مدیرعامل پزشکت معتقد است پلتفرمهای سلامت دیجیتالی نقش مؤثری در کاهش بار سیستم درمانی کشور و افزایش آرامش روانی بیماران دارند. او میگوید آنها با توجه به قطعی و اختلال اینترنت در همکاری با اپراتورها در تلاش هستند تا نسخه سبکتری از پلتفرم را در اختیار کاربران قرار دهند تا بدون نیاز به اینترنت پرسرعت هم بتوانند نیازهای خود را با پزشکت مطرح کنند.
به گزارش پیوست، سپیده میرکریمی، مدیرعامل پزشکت، در پاسخ به این سوال که اقدام پزشکت در شرایط بحران برای دسترسی بهتر به خدمات چه بوده است توضیح داد: «در چنین شرایطی پزشکت نقش خود را بهعنوان پل ارتباطی بین مردم و خدمات درمانی ایفا میکند. با فراهمکردن ویزیت آنلاین شبانهروزی توسط پزشکان عمومی، متخصصان و روانپزشکان، کاربران میتوانند بدون مراجعه حضوری، خدمات پزشکی دریافت کنند. ما همچنین با ایجاد سامانههای پاسخگویی فوری، آموزشهای بهداشتی و ارسال نسخه الکترونیک، حضور موثری در مدیریت بحران داریم.»
در شرایط بحران جنگی ممکن است برخی از بیماران نیاز به سرعت بیشتری برای دریافت خدمات داشته باشند. در این راستا میرکریمی توضیح داد: «پزشکت در شرایط اضطراری، با استفاده از سیستم اولویت دهی هوشمند نوبت دهی انجام میدهد.همچنین قابلیت ویزیت سریع با پزشک در کمتر از چند دقیقه برای بیماران خاص فعال است تا رسیدگی فوری انجام گیرد و از تاخیرهای خطرناک جلوگیری شود.»
همانطور که در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم اینترنت کشور به دلایل امنیتی و بحرانی کنونی با احتلال گسترده همراه بوده است. پزشکت در شرایط فعلی اقداماتی در این راستا اقداماتی انجام داده است.
میرکریمی دراینباره عنوان کرد: «ما در همکاری با اپراتورها، تلاش میکنیم نسخه سبکتری از پلتفرم را از طریق دیتا کمحجم و بدون نیاز به اینترنت پر سرعت در اختیار کاربران قرار دهیم. همچنین امکان مشاوره از طریق تماس تلفنی اضطراری با همراهی پشتیبانی برای مناطق محروم یا آسیبدیده فراهم شده است.»
او در ادامه درباره دریافت نسخه آنلاین از این پلتفرم اضافه کرد: «در شرایط بحران، به مانند قبل بیماران میتوانند نسخه دارویی خود را بهصورت آنلاین دریافت کرده و با داروخانههای طرف قرارداد هماهنگ کنند تا در اسرع وقت داروها به دستشان برسد. پزشکان و داروسازان ما مشاوره تخصصی در مورد تامین داروهای حیاتی و مدیریت مصرف آن ها ارائه می دهند.»
میرکریمی در ادامه از تجربه اندوخته و استفاده شده از زمان پاندمی کرونا گفت: «در بحرانهای قبلی مانند شیوع کرونا یا زلزلههای اخیر،شاهد کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی مراجعات حضوری به مراکز درمانی در مناطق تحت پوشش پزشکت بودهایم. این تجربه نشان داد که سلامت آنلاین نقش مؤثری در کاهش بار سیستم درمانی کشور و افزایش آرامش روانی بیماران دارد.»
دنبال کردن محتوای آموزشی در خصوص کمکهای اولیه و خدمات روانپزشکی دو موردی است که در روزهای گذشته بسیار مورد توجه شهرواندان بوده است.
میرکریمی درباره اقدام این پلتفرم در حوزه روانپزشکی بیان کرد: «آموزش و اطلاعرسانی یکی از ارکان مسئولیت اجتماعی پزشکت در بحرانهاست. در کنار محتوای آموزشی در مجله سلامت پزشکت، کمپین «صدای امن پزشکت» را راهاندازی کردهایم تا از طریق مشاوره روانشناسی رایگان در سه مرحله، به مردم در مدیریت اضطراب و استرس ناشی از شرایط جنگی کمک کنیم. این کمپین بخشی از برنامههای ما برای افزایش آگاهی عمومی و تقویت سلامت روان در مواقع بحران است.»
او در ادامه درباره دیگر خدمات این پلتفرم در حوزه روانپزشکی و روانشناسی توضیح داد: «پلتفرم پزشکت با تیمی از روانشناسان و روانپزشکان خبره خدمات سلامت روان را ارائه میدهد. در شرایط جنگ، پشتیبانی روانی بسیار حیاتی است. ما به صورت ۲۴ ساعته برنامههایی شامل مشاوره فوری برای افراد مضطرب یا دچار حملات پانیک، گفتوگوهای حمایتی برای کودکان و نوجوانان،جلسات حمایتی برای مدیریت اظطراب، افسردگی، سوگ، اختلال استرسی پس از سانحه (PTSD) را در دسترس کاربران قرار می دهیم.»
او درباره امنیت اطلاعات کاربران پزشکت افزود: «پزشکت از رمزگذاری پیشرفته، سرورهای امن داخلی، سیستم پشتیبان گیری لحظهای و پروتکلهای امنیتی بهروز استفاده میکند. دسترسی به اطلاعات فقط برای تیم درمانی مجاز امکانپذیر است. همچنین هیچ اطلاعاتی بدون رضایت کاربر به اشتراک گذاشته نمیشود و حتی در شرایط بحران هیچگونه نقض حریم خصوصی قابل قبول نیست.»
او درباره همکاریهای جاری این پلتفرم با دیگر نهادها در روزهای بحرانی توضیح داد: «تیم ما آماده همکاری با سازمانهایی مانند هلالاحمر، وزارت بهداشت، اورژانس، سازمان نظام پزشکی و سازمان مدیریت بحران کشور هست تا در صورت لزوم خدمات سلامت، ویزیت رایگان یا مشاوره گروهی را در مناطق بحران زده ارایه دهد.»
لینک کوتاه: