کالیفرنیا برای اولین بار چراغ سبز آغاز به فعالیت اولین سرویس تحویل بدون راننده را به شرکت «نورو» (Nuro) مستقر در همین ایالت داده است.
شرکت روباتیک نورو قصد دارد تا سال آینده عملیات سرویس تحویل بدون رانندهی خود را آغاز کند. این شرکت پیشتر در ماه آپریل بهصورت آزمایشی خودروهای R2 خود را مورد استفاده قرار بود اما اکنون با اجازهای که از سوی ایالت کالیفرنیا به آن داده شده، میتواند بابت این سرویس از افراد هزینه دریافت کند.
خودروهای نورو دارای محدودیت سرعت ۳۵ مایل بر ساعت (۵۶ کیلومتر بر ساعت) خواهند بود و قرار است فقط در «آب و هوای صاف» به فعالیت بپردازند. مدیر ادارهی وسایل نقلیهی موتوری کالیفرنیا (California Department of Motor Vehicles) یعنی «استیو گوردون» (Steve Gordon) چنین بیان داشته است:
صدور اولین مجوز استقرار، دستاورد قابل توجهی در تکامل وسایل نقلیهی خودمختار در کالیفرنیا است. ما همچنان حفظ ایمنی جمعیتِ دارای خودروهای جادهای را با پیشرفت این فناوری، مورد توجه قرار خواهیم داد.
نورو توسط دو مهندس سابق گوگل تاسیس شده و توسط شرکت ژاپنی «سافتبنک» (Softbank) تامین مالی میشود. خودروهای این شرکت برای فعالیت بدون سرنشین طراحی شدهاند و خودروی R2 از تصویربرداری راداری و حرارتی و دوربینهای ۳۶۰ درجه برای حرکت بهره میبرد. این خودرو فاقد فرمان، پدال و آینههای بغل است.
R2 چهارچوبی به شکل تخم مرغ دارد که از اکثر خودروها در ایالات متحدهی آمریکا کوچکتر است. همچنین دارای دو محفظهی کنترلشونده با دما برای مرسولات است. با وارد کردن کد مخصوص توسط گیرنده، درهای این محفظهها باز میشود.
طی دورهی آزمایش قبلتر در هیوستون تگزاس در ماه فوریه، از R2 برای تحویل پیتزا از سوی «دومینوز پیتزا» (Domino’s Pizza)، مواد غذایی از سوی فروشگاه زنجیرهای «کروگر» (Kroger) و کالا از سوی والمارت استفاده شد.
با این حال، یک متخصص حمل و نقل اظهار داشته است که مشکلات ایمنی همچنان مطرح خواهند بود. پرفسور «دیوید بیلی» (David Bailey) از دانشگاه بیرمنگام چنین توضیح داده است:
این فناوری برای شروع بسیار محدود خواهد بود درحالی که بهصورت کامل مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بهعنوان مثال، این خودروها فقط در خیابانهای داخل شهر با محدودیت سرعت ۳۵ مایل بر ساعت مجاز به فعالیت خواهند بود و رباتهای کوچکتر نورو به سرعت ۲۵ مایل بر ساعت محدود میشوند.
این اساساً یک دورهی آزمایشی محدود است اما همچنان قدمی قابل توجه به سمت آیندهای بدون راننده است.
در ماه اکتبر تاکسیهای خودمختار در فونیکس آریزونا بهعنوان بخشی از سرویس Waymo گوگل شروع به فعالیت کردند. سرویش مشابهی با پشتیبانی غول تجارت آنلاین علیبابا، در بزرگترین شهر چین یعنی شانگهای در مرحلهی آزمایشی به سر میبرد.
لینک کوتاه: