Fitbit با Sleep Profile چطور طرز فکر ما را درباره خواب تغییر می‌دهد؟

Fitbit با Sleep Profile چطور طرز فکر ما را درباره خواب تغییر می‌دهد؟

Fitbit در اواسط سال ۲۰۲۲ ویژگی جدیدی را در مجموعه ابزارهای ردیابی خواب خود که با Fitbit Premium ارائه می‌شود عرضه کرد. این ویژگی با نام Sleep Profile، خواب شما را در طول یک ماه کنترل می‌کند.

سپس این داده‌ها را برای تولید یکی از شش نوع عادت خواب یعنی فنوتیپ خواب، تجزیه و تحلیل می‌کند. Fitbit این عادت‌های خواب را با بازیگوشی با عنوان حیوانات نشان می‌دهد: خرس، دلفین، زرافه، جوجه تیغی، طوطی و لاک پشت. این برنامه هر ماه با توضیح چگونگی عادت خواب شما یکی از این حیوانات را به شما نسبت می‌دهد.

در ابتدا تصور می‌شد این ویژگی یک افزونه سرگرم کننده به مجموعه ابزارهای تحلیل خواب مصرف کننده پیشرو در صنعت باشد. با این حال نه تنها این یک ابزار مفید برای نظارت بر عادت‌های خواب شماست بلکه به طور کلی در تحقیقات مربوط به خواب یک جهش بزرگ رو به جلو هم است. در این مطلب سیار نیوز بیش از پیش با این قابلیت آشنا می‌شویم.

Sleep Profile چگونه کار می‌کند؟

تمام ردیاب‌ها و ساعت‌های کنونی Fitbit می‌توانند انبوهی از داده‌ها را هنگام خواب دریافت کنند. جدیدترین پرچمدار پوشیدنی Fitbit یعنی Fitbit Sense می‌تواند ضربان قلب، بررسی SpO۲، دمای پوست و حتی خروپف و همچنین زمان خواب، زمان بیداری و تمام شروع و توقف‌های کوچک خواب شما را در طول شب ردیابی کند.

Fitbit از سال ۲۰۱۹ تمام این داده‌ها را به طور روزانه بررسی می‌کرد و برای کاربران امتیاز خواب در نظر می‌گرفت. اما هیچ ابزاری وجود نداشت تا کاربران در مورد خواب خود در مدت زمان طولانی‌تر اطلاعات کسب کنند.

اینکه مثلا آیا در روزهای تعطیل بیشتر می‌خوابید؟ یا در طول هفته مدام از خواب بیدار می‌شوید و آخر هفته‌ها خواب آرام‌تری دارید؟ و سوالاتی از این دست که کاربران برای یافتن پاسخ مجبور بودند خود داده‌های روزانه خوابشان را تحلیل کنند.

از آنجا که Fitbit اولین ردیاب‌های خواب را راه اندازی کرد، محققان آن همواره در تلاش برای یافتن راهی بودند تا این مسئولیت را از کاربران سلب و عادت‌های خواب را در مقیاس کلان ارائه کنند. تیماولیه از آزمون‌های آنلاین ایده گرفت. در نهایت این برنامه با همکاری ۵ تن از متخصصان حوزه تحقیقات خواب راهی برای نگاشت بیش از ۱۰۰۰ ویژگی مختلف خواب‌آورها به شش فنوتیپ خواب و ایجاد الگوریتمی که می‌تواند این انواع را به کاربران اختصاص دهد، کشف کرد.

فنوتیپ‌های Sleep Profile در Fitbit چگونه کار می‌کنند؟

همان طور که گفته شد از شش حیوان برای فنوتیپ‌های Sleep Profile استفاده می‌شود:

خرس: خرس‌ها برنامه خواب منظمی دارند. تقریبا هر شب در ساعت خاصی به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم در ساعت مشخصی با اطمینان از خواب بیدار می‌شوند. آن‌ها تمایل به داشتن سهم بالایی از خواب عمیق و REM دارند. به همین دلیل به ندرت چرت می‌زنند.

دلفین: دلفین‌ها معمولا دیرتر از بقیه به رختخواب می‌روند و زمان کمتری می‌خوابند. به دلیل این بی نظمی آن‌ها معمولا چرت می‌زنند تا کمبود خواب خود را برطرف کنند.

زرافه: زرافه‌ها سریع وارد خواب عمیق و REM می‌شوند، اما دیرتر به رختخواب می‌روند و زودتر از بقیه از خواب بیدار می‌شوند. به عبارت دیگر با اینکه به اندازه کافی نمی‌خوابند اما خواب با کیفیتی دارند.

جوجه تیغی: مانند زرافه، جوجه تیغی هم دیر به رختخواب رفته و زود بیدار می‌شود اما خواب سبک تری دارند بنابراین کمتر عمیق می‌خوابند و در نتیجه خواب REM دارند.

طوطی: طوطی‌ها زمان خواب ثابتی دارند. نه خیلی زود و نه خیلی دیر می‌خوابند. تمایل به خواب عمیق دارند اما نسبت به دیگران خواب REM کمتری را تجربه می‌کنند که به دلیل بیداری‌های کوتاه مدت در طول شب است.

لاک پشت: لاک پشت‌ها تمایل دارند هر شب در ساعت‌های مختلفی به خواب بروند اما اغلب زود به رختخواب می‌روند. یعنی دوست دارند نسبت به افراد عادی زمان بیشتری را در رختخواب سپری کنند. با اینکه بیشتر می‌خوابند اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا راحت بخوابند. به همین دلیل ممکن است در طول روز چرت هم بزنند.

فنوتیپ‌های Sleep Profile

ممکن است به این فکر کنید که عادت‌های خواب شما با کدام یک از این حیوانات سازگارتر است. Fitbit کشف کرده است که نمایه زرافه در بین کاربران رایج‌ترین است، به این معنی که اکثر کاربران Fitbit به سرعت می‌خوابند اما به اندازه کافی نمی‌خوابند.

با این حال نکته مهم این است که این فنوتیپ‌ها سفت و سخت نیستند. شاید عادت‌های خواب شما در طول یک ماه ثابت باشد اما ممکن است به دلایلی چون مسافرت، ملاقات با خانواده، بارداری و … در ماه بعد نامنظم شود. بنابراین ردیاب Fitbit نه تنها عادت‌های خواب روزانه و اکنون ماهانه شما را مورد توجه قرار می‌دهد بلکه می‌توانید با استفاده از آن، نمای خواب خود را از بالا به پایین در طول یک سال مشاهده کنید.

داده‌های بی سابقه ردیابی خواب Fitbit

در تحقیقات خواب مرسوم، سه مشکل بزرگ وجود دارد. وقتی می‌گوییم مرسوم یعنی به دست آوردن یک دسته تجهیزات نظارتی از محققان و سپس خوابیدن در حالی که آن‌ها داده‌ها را جمع آوری می‌کنند.

مشکل اول این است که نظارت بر خواب بیمار در طول چند شب متوالی دشوار است. بیشتر اوقات مردم تنها تمایل به کمک مالی به تحقیقات را دارند که این خود پدید آورنده مشکل دوم است، زیرا تعداد کسانی که در این تحقیقات به طور ثابت شرکت می‌کنند کم بوده و بنابراین اطلاعات ثابتی از یک فرد در طول یک ماه به دست نمی‌آید. اطلاعات ترکیب شده از یک یا دو شب از شخص A و یک یا دو شب از شخص B به اندازه داده‌های یک ماه از یک شخص مفید نیست.

مشکل سوم، وجود محیط نا آشنا برای شخص آزمایش شونده است، حتی اگر این آزمایش در خانه افراد صورت بگیرد باز هم آن‌ها باید تجهیزات ناآشنا بپوشند و آگاه بودن از اینکه تحت نظرند، ممکن است بر عادت‌های خوابشان تأثیر بگذارد. مجموعه این عوامل تحقیقات خواب را بسیار چالش برانگیز می‌کند.

با این حال Fitbit با این چالش‌ها روبرو نیست و افراد می‌توانند در شرایط عادی تنها با وسیله ای که روی مچ دستشان دارند بخوابند. اگر کاربران از ردیاب خود به طور منظم استفاده کنند داده‌های زیادی در طول هفته‌ها و ماه‌ها ثبت می‌شود. با در نظر گرفتن کاربران میلیونی Fitbit، داده‌های بی سابقه ای در اختیار محققان قرار می‌گیرد که در تحقیقات مرسوم هرگز به این حجم از داده دسترسی ندارند.

به همین دلیل است که Sleep Profile فقط یک ویژگی جدید سرگرم کننده شامل حیوانات کارتونی نیست. از برخی جهات، این اطلاعات، انقلابی در مورد عادات خواب انسان است که قبلا هرگز ندیده بودیم.

اما با این همه داده چه کنیم؟

Fitbit اولین قدم را با Sleep Profile برداشته است. طبق گفته محققان Fitbit ایده فنوتیپ کردن عادات خواب نسبتا جدید است. جامعه تحقیقاتی خواب همیشه این فرضیه را مطرح کرده که انواع مختلفی از خواب‌آورها وجود دارد، اما داده‌های کافی برای تعیین تعداد، نحوه طبقه‌بندی آن‌ها و غیره نداشتند. اساسا Sleep Profile اولین باریست که فنوتیپ در این مقیاس را امکان پذیر کرده است.

البته، فنوتیپ کردن خواب‌آورها مفید است، اما به سؤالات واقعا بزرگ در مورد خواب پاسخ نمی‌دهد. برای مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمتر از شش ساعت خوابیدن در هر شب مضر است و می‌تواند شانس ابتلا به سرطان و حتی مرگ را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ افزایش دهد.

در این صورت تعریف خواب خوب چیست؟ هر شب چقدر باید بخوابیم؟ برای بهتر خوابیدن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ چرت زدن خوب است یا بد؟ اگر لاک پشت باشیم اشکالی ندارد یا باید خرس باشیم؟ چگونه خرس شویم؟ اینها همه سوالاتی است که ما پاسخ قطعی برای آن‌ها نداریم.

محققان Fitbit امیدوارند در آینده بتوانند به طور فعال تغییراتی را که می‌توانید برای بهبود خواب خود انجام دهید، پیشنهاد دهند. همچنین امیدوارند که Fitbit بتواند از این پیشنهادات با داده‌ها و تحقیقاتی که توسط پزشکان و محققان بررسی شده است، پشتیبانی کنند.

توجه به این تکته ضروریست که خواب، اصولا یک قلمرو ناشناخته است. خواب REM تا دهه ۱۹۵۰ کشف نشد و به طور کلی تحقیقات خواب تا اواسط قرن بیستم جدی نشد. به عبارت دیگر، برای درک دلیل خوابیدن، فواید خواب و چگونگی سالم بودن با عادات خواب، کارهای زیادی باید انجام دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا