انویدیا

انویدیا طی دوره‌ی کمبود کارت گرافیک ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است

انویدیا گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی اخیر را به اشتراک گذاشته و مشاهده می‌کنیم که این شرکت از کمبود کارت گرافیک سود قابل توجهی برده است.

به نظر می‌رسد که کمبود شدید کارت گرافیک در بازار، درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار نداده و این شرکت در گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۲۱ از درآمد ۵ میلیاردی خود در این دوره خبر داده است که رشدی ۶۱ درصدی نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته محسوب می‌شود. و نکته­‌ی جالب‌تر این است که این شرکت انتظار دارد در سه‌ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۲ دوباره ۵ میلیارد دلار دیگر به دست آورد.

پیش‌بینی انویدیا جالب به نظر می‌رسد از آنجا که فروش در سه‌ماه‌ی اول اصولاً آهسته‌تر از بقیه سه‌ماهه‌ها است و این حتی برای شرکت‌های عظیم و حاکم بر بازار نیز صدق می‌کند. دلیل عمده‌ی این امر این است که مردم در دوره‌ی تعطیلات برای فروش محصولات مختلف هجوم می‌آورند و نیازهای خود را برطرف می‌کنند. همچنین نباید فراموش کرد که کمبود کارت گرافیک همچنان پابرجا است و انویدیا اشاره داشته که تا سه‌ماهه‌ی بعد هم ادامه خواهد داشت و این نکته در پیش‌بینی این شرکت برای سه‌ماهه‌ی آینده مورد توجه قرار گرفته است.

انویدیا انتظار دارد که بخش عمده‌ی درآمد ۵ میلیارد دلاری خود در سه‌ماهه‌ی بعدی از بازار گیمینگ باشد علی‌رغم اینکه این بخش از بازار در حال حاضر با بیشترین کمبود مواجه است. از زمان عرضه‌ی کارت‌های گرافیک دسکتاپ سری RTX 3 که ۳۰۸۰ ،۳۰۹۰ و ۳۰۷۰ اصلی‌ترین‌هایشان به حساب می‌آیند، انویدیا در پاسخ‌گویی به تقاضای مردم ناتوان بوده اگرچه تنها شرکتی نیست که با این مشکل مواجه بوده است. AMD نیز حتی بیشتر از انویدیا در تهیه‌ی موجودی کافی و پایدار جهت عرضه به بازار به چالش برخورده است.

انویدیا به‌تازگی اعلام کرده است که تلاش می‌کند تهیه‌ی کارت گرافیک RTX 3060 را که فردا با قیمت ۳۲۹ دلار عرضه می‌شود برای گیمرها آسان‌تر سازد، نه استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی یا به‌طور دقیق‌تر «رمزارزها» (Cryptocurrency) که اتفاقاً باعث کمبود کارت در بازار شده‌اند. این شرکت نرم‌افزاری را برای کارت گرافیک پیاده‌سازی می‌کند که توانایی کارت برای استخراج «اتریم» (Ethereum) را به نصف می‌رساند که می‌تواند از انگیزه‌ی استخراج‌کنندگان برای خریداری آن بکاهد. انویدیا همچنین پردازنده‌های مخصوص استخراج خود را در ماه مارچ معرفی خواهد کرد در تلاش برای اینکه با ارائه‌ی محصول به استخراج‌کنندگان، حداقل بخشی از کمبود کارت‌های گرافیک برای جامعه‌ی گیمینگ را برطرف کند. در این بین جالب است که این شرکت در گزارش خود متذکر شده که کارت‌های فروش رفته مربوط به فعالیت‌های استخراج ارزهای مجای تنها ۳۰۰ میلیون دلار از ۵ میلیاد دلار درآمد را به خود اختصاص داده‌اند که سهم کوچکی به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا