امضای تفاهم نامه مراکز داوری نصر تهران و اتاق بازرگانی

تفاهم‌نامه همکاری بین مراکز داوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و اتاق بازرگانی تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ امضا شد.

به گزارش زیمانیوز، صبح امروز سه شنبه ۱۲ تیرماه در آخرین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و اتاق بازرگانی تهران باهم در راستای تعامل مراکز داوری‌شان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در این مراسم رییس سازمان نصر تهران با بیان اینکه تخصص ویژه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اعضای مرکز داوری این سازمان در حوزه‌ی فناوری اطلاعات می‌تواند در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها و اختلافات این حوزه به‌عنوان یک بازوی مؤثر و قوی عمل کند، گفت: سازمان نصر تهران درصدد توسعه‌ی همکاری‌های مرکز داوری خود بوده و قصد همکاری و امضای تفاهم‌نامه‌های بیشتر با اتاق بازرگانی را دارد.

علی حکیم جوادی افزود: اتاق بازرگانی تهران با امضای تفاهم‌نامه می تواند هر زمان که نیاز به داور خارجی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات داشت، از این تخصص و ویژگی در مرکز داوری خود استفاده کند.

مزیتهای مراکز داوری نصر تهران و اتاق بازرگانی

بر اساس این گزارش رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه بستری فراهم خواهد شد تا مرکز داوری اتاق بازرگانی در کنار مرکز داوری نصر قرار بگیرد، گفت: این مرکز می تواند از تخصص و تجربه‌های سازمان نصر استفاده کند و با این همکاری می‌توانیم در مواردی که هریک از ما نیاز به داور خارجی داشتیم از تخصص و ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.

حمیدرضاعلومی افزود: امیدوارم امضای این تفاهم‌نامه زمان آغاز فصل جدید همکاری‌های پربار و پرثمر بین این دو سازمان باشد.

به گفته وی مراکز داوری می‌توانند در زمینه امضای قراردادها نقش مهمی ایفا کنند. اولین مزیت این نوع رسیدگی به پرونده‌ها این است که در مراکز داوری با سرعت بیشتری به اختلاف‌ها و پرونده‌ها رسیدگی می‌شود، در حالی که در دادگاه‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پرونده بررسی شود و به نتیجه برسد.

تخصصی بودن مراکز داوری دومین ویژگی و مزیتی است که علومی به آن اشاره کرد و گفت: بررسی توسط مراکز داوری تخصصی‌تر است. در دادگاه‌های قضایی الزاماً قضات تخصص و تجربه در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات ندارند اما مرکز داوری نهادی مثل سازمان نصر تهران اعضا تخصص و تجربه لازم در حوزه‌های مختلف را دارند و می‌توانند به‌صورت تخصصی به یک پرونده رسیدگی کنند.

کم هزینه بودن مراکز داوری نیز از دیگر ویژگی هایی است که علومی به آن اشاره کرد و افزود: برای دعاوی‌ در دادگستری ۳٫۵ درصد و در مرحله تجدید نظر ۴٫۵ درصد از مبلغ خواسته باید به صندوق دولت واریز شود؛ درحالی‌که هزینه‌ی داوری در اتاق بازرگانی تهران ۱٫۵ تا ۲ درصد خواسته همراه با تخفیف و تقسیط مبلغ است؛ بنابراین دعاوی در مراکز داوری مقرون‌به‌صرفه‌تر به‌حساب می‌آید.

رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران به ویژگی مهم دیگری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت و ویژگی اما «محرمانگی» داوری در مراکز داوری سازمان‌ها است؛ در دادگاه باید پرونده در جلسه‌ی علنی بررسی شود و ممکن است برای شرکتِ خوانده زیان‌هایی داشته باشد اما در مراکز داوری جلسه‌ها غیرعلنی و با رعایت محرمانگی بررسی می‌شوند. کسی جز داوران از اطلاعات پرونده و محکومیت‌ها مطلع نمی‌شود.

علومی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری بین مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران و نظام صنفی رایانه‌ای تهران منتج به نتایج ثمربخش در داوری‌های هر دو سازمان شود.

ذکر شرط داوری از ملزومات قراردادهاست

بر اساس این گزارش امیرمسعود اسکویی‌لر عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران از دیگر سخرانان مراسم نیز با بیان اینکه افراد علاقه مند به داوری باید شرط داوری را در قراردادهای خود قید کنند گفت: افرادیکه می خواهند از قابلیت داوری استفاده کنند باید در قراردادهای خود شرط داوری را قید کنند یعنی به منظور حل و فصل اختلاف باید در قرارداد طرفین ذکر شود.

وی بیان کرد: داوری سازمانی بدین گونه است که باید شرط نمونه سازمان مربوطه در قرارداد طرفین ذکر شود.

به گفته اسکوییلر ذکر شرط داوری کمک بزرگی به احراز صلاحیت داوری کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهد کرد.

مقاومت کارفرمایان از مشکلات مراکز داوری است

بر اساس این گزارش عضو شورای راهبری مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز از دیگر سخرانان این مراسم بود.

فاطمه تیموریان با اشاره به حساس بودن قراردادها در مراکز داوری گفت: نکته مهم آن است که شرکت‌ها و فعالان در صنعت در زمان درج شرط داوری در قرارداد و همچنین در زمان طرح دعوا در مرکز داوری، رسیدگی در مرکز و اجرای رای داور رعایت نکات مهم حقوقی و آیین دادرسی مدنی را به درستی انجام دهند تا بتوانند از مزایای داوری در جهت حل و فصل اختلاف بهره ببرند و دچار مشکلات و سردرگمی نشوند.

وی افزود: داوری نیز مانند سایر روش‌های حل و فصل اختلاف، مزایا و معایبی دارد. از مهم‌ترین مزایای داوری سریع‌تر بودن و کم هزینه‌تر بودن نسبت به رسیدگی قضایی است. علاوه بر این موارد، در داوری توسط یک نهاد صنفی داوران متخصص آن صنف و رشته بوده و از مشکلات، دغدغه‌ها و پیچیدگی‌های آن صنف خاص مطلع هستند و رای صادره بیشتر می‌تواند به حقیقت و انصاف نزیک‌تر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا