بیشتر سرعت تبادل اطلاعات با USB 3.1 در مادربرد های Z170 گیگابایت !

پورت  USB (Universal Serial Bus) را به جرات می توان یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین پورت های موجود در دستگاه ها و گجت های مختلف معرفی کرد. پس از چندین سال پیشرفت و معرفی نسخه های جدید هم اکنون نسخه USB 3.1 در مادربرد های  GIGABYTE مشاهده می شود. در این نوشتار به معرفی نسخه USB 3.1 و تفاوت انواع آن می پردازیم.

تفاوت پورت های Type-A، Type-B و Type-C

شماره ورژن USB، استاندارد آن را نمایان می کند و ارتباطی به شمایل پورت ندارد. شکل پورت را نوع (Type) آن مشخص می سازد. پورت های USB  مورد استفاده در سه نوع Type-A، Type-B و Type-C خلاصه می شوند.

نوع Type-A همان پورت های مستطیلی شکل معمول است که در اکثر محصولات دیده می شود. نوع Type-B پورت های مربعی شکلی است که معمولا در پرینتر ها و هارد دیسک های اکسترنال وجود دارد و پورت Type-C نوع جدیدی می باشد که در مادربرد های اخیرا GIGABYTE قرار داده شده است و محصولاتی مثل  MacBook 2015  و OnePlus 2 از آن پشتیبانی می کنند. مزیت این پورت جدید در کوچک و ظریف بودن آن و قابلیت استفاده از آن به صورت دو رو است، یعنی هنگام اتصال کانکتور، پشت و رو بودن آن تفاوتی ندارد.

2

 

نوع پورت ارتباطی به نسخه استاندارد آن ندارد، برای مثال ممکن است که یک پورت به نوع Type-C و با استاندارد و سرعت USB 2.0  در محصولی قرار داده شود. برای راحتی کاربران، در مادربرد های گیگابایت جدید ترین استاندارد پورت USB  یعنی نسخه USB 3.1 با نوع های Type-C و Type-A ارائه می گردد(مشخصات برای مدل های مختلف مادربرد، متفاوت است).

 

3

 

کنترلر Intel USB 3.1

مادربرد های جدید گیگابایت به طور انحصاری از کنترلر Intel USB 3.1که اولین کنترلر دارای تاییدیه USB-IF برای نسخه USB 3.1 می باشد بهره می برند. این کنترلر از ۴ مسیر PCI-e  نسل سوم استفاده می کند که در نتیجه  مجموع پهنای باند به ۳۲Gb/s و پهنای باند برای هر پورت USB 3.1  به۱۰Gb/s می رسد. پهنای باند دو برابر نسبت به نسل پیشین و سازگاری با نسل های قبUSB  از ویژگی های  USB 3.1 می باشد که این ورژن USB با پورت های Type-A و Type-C  در مادربرد های GIGABYTE ارائه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا