استفاده از ظرفیت سازمان های تولید کننده داده در جهت افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و اشتغالزایی

نشست تدوین سند اقدام مشترک به منظور اشتراک گذاری و آزاد سازی داده های مکان محور از سوی نهاد های حاکمیتی با حضور رؤسا و معاونین سازمان های نقشه برداری کشور، زمین شناسی و اکتشافات معدنی، هواشناسی، سازمان جغرافیایی و سازمان فناوری اطلاعات در محل سازمان فضایی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، دکتر براری، معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران در این نشست با اشاره به اهمیت کلان داده ها گفت: بخش دولتی به عنوان مالک بخش عظیمی از داده ها، می تواند با آزادسازی داده های غیرحاکمیتی، تحول عظیمی در جامعه ایجاد نماید و علاوه بر ایجاد بهبود در ارائه خدمات، با حمایت کسب و کارها نسبت به ارزش آفرینی و خلق ثروت اقدام نماید و مفهوم دولت باز را تحقق بخشد.

وی ادامه داد: یکی از مجموعه داده های با ارزشی که در اختیار بخش دولتی است، داده های مکان محور است که مجموعه ای از داده های ماهواره‌ای، نقشه های جغرافیایی، داده های هواشناسی و اطلاعات زمین شناسی را شامل می شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به گستردگی و اهمیت اقتصاد داده های مکان محور افزود: با توجه به دغدغه و تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و اشتغال، لازم است از ظرفیت های این بخش جهت توسعه اقتصادی و تولید اشتغال استفاده کنیم.

دکتر براری در ادامه خاطر نشان کرد: به دنبال ایجاد یک پنجره واحد برای به اشتراک گذاری داده های غیر حاکمیتی با حضور و مشارکت همه بازیگران این عرصه و با هدف افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و اشتغالزایی هستیم.

وی افزود: با توجه به حجم و ارزش داده های مکان محور موجود در سازمان های تولید کننده این داده ها شامل سازمان هواشناسی، سازمان نقشه برداری، سازمان زمین شناسی و سازمان جغرافیایی کشور، تفاهم و گفتمانی مشترک در راستای به اشتراک گذاری و آزاد سازی داده های این سازمان ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هم چنین به منظور پرهیز از موازی کاری در خرید داده های دولتی مورد نیاز کشور نیز می توان از ظرفیت شورای اجرایی فناوری اطلاعات با راهکار Open Data برای به حداقل رساندن هزینه ها بهره برداری نمود.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به نیاز اساسی سازمان های دولتی و بخش خصوصی به داده های ماهواره ای گفت: با توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و تاکید دولت محترم مبنی بر تسهیل دسترسی به داده ها و اطلاعات غیر حاکمیتی، می توان از زیرساخت های ایجاد شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران اطلاعات به عنوان متولی ایجاد زیرساخت های به اشتراک گذاری و تبادل داده در جهت تسریع در آزادسازی و بهره برداری از این داده ها استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا