با Control Parental استفاده کودکان از کامپیوتر را محدود کنید

عصر، عصر دیجیتالی است و بدون کامپیوتر مسلما این عصر خیلی هم دیجیتالی نخواهد بود.

در اداره، شرکت، بانک و خلاصه همه جا کامپیوتر رخنه کرده است؛ حتی منزل اکثر خانواده‌های ایرانی به دلایل گوناگون و به منظور محقق شدن هدفی برای فرزند خود کامپیوتری دست و پا کرده است. ولی سوال اینجاست واقعا کامپیوتر برای همان هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

متاسفانه در اکثر موارد از این وسیله عصر دیجیتال برای چت در اینترنت و یا اجرای انواع بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری موارد دیگر که واقعا والدین خبری از آن ندارند استفاده می‌شود. اگر درباره مطالبی که عنوان شد شک دارید ادامه مقاله را بخوانید.

شرکت مایکروسافت برای کنترل و محدودسازی کاربران در اجرای برخی برنامه‌ها و بازی‌ها از ویندوز ویستا به بعد امکانی ایجاد کرده است که والدین می‌توانند محدودیت‌هایی را برای کو.دکان خود اعمال نمایند.

شایان ذکر است این قابلیت برای سیستم‌های خانگی طراحی شده است و به همین دلیل نیز این امکان برای کامپیوترهایی که عضو دامنه (Domain) باشند معنایی ندارد و سیستم باید بصورت Workgroup تنظیم شده باشد.

اجرا و تنظیم برنامه

برای اجرا آن کافی است پس از زدن دکمه Start عبارت Parental Control را تایپ کرده و از گزینه‌های ظاهر شده گزینه Parental Control را انتخاب نمایید و یا وارد کنترل پانل شده و از آنجا گزینه Parental Control را اجرا کنید(شکل۱).

شکل۱

تنظیم برنامه و اعمال محدودیت‌ها بر اساس هر کاربر متفاوت است. بنابراین یکی از کاربران ( مانند کاربر ali) را انتخاب می‌کنیم و تنظیمات را ادامه می‌دهیم. همانطور که در شکل ۲ مشاهده می‌کنید در ابتدا کل گزینه‌ها غیرفعال است. با انتخاب گزینه On, enforce current setting را گزینه‌های دیگر فعال شده و می‌توانید تنظیمات را شروع کنید(شکل۳).

شکل۲

شکل۳

نکته : اگر کاربر تنظیمات را برای کاربر فعلی یعنی کاربری که هم اکنون از سیستم استفاده می‌کند انجام دهید، تنطیمات در ورود (Login) بعدی اعمال خواهد شد.

کنترل زمان استفاده از کامپیوتر

اگر بخواهید کاربر مورد نظر در یک ساعت‌های خاصی از روز و هفته بتواند به سیستم Login کند و از کامپیوتر استفاده نماید گزینه Time Limits را بزنید. در ادامه در صورتیکه می‌خواهید زمان‌هایی را اجازه استفاده بدهید ابتدا گزینه Allowed را بزنید و در غیر اینصورت گزینه Blocked را کلیک کنید و سپس در جدول مورد روی زمان مورد نظر موس را Drag کنید و در انتها دکمه OK را بزنید. بعنوان مثال و با توجه به شکل ۴ کاربر ali فقط از ساعت ۴ الی ۶ بعد از ظهر در تمام روزهای هفته اجازه دارد با کامپیوتر کار کند.

شکل۴

ایجاد محدودیت در بازی

به صفحه اول تنظیمات (شکل ۳) باز گردید و از آنجا گزینه Games را بزنید. اگر به سوال اول یعنی Can ali play games? پاسخ مثبت بدهید. گزینه های دیگر فعال می شوند(شکل۵).

شکل۵

در این بخش می توانید دو گروه بازی را محدود کنید. ابتدا بازی‌هایی که در ویندوز نیستند و باید نصب شوند و گروه دوم بازی‌های که در ویندوز وجود دارند. با انتخاب گزینه های Set game ratings و همچنین Block or Allow specific game می‌توانید نوع بازیی که کاربر ali می‌تواند اجرا کند را انتخاب نمایید.

شکل۶

محدودیت اجرای برنامه

در این قسمت می‌توانید از اجرای برنامه‌هایی که مورد نظرتان است  جلوگیری کنید. برای این منظور ابتدا از صفحه اول تنظیمات (شکل۳) گزینه آخر یعنی Allow and block specific program را انتخاب و در پنجره بعدی با انتخاب گزینه دوم یعنی ali can only use the program I allow برنامه‌هایی که می‌خواهید کاربر مجوز اجرا داشته باشد را تیک بزنید.

بعنوان مثال اگر بخواهید از اجرای برنامه rtlrack.exe جلوگیری کنید باید همه گزینه‌ها به غیر از گزینه rtlrack.exe انتخاب شوند(شکل۷).

شکل۷

اگر برنامه‌هایی غیر از برنامه‌های لیست شده مورد نظر باشد می‌توانید گزینه Add a program to this list را زده و به لیست اضافه نمایید.

در انتها و پس از انجام تنظیمات فوق برای کاربر فرضی ali تنظیمات همانند شکل ۸ خواهد شد.

شکل۸

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا