادیا عرضه نکند چنین گفته است:

مسئله فقط مالی نبود. در آخر من این سوال را دارم که «چرا باید چنین کاری کنم؟» و هیچ دلیل مثبتی برای پیش رفتن وجود نداشت. واقعاً هیچ دلیلی نبود که باعث شود ما بخواهیم پا به این پلتفرم بگذاریم به جز اینکه بخواهیم اولین شرکت در آن باشیم.

درحالی که گوگل استادیا در جلب نظر استودیوهای مستقل ناتوان است، برای جذب بازیکنان بیشتر تلاش می‌کند. با توجه به اشارات احتمالی گوگل، قابلیت‌هایی که قبلاً وعده داده شده بودند به‌زودی به این سرویس می‌آیند؛ دسترسی رایگان، گیم شرینگ (Game Sharing) و استریم یوتیوب.

استریم جزو قابلیت‌های مهم برای کاربران یوتیوب خواهد بود و استادیا می‌تواند این پروسه را به آسانیِ فشردن یک دکمه سازد. با این حال، متاسفانه اضافه شدن این قابلیت‌ها به استادیا فعلاً در حد حدس و گمان است و با مجموعه‌ی کوچک بازی‌های این سرویس، استریم جزو اولویت‌های کاربران نخواهد بود. گوگل برای تبدیل استادیا به یک پلتفرم جامع، پایدار و زنده باید اقدامات فراوانی را انجام دهد، همان‌طور که خود این شرکت اخیراً اذعان داشته است که محقق شدن چشم‌انداز این پلتفرم زمان‌بر خواهد بود.

نظر شما درباره‌ی گوگل استادیا چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا