مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از گردش مالی سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومانی صنعت بازیهای ویدئویی در کشور خبر داد و گفت: این صنعت با ۲۹ میلیون بازیکن، نقش مهمی در اقتصاد فرهنگی کشور ایفا میکند.
محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، روز سهشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنعت بازی، اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ شرکت و تیم بازیسازی در کشور فعال هستند و این صنعت سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.
او با بیان اینکه این رقم تنها مربوط به هزینههای مستقیم خانوادهها برای خرید بازیهاست و شامل هزینههای زیرساختی نمیشود، افزود: برخلاف تصور عموم، بازیهای ویدئویی فقط مختص کودکان و نوجوانان نیستند و جوانان، بزرگسالان و میانسالان هم در میان بازیکنان حضور دارند.
حاجیمیرزایی همچنین به سهم بالای بازیهای آنلاین در بین بازیکنان اشاره کرد و گفت: ۵۶.۷ درصد بازیکنان به بازیهای آنلاین مشغولند و ۹۴.۵ درصد از گوشیهای هوشمند برای این کار استفاده میکنند. او اضافه کرد: هرچند تولید بازی برای گوشیهای هوشمند در کشور قابل توجه است، اما در زمینه کنسولها و رایانههای شخصی، بازیهای ایرانی هنوز رقابتی نیستند.
وی با اشاره به جایگاه ویژه استان اصفهان در این حوزه، گفت: اصفهان بعد از تهران، رتبه دوم را در تعداد تیمها و شرکتهای فعال بازیسازی دارد. او همچنین پیشنهاد داد که جشنواره بازیهای رایانهای مقاومت با همکاری دستگاههای استان، در اصفهان برگزار شود.
در این جلسه که با حضور نمایندگان ارشد استانی برگزار شد، تفاهمنامه همکاری بین استانداری اصفهان و بنیاد ملی بازیهای رایانهای به امضا رسید. همچنین، رئیس اتحادیه گیمنتهای اصفهان با بیان دغدغههای صنف خود، خواستار جلوگیری از ادغام این اتحادیه با خدمات رایانهای شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان با اشاره به ظرفیتهای هوش مصنوعی در اصفهان و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تولید بازیهای ارزشی، بر لزوم استفاده از این ظرفیتها در توسعه بازیهای ویدئویی تأکید کرد.
لینک کوتاه: