حرکت به‌سمت “تهران هوشمند” ناگزیر است

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در خصوص مزیت‌های هوشمند شدن شهر تهران گفت: یکی از کارکردهای اساسی تهران هوشمند این است که افراد مختلفی که در رابطه با مسایل شهری در حال تصمیم‌گیری هستند را به یک دیدگاه نزدیک و کارآمد برساند تا بتوانند با یک زبان سخن گفته و تصمیم بگیرند. البته نباید فراموش کرد که با همه این تفاسیر برای رسیدن به تهران هوشمند یک مسیر سخت و دشوار پیش رو داریم.

وی به مزیت‌های دیگری که هوشمندسازی برای یک شهر دارد اشاره کرد و افزود: بسیار بدیهی است. هر قدر بتوانیم از فناوری و ابزارهایی بهره ببریم که به استفاده بهینه افراد از فناوری‌های نوین کمک می‌کند، می توانیم زندگی راحت‌تری داشته باشیم. به بیان ساده‌تر هوشمند‌سازی یعنی درست استفاده کردن از ابزارها.

وی ادامه داد: مزایای هوشمند‌سازی بر کسی پوشیده نیست و من بعید می‌دانم کسی در اهمیت هوشمندسازی شهرها به خصوص شهر تهران تردید داشته باشد. از همین رو نه تنها تهران بلکه تمام شهرهای ایران باید به سمت استفاده هوشمندانه از فناوری بروند.

قربانی هوشمندسازی شهرها را در بین صاحب نظران این حوزه امری بدیهی دانست و افزود: کسی با هوشمندسازی مخالف نیست اما ممکن است بر روی بعضی مصداق‌ها و سطوح آن اختلاف نظر وجود داشته باشد.

سردبیر ماهنامه عصر تراکنش، به خاص بودن شرایط تهران اشاره کرد و گفت: کمتر شهری در دنیا وجود دارد که ویژگی‌های شهر تهران را داشته باشد. به عنوان مثال تهران جمعیت بسیار بالایی دارد، وسایل حمل و نقل خصوصی بی‌شماری که در آن وجود دارد، تاسیسات بسیاری که در آن موجود است و… این شهر را در زمره ۱۰ شهر دنیا قرار داده است که مدیریت شهری پیچیده و دشواری دارد. از همین رو هر کسی که بخواهد تهران را اداره کند با مشکلات و مسایل خاص و پیچیده‌‌ای رو به روست.
وی ادامه داد: حال با توجه به شرایط شهر تهران می‌خواهیم از امکاناتی که داریم استفاده کنیم.

یک زمان می‌خواهیم برنامه کنترل طرح ترافیک را عملی کنیم، برای این اقدام می‌توانیم به‌راحتی از ابزاری مانند دوربین‌های مدار بسته کمک بگیریم و تخلفات تمامی وسایل نقلیه را ثبت کنیم. در این فرآیند به‌راحتی عامل انسانی حذف شده و به‌جای آن از ابزار استفاده می‌شود.

قربانی استفاده از فناوری برای هوشمند‌سازی را گاهی پیچیده‌تر دانست و اظهار داشت: مساله مهمتری که در این حوزه وجود دارد این است که ما بتوانیم از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و… استفاده کنیم. مانند استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای کوچکی که در حوزه حمل و نقل، خدمات شهری، خدمات مالی و… در چند سال اخیر شکل گرفته‌اند؛ تمام این‌ها می توانند به هوشمندسازی کمک شایانی کنند.

وی افزود: زنجیره هوشمندسازی یک حلقه مفقوده دارد و آن این است که ما رگولاتورهای متعدد در حوزه‌های متعدد داریم. به عنوان مثال در حوزه شهری و تنها برای مساله ترافیک رگولاتورهای متعدد داریم، یعنی نمی‌توانیم بگوییم که ترافیک تنها به عهده شهرداری یا پلیس راهنمایی و رانندگی است.

قربانی عنوان کرد: این تنوعی که وجود دارد باعث می‌شود هر کسی با یک دیدگاهی وارد موضوع شود و این اختلاف دیدگاه‌ها در لایه رگولاتور و در لایه کسب و کارها در نهایت باعث رفتن به سمت تهران هوشمند می‌شود و مدل ذهنی کسانی که در راس تصمیم‌گیری هستند را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا