تریگ‌آپ با ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی ۷۰ استارت‌آپ، ۱۰ ساله شد

دهمین سالگرد تاسیس شتابدهنده تریگ‌آپ طی رویدادی با عنوان «امید با رسم شکل» و با حضور دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و جمعی از مدیران ارشد گروه مالی پاسارگاد و فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی هشتم اسفندماه در سالن هزاره سوم بانک پاسارگاد برگزار شد.

در این مراسم مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد با تاکید بر موضوع حمایت از کارآفرینان جوان عنوان داشت بالاترین سرمایه در بانک‌های خصوصی، تعهد به آینده است. مدیرعامل بانک‌ پاسارگاد، حمایت از جوانان، جانشین‌پروری و ایجاد امید را از اصول توسعه کسب‌وکارها دانست. قاسمی همچنین افزود: «گروه مالی‌ پاسارگاد توانسته ۲۵۰ هزار نفر شغل ایجاد کند. داتین، فناپ و دیگر زیرمجموعه‌های گروه‌ مالی پاسارگاد تلاش کرده‌اند تا براساس سرمایه‌گذاری در خدمت اقتصاد ملی، اقداماتی را انجام دهند.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد در پایان صحبت‌هایش به کارآفرینان توصیه کرد که در کارهایشان ثابت‌قدم بمانند و خسته و ناامید نشوند. او در این‌باره گفت: «توسعه، کار دشواری است اما مهم این است که خسته و ناامید نشوید. مداومت، در نهایت با پایداری همراه خواهد بود.»

تریگ‌آپ از نگاه آمار و ارقام

 در ابتدای این مراسم، مهدی اسکویی قائم‌مقام مدیرعامل و نسیم نعمتی، مدیر سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ، آماری از ۱۰ سال فعالیت این شتابدهنده ارائه کردند.

اسکویی توضیح داد که تریگ‌آپ در عمر ده ساله‌اش روی ۷۰ استارت‌آپ به ارزش ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. مدیر سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ نیز بر اهمیت آموزش و نقش موثر آن در رشد زیست‌بوم نوآوری تاکید کرد. به گفته نسیم نعمتی، تریگ‌آپ تاکنون بیش از ۱۲۰ رویداد مختلف برگزار کرده است.

طبق گفته قائم‌مقام مدیرعامل تریگ‌آپ، ارائه خدمات آموزشی به ۳۶۸۵ نفر، ۱۵ هزار نفر-ساعت آموزش و ۱۳ خروج موفق، برخی از دستاوردهای مهم این شتابدهنده است.

تاب‌آوری؛ راز موفقیت کسب‌وکارهاست

در ادامه‌ این مراسم، سید حمیدرضا علوی، رئیس هیئت‌مدیره تریگ‌آپ درباره نحوه شکل‌گیری این شتابدهنده صحبت کرد. رئیس هیئت‌مدیره تریگ‌آپ و معاون سرمایه‌گذاری شرکت شناسا در این‌باره گفت:‌ «قرار بود با راه‌اندازی مرکز نوآوری فناپ روی ایده‌های جوانان مستعد سرمایه‌گذاری و راهبری انجام شود. در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۳، مراحل راه‌اندازی این مرکز نوآوری انجام شد و اولین ارائه تیم‌های استارت‌آپی در دی‌ماه همان سال در کافه آی‌تی انجام شد.»

علوی در روایتی که از راه‌اندازی تریگ‌آپ داشت، به چالش‌هایی که در ابتدای مسیر با آن مواجه شده بودند اشاره کرد و افزود: «در ابتدای مسیر، چالش‌های متعددی داشتیم که مهم‌ترینش فرایندهای زمان‌بر بود. برای امضای یک چک سرمایه‌گذاری چند میلیون تومانی باید امضاهای فراوانی انجام می‌شد که فرایندها را زمان‌بر می‌کرد. این موضوع با یکپارچه‌شدن نوآوری در هلدینگ به مرور زمان برطرف شد.  دوران کرونا و دورکاری تیم‌های استارتاپی هم چالش‌های خاص خودش را داشت زیرا بسیاری از تیم‌ها نمی‌‌خواستند دورکار شوند. افزایش قیمت دلار، رواج فریلنسری و مهارت نخبگان از دیگر چالش‌های ما در طول سال‌های فعالیت‌مان بود.»

رئیس هیئت‌مدیره تریگ‌آپ در ادامه صحبت‌هایش افزود: «تاب‌آوری، رشد و شکوفایی در مسیر زندگی است و تریگ‌آپ در ۱۰ سال فعالیتش تلاش کرده با تاب‌آوری، چالش‌هایی که در مسیرش قرار دارد را پشت‌سر بگذارد.» او تاسیس ۳ شعبه تریگ‌آپ در تهران، مشهد و اصفهان و ایجاد ۳۵۰ شغل مستقیم را دستاوردهای تریگ‌آپ و نشانه‌ای از تاب‌آوری این شتابدهنده دانست.

فناوری‌های بلاک‌چین، اینترنت‌اشیا و کلاود جدی گرفته شوند

مصطفی‌ نقی‌پورفر، مشاور مدیرعامل شناسا و اولین مدیرعامل تریگ‌آپ نیز در مراسم ۱۰ سالگی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ درباره نوآوری و روندهای سرمایه‌گذاری سخنرانی کرد. نقی‌پور‌فر توضیح داد که با بررسی بانک‌های موفق در سراسر جهان متوجه می‌شویم که بانک‌های موفق سرعت بالایی دارند و دیجیتال هستند. او در ادامه خاطرنشان کرد که بانک‌های بزرگ جهانی برای گذر از چالش‌هایی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، فرهنگ‌ سازمانی خود را متحول می‌کنند و به سمت دیجیتالی‌شدن می‌روند.

نقی‌پورفر گفت: «گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که باید مهاجرت روی کلاود و فناوری بلاک‌چین را جدی گرفت. به همین خاطر اولین استارتاپی که ما روی آن سرمایه‌گذاری کردیم، ابرآروان بود.» او همچنین به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بانک‌ها توصیه کرد که برخورد درستی با نوآوری داشته باشند. به گفته مشاور مدیرعامل شناسا، در حال حاضر تمرکز شرکت‌های سرمایه‌گذاری روی خدمات مربوط به کاربران است و سرویس‌هایی که به شرکت‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند، مغفول مانده است. نقی‌پورفر افزود: «داده‌های گلدمن‌ساکس که یکی از بزرگترین بانک‌های دنیاست نشان می‌دهد که تنها ۷ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در رشته‌های مرتبط به‌دنبال استخدام در بانک‌ها هستند.» او همچنین به موضوع سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شرکت‌های فین‌تکی پرداخت و گفت: «خیلی از بانک‌ها توریست فین‌تکی هستند و با شرکت‌های فین‌تکی ارتباط برقرار می‌کنند اما در نهایت سرمایه‌گذاری موثری روی آن‌ها انجام نمی‌دهند.»

او تاکید کرد که براساس روندهای جهانی، ادغام فناوری‌ها و همکاری با دیگر شرکت‌ها حتی رقبا در برخی زمینه‌ها، می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد. به گفته‌ نقی‌پورفر، وقتی شرکت‌ها فناوری‌ها با هم ادغام کنند، ارزش‌آفرینی خواهند داشت.

ترویج فرهنگ کارآفرینی با تعامل صنعت و دانشگاه

محمدصادق سبحانی، مدیرعامل تریگ‌آپ در جشن ۱۰ سالگی این شتابدهنده گفت: «تریگ‌آپ همواره به دنبال آن بوده که در شکل‌گیری و ترویج فرهنگ سرمایه‌‌گذاری نقش‌آفرینی کند. ما در این ۱۰ سال به ۹۴۳ تیم از ۷۴ شهر و ۳۱ استان کشور، خدمات سرمایه‌گذاری داده‌ایم و همزمان با دهمین سالگرد تریگ‌آپ، هفتادمین سرمایه‌گذاری‌مان را جشن می‌گیریم.»

سبحانی، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پژوهشی را مهم‌‌ترین دستاورد تریگ‌آپ دانست و افزود: «ما با دانشگاه‌های زیادی همکاری کرده‌ایم و تمام سعی‌مان را برای متمرکز بر پایتخت نبودن، انجام داده‌ایم تا امید را در دل کارآفرینان زنده نگه‌داریم.»

مدیرعامل تریگ‌آپ با اشاره به کتاب جنگل بارانی، خاطرنشان کرد که این شتابدهنده تلاش کرده تا فقط نقش شتابدهی و تامین سرمایه‌ را برعهده نداشته باشد و استعدادهای مختلف از فرهنگ‌های گوناگون را جذب کند. به گفته سبحانی، تریگ‌آپ نگاهی بلندمدت به ایده‌های نوآورانه فعالان استارت‌آپی دارد و سعی کرده تا محدود به پایتخت نباشد. برای همین هم هست که شعب مشهد و اصفهان تریگ‌آپ تاسیس شده‌اند.

او چشم‌انداز تریگ‌آپ در آینده را مشارکت کلیدی با بازیگران منطقه‌ای و توسعه‌ی فضای فیزیکی این شتاب‌دهنده به‌ویژه در تهران عنوان کرد.

چشم‌انداز تریگ‌آپ، آموزش و ایجاد فرصت برای کارآفرین سراسر کشور

مجید عظیمی، مدیر توسعه ‌کسب‌وکار تریگ‌آپ نیز گفت: «مدل توسعه تریگ‌آپ منهای پایتخت است. بیش از ۵۰ درصد ورودی‌های تریگ‌آپ  و ۶۲ درصد ورودی رویداد تخصصی از شهرهای خارج از پایتخت هستند. طبق داده‌ها ۵ هزار دانش‌بنیان خارج از تهران مشغول به فعالیت هستند. به‌خاطر همین ما سعی کردیم کارآفرینان مستعد را شناسایی و مهارت جذب سرمایه را به آن‌ها بیاموزیم.»

عظیمی، از رویداد ادونچر برای شناسایی و توانمندسازی کارآفرینان یاد کرد و افزود: «در رویداد دو هفته‌ای ادونچر مشهد، ۱۲۲ تیم استارتاپی ثبت‌نام کردند. ۵۰ جلسه منتورینگ انجام شد و در نهایت ۱۱ تیم انتخاب شدند. تجربه موفق ادونچر مشهد باعث شد رویداد بعدی را در شهر شیراز برگزار کنیم. در ادونچر شیراز ۱۱۰ تیم استارتاپی ثبت‌نام کردند، ۵۱ جلسه منتورینگ انجام شد و ۱۰ تیم برگزیده معرفی شدند.»

سعید جواهریان، مدیر مسئول تریگیت که آخرین سخنران مراسم ده‌سالگی تریگ‌آپ بود، درباره شکل‌گیری تریگیت گفت: «عدم امکان سرویس‌دهی خارج از شعب فیزیکی و نداشتن ابزار مناسبی برای پایش تیم‌ها و آموزش تکرارپذیر به تیم‌های تازه‌وارد، چالش‌هایی بودند که ما در پاییز ۱۴۰۰ داشتیم. برای رفع این موانع، در بهار ۱۴۰۱ نسخه اولیه تریگیت با محوریت برنامه آموزشی راه‌اندازی شد. پس از بررسی بازخوردهای کاربران، کسب بینش و سنجش میزان اثرگذاری اجتماعی در زمستان ۱۴۰۱، توانستیم تریگیت را توسعه دهیم. حالا تریگیت با یک مدل پلتفرمی و امکاناتی چون آموزش، راهبری و مدیریت درخواست‌ها توانسته با کسب‌وکارهای بزرگی همکاری کند.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا