ساماندهی حوزه تبادل رمزارزها به روش خود تنظیم‌گری

تشریح موضوع دارایی‌های دیجیتال اعم از رمزارزها و پرداختن به ساز و کار آنها در تشریح عملکرد موثر یا چالش‌هایی که در فضای کاربران، قانونگذاران و کسب و کارها با آن مواجه میشوند، به ارائه راهکاری تحت عنوان خودتنظیم‌گری پرداخته می‌شود و مراتب کنترل و مدیریت این فضای فناور اما پیچیده را با استفاده از روش SRO قابل درک مینماید و منطق درستی از این شیوه را با ارائه فضای اجرایی و نظارتی صحیح، مطرح می‌نماید.

مهکامه شریف‌زاد رئیس کمیته خودتنظیم‌گری انجمن بلاکچین در گفتگو با سیارنیوز به تشریح این کمیته و مسیرهای منتهی به این اتفاق مهم، سخن میگوید:

موضوع اصلی ما پرداختن و در اختیار قرار دادن خودتنظیم‌گری به اکوسیستم رمزارز و تخصصی تبادل در کشور جهت پیاده سازی دقیق آن می‌باشد. هم اکنون تشکل‌های علمی و صنفی قوی در این زمینه در کشورمان وجود دارند که توانمندی خاصی در اجرای صحیح فرایند خودتنظیم‌گری با اعمال شیوه نظارتی از طریق مشاوره با دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کشور دارند. نکته اساسی و بسیار مهم در بحث خودتنظیم‌گری، درک صحیح از ساختار آن و پیاده سازی خودتنظیم‌گری به صورت سالم با قابلیت اجراپذیری است.

ـ آیا روش خودتنظیم‌گری فقط ذی‌نفعان کسب و کار را در برمیگیرد؟

خودتنظیم‌گری ایجاد توازن و توافق میان خواسته ها در ترکیبی از تجربیات علمی و صنفی و اجرایی همه قشرها و طبقات ذینفع در موضوع رمزارز میان حاکمیت، متخصصین، کسب و کارها و کاربران ست.

در روش خودتنظیم‌گری در واقع اعمال نظارت را به فعالان عرصه مربوطه سپرده می‌شود تا نظارت از همه جهات معنا دار و اجراپذیر تلقی شود. در این حالت درک عمیقی از نظارت میان همه رده‌ها شکل میگیرد و تبعیت از قانون نیز پذیرش حداکثری را رقم خواهد زد.

اهمیت خودتنظیم‌گری سالم و اجراپذیر به مراتب بیشتر از اجرا و درک نادرست آن است.

روش خطی مسیری هست که به اشتباه و ناشی از عدم درک صحیح خودتنظیم‌گری داره برای تبادل کشور پیش میره و متاسفانه نهادها به اشتباه بودنش خیلی توجهی ندارند.

در این روش به صورت سلسه مراتبی عمل میشه که هر سازمان میاد خودشو در نقش خودتنظیم‌گر تصور میکنه

در کشور روشی وجود نداشته که تا امروز کسی بتونه در این حوزه به دور از اجحاف و انحصار خودتنظیم‌گری رو ارائه کنه و  سازمانی تو حاکمیت هنوز پیش قدم نشده که تنظیمگری رو بدون انحصار و رانت پیشنهاد بده اما در بحث تبادل با توجه به قرار گرفتن تشکل ها در کنار حاکمیت و کسب و کارها بنوعی ترجمه ای از خودتنظیم‌گری میان حاکمیت و کسب و کار در حال رقم خوردن است که میتواند روزنه امیدی برای اجرای صحیح آن به شرط تعامل درست با تشکل ها و متخصصین حاضر در آنها باشد البته به شرطی که تشکل ها هم به دور از انحصار عمل نمایند.

مسیر خودتنظیم‌گری سالم چیست؟

روش غیرخطی روشی هست که میتونه مارو به سمت خودتنظیم‌گری سالم سوق بده و از روس سلسله مراتبی حاکمیت دور کنه

در روش غیر خطی حاکمیت الزامات خود را مینویسد و تفکیک پذیری دغدغه در نهادهای ذیصلاح رقم میخورد، این الزامات توسط تشکل‌های رمزارز اجراپذیر میشود یعنی نظارت بر حسن پیاده سازی الزامات را تشکل انجام میدهد. قطعا تعدد تشکل‌ها در این مرحله سازنده است زیرا خلاقیت در اجرای الزامات را رقم میزند و ارتباطات تشکل‌ها با کسب و کارها کمک کننده است.

در روش غیر خطی کسی نیاز به مجوز برای کار کردن تا زمانی که در چارچوب خودتنظیم‌گری عمل میکند ندارد مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

اکنون در چه مرحله ای از خودتنظیم‌گری رمزارزها قرار داریم؟

با عنایت به ابلاغیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شماره: ۲۴۰۳۴۴ تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۴، بازگشت به نامه شماره ۱۷۴۴/۱۴۰۱/۰۱/۵۷/۷۹۷۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ منضم به نامه شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران درباره “سازوکار اینماد کسب و کارهای رمزارز که بر اساس آن کسب و کارها ملزم به رعایت تمامی قوانین مقررات و ضوابط مصوب هستند که بدین منظور وظیفه نظارت بر کسب و کارهای معرفی شده توسط هر تشکل بر عهده آن تشکل به عنوان نهاد خود تنظیم گر (SRO) خواهد بود.” با توجه به اهمیت موضوع و استقبال همه کسب و کارهای قانونمند از این ابلاغیه، کمیته ای تحت عنوان کمیته خودتنظیمگری در انجمن بلاکچین ایران بعنوان یکی از ۳ تشکل خودتنظیم‌گر شکل گرفت تا شیوه رسیدگی به درخواست‌ها در همان روزهای اولیه ساز و کار مشخصی یابد.

در نظر داشته باشیم که تا اینجا گام رو به جلو و بزرگی در مسیر قانونگذاری جدید رمزارزها برداشته شده است. طول کشید ولی دستاورد بزرگی با خود به همراه داشت که در مواجه با یک رویداد فناور و نوآور از متد جدید قانونگذاری هم توامان استفاده شده است. با افتخار در حال حاضر میزبان بالغ بر ۹۰ کسب و کار خودتنظیم‌گر در انجمن بلاکچین ایران هستیم و امیدواریم به زودی شاهد اختصاص اینماد به این کسب و کارها هم باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا