نشست هم‌اندیشی قضات تهران با محوریت داوری برخط در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد

در نشست هم‌اندیشی قضات دادگستری استان تهران، جزئیات سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و روند داوری برخط تشریح شد؛ سامانه‌ای که تاکنون موجب کاهش چشمگیر ارجاع پرونده‌ها به مراجع قضایی شده است.

به گزارش زیمانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، نشست هم‌اندیشی ویژه‌ای با حضور حمید توفیقی، سرپرست مرکز تتا، و جمعی از قضات دادگستری استان تهران با محوریت آشنایی با سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری برخط در محل این مرکز برگزار شد.

در این نشست تخصصی، فرآیند داوری آنلاین، نحوه رسیدگی به پرونده‌ها، روال صدور آراء و جنبه‌های حقوقی و اجرایی سامانه مورد بررسی قرار گرفت. قضات حاضر در این جلسه ضمن طرح دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود، به تبادل نظر درباره ظرفیت‌های این سامانه در تسریع روند حل اختلافات پرداختند.

بر اساس گزارش ارائه‌شده در این جلسه، تاکنون بیش از ۴۳ هزار پرونده در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات ثبت و بررسی شده است که از این میان حدود ۲۵۰۰ پرونده به هیئت داوری برخط ارجاع یافته و تنها ۵۴ پرونده نیازمند رسیدگی در مراجع قضایی بوده است. کارشناسان مرکز تتا، کاهش ارجاع پرونده‌ها به دستگاه قضایی و تسریع در حل‌وفصل اختلافات را از مهم‌ترین دستاوردهای این سامانه عنوان کردند.

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات در اجرای ماده ۹ برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۴ و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه، وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اسفند ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد.

این سامانه به عنوان اولین سامانه داوری برخط کشور، بستر حل اختلافات میان فعالان تجارت الکترونیکی را بدون مراجعه مستقیم به مراجع قضایی فراهم کرده است. آراء صادره در این سامانه دارای ضمانت اجرایی اداری بوده و در صورت لزوم قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا