سامانه سرابان

ارتقای سطح بلوغ امنیتی بانکها در سامانه سرابان+موشن گرافی

سامانه سرابان (سامانه راهبری امنیت اطلاعات بانکی) قرار است اجرای چارچوب کنترل های امنیتی- بانکی را سهل تر و تعاملات را بهبود بخشد.

به گزارش زیمانیوز، سامانه سرابان که در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران رونمایی شد حالا با ارائه یک موشن گرافی به تبیین چگونگی عملکرد و اهدافش پرداخته است.

اسماعیل باقری اصل، کارشناس مدیریت نظارت شرکت کاشف، در نمایشگاه مذکور در خصوص معرفی سامانه سرابان در کارگاه معرفی محصول گفته بود: تعدد و تنوع استانداردها، چارچوب ها و الزامات امنیتی داخلی و خارجی و همچنین الزامات و استانداردهای امنیتی بویژه حوزه بانکداری و پرداخت مانند الزامات امنیتی DSS-PCI و SWIFT چالشی جدی را برای مدیران امنیت در حوزه انطباق با این استانداردها و الزامات پدید آورده است.

باقری اصل با بیان اینکه نظام بانکی ازجمله زیرساخت های حیاتی کشور است بیان کرده بود: هرگونه اختلال در خدمات ارائه شده توسط این نظام علاوه بر ایجاد نارضایتی عمومی، تداوم خدمت رسانی در سایر زیرساخت های حیاتی کشور را نیز متأثر می‌سازد. بدین ترتیب امنیت و تابآوری خدمات بانکداری و پرداخت صرفًا موضوعی سازمانی نبوده و وقوع حوادث امنیتی در نظام بانکی می‌تواند با پیامدهایی در سطح ملی همراه باشد.

بر اساس این گزارش با به کارگیری سامانه سرابان، سازمان قادر خواهد بود ضمن شناسایی و طبقه بندی امنیتی سامانه های اطلاعاتی خود، تخصیص، پیاده سازی، ممیزی و پایش اثربخشی کنترلها و پادمان‌های امنیتی را مدیریت کند.

سامانه سرابان، توسط شرکت کاشف، به منظور تسهیل اجرای «چارچوب کنترل های امنیتی_ بانکی » با هدف تحقق اهداف زیر ایجاد شده است:
📍ایجاد یک مرجع جامع امنیت اطلاعات در نظام بانکی کشور با پوشش حداکثری دغدغه‌ها و الزامات امنیتی مطرح‌شده در جهان و ایران
📍فراهم نمودن زبانی مشترک در حوزه امنیت اطلاعات بانکی به‌منظور بهبود تعاملات در حوزه امنیت اطلاعات نظام بانکی
📍 ایجاد بستری مناسب برای توسعه سازوکارهای موردنیاز برای ارزیابی اثربخشی کنترل‌های امنیتی بکار رفته در سامانه‌های اطلاعاتی بانکی
📍جهت‌دهی، ایجاد تحرک و هم راستا سازی اقدامات امنیتی در نظام بانکی کشور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا