دانستنی های علم رباتیک قسمت سوم

 بخش سوم و پایانی  مقاله علم رباتیک می باشد.

CYCLOPS

دستگاه آزمایشگاهی نیمه‌کور برای تست چشم‌های مصنوعی

محل تولد: موسسه فناوری کالیفرنیا

علت نامگذاری: Cyclops در اصل نام موجودی افسانه‌ای در یونان است که یک چشم آن توسط شاخه‌ای سوزان کور شده بود.

حرفه: شبیه‌ساز تجربه بصری فرد نابینایی که شبکیه چشم برای وی پیوند زده‌اند

علت نیاز: تست بسیاری از پیوندهای چشمی روی انسان‌ها امکان‌پذیر نیست.

نحوه کار: این روبات ۲۰۰۰۰ دلاری ۴ چرخ تنها روباتی است که برای تست و بهینه‌سازی نرم‌افزار پردازش تصویر در خصوص چشم‌های ضعیف و نابینا طراحی شده است و با بهره‌گیری از چنین روباتی، دیگر نیازی به انسان برای تست نخواهد بود.

چشم مصنوعی که روی این روبات تعبیه شده، به محققین کمک می‌کند مثلاً اگر نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوطه قادر به تشخیص نردبان از شومینه نباشد، آنها را بهینه‌سازی کرده و بدین‌ترتیب از بروز ضایعه انسانی در آینده جلوگیری نمایند.

این روبات تا کمتر از یک سال دیگر عرضه خواهد شد.

تصویر ۹

RISER

روبات توان‌بخش

محل تولد: دانشگاه بریتیش کلمبیا

علت نامگذاری: اختصار عبارت Robot for Interactive Sensory Engagement and Rehabilitation

حرفه: توانبخشی

علت نیاز: تجهیزات فیزیوتراپی بازیابی تعادل امروزی نیاز به آن دارند که بیمار خود قدرت کافی برای ایستادن داشته باشد، که این امر خطر افتادن و جراحت وی را حین انجام فیزیوتراپی بیشتر می‌سازد.

نحوه کار: Riser تنها روبات توانبخشی است که انواع مختلف موقعیت‌های ناپایداری را برای بیمار شبیه‌سازی کرده و به وی کمک می‌کند تا تعادل خود را باز یابد، ضمن آنکه از بیمار نیز در برابر افتادن محافظت می‌کند.

بیمار روی این روبات که قادر است به ۶ جهت مختلف حرکت کند، در حالی که با تسمه‌هایی به ستون آن حمایل شده، می‌ایستد. این روبات قادر است حالات مختلف ناپایداری همچون استفاده از پله برقی و یا اسکیت را برای بیمار شبیه‌سازی نماید. بیماران با تمرین حفظ تعادل در چنین حالاتی، سریع‌تر تعادل خود را بازیابی خواهند کرد.

البته این روبات ابزاری مفید در زمینه تحقیق برای درک بهتر نوروبیولوژی تعادل نیز به شمار می‌رود و محققین به کمک آن می‌توانند عکس‌العمل قسمت‌های مختلف مغز را نسبت به حالت‌های مختلف ناپایداری بررسی نمایند.

این روبات تا سال ۲۰۱۵ عرضه عمومی خواهد شد.

تصویر ۱۰

RAVEN 2

روبات جراح با توانایی انجام کار دو پزشک

محل تولد: دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز

حرفه: جراحی از طریق کنترل از راه دور

علت نیاز: سربازان زخمی، قربانیان بلایای طبیعی و افراد روستایی به ندرت قادر به دسترسی به جراحان حرفه‌ای و مراکز درمان هستند. چنین روبات جراحی در این گونه موارد بسیار مفید واقع خواهند شد.

به قول مخترع روبات، Jacob Rosen، کدام‌یک را ترجیح می‌دهید: دکتری که در کل عمرش فقط یک بار جراحی انجام داده است و در کنار شماست، و یا نیمه‌متختصصی در آن‌سوی دنیا؟ به نظر شما کدام‌یک در چنین مواردی مفیدتر واقع خواهند شد؟

نحوه کار: این روبات نخستین سیستمی است که امکان همکاری از راه دور همزمان چندین جراح را برای جراحی بیماران امکان‌پذیر می‌سازد. برای مثال ممکن است یک جراح در تهران فقط پشت میز کارش نشسته باشد و از طریق مانیتور و جوی‌استیک حرکات یک دست روبات را برای برش قسمت‌های لازم در بدن بیمار کنترل کند و جراحی دیگر نیز در مشهد کنترل دست دیگر روبات را در اختیار داشته باشد و به همین نحو دو جراح کنترل دو دست این روبات را در اختیار داشته باشند. بدین‌ترتیب با بهره‌گیری از نرم‌افزار خاص و دقیق طراحی شده برای این روبات، کار جراحی گروهی انجام خواهد گرفت بدون آنکه هیچ تداخلی بین دست‌های این روبات جراح ایجاد شود.

این روبات قرار است تا سال ۲۰۱۳ عرضه عمومی شود.

تصویر ۱۱

CARDIOARM

شیک‌ترین ابزار جراحی

محل تولد: دانشگاه Carengie Mellon و شرکت Cardiorobotics

علت نامگذاری: Cardio به مفهوم قلب در اصطلاحات پزشکی بوده و معنای arm نیز مشخص است.

حرفه: دستیار جراحی که جراحی قلب را با کمترین برش انجام می‌دهد.

علت نیاز: جراحی قلب به مفهوم شکافتن سینه، شکستن جناغ سینه و باز کردن قفسه سینه است که بهبود اینها ماه‌ها طول می‌کشد. با استفاده از چنین ابزاری، کار جراحی قلب را با کوچک‌ترین جراحات می‌توان انجام داد.

نحوه کار: این ابزار جراحی مارمانند، با طول یک سانتی‌متر و وزن کمتر از یکصد گرم، از موتورها و مفصل‌های متعددی برخوردار است که می‌تواند به آزادی تا ۱۰۲ درجه گردش داشته باشد.

این امر آن را قادر می‌سازد با چابکی دور اعضای درونی بدن پیچیده و یا وارد روده، مجاری تنفسی و دیگر مجاری مورد نظر حین جراحی‌های آندوسکوپی ‌شود. انعطاف‌پذیری فوق‌العاده به همراه دوربینی ظریف در سر این ابزار، کار هدایت از راه دور آن را با استفاده از جوی‌استیک بسیار آسان ساخته است.

بدین‌ترتیب بدون نیاز به هرگونه شکافتن سینه و باز کردن آن، به راحتی می‌توان به کمک این روبات به درون قلب نفوذ کرده و به درمان بیمار پرداخت. لازم به توضیح است بیمارانی که تحت جراحی قلب قرار می‌گیرند، ماه‌ها طول می‌کشد تا برش‌های ناشی از جراحی در آنها بهبود یابد.

این روبات قرار است تا ۲ سال دیگر به کمک جراحان بشتابد.

تصویر ۱۲

TAIZO

استاد ورزش‌های بدن‌سازی!

محل تولد: موسسه ملی صنعت و فناوری پیشرفته ژاپن

علت نامگذاری: Taizo در زبان ژاپنی به مفهوم سومین فرزند پسر است.

حرفه: مربی ورزش

علت نیاز: تمرین باعث می‌شود تا بزرگ‌ترها عمر بیشتری داشته باشند و از سلامتی بیشتر برخوردار شوند، اما این افراد اغلب نمی‌توانند برای ورزش به اماکن ورزشی و مربیان ورزشی مراجعه نمایند.

نحوه کار: این روبات کوتاه‌قد بیشتر شبیه آدمک برفی است تا مربی خصوصی، اما با برخورداری از ۲۶ مفصل، انعطاف‌پذیری آن شبیه فنر است. این روبات در حالی که روی صندلی نشسته تا دانش‌آموزان بهتر بتوانند آن را ببینند، به راحتی می‌تواند تمرینات ورزشی ساده را انجام داده تا دانش‌آموزان از وی الگو بگیرند.

Taizo قادر به انجام ۳۰ حرکت ورزشی است که از این بین می‌توان به کشیدگی دستان از طرفین و خم شدن اشاره کرد. این روبات شکیل حتی پس از ۲ ساعت تمرین متمادی نیز اصلا خسته نشده و فقط باید باتری آن را شارژ کرد.

روبات Taizo با برخورداری از موتورهایی خاص، قادر به انجام حرکات ورزشی بسیار آهسته است که مانع از گرفتگی عضلات افراد می‌گردد. این روبات که هم‌اکنون به قیمت ۱۰ هزار دلار در اختیار محققین قرار می‌گیرد، قرار است از سال آینده عرضه عمومی شود.

تصویر ۱۳

سخن پایانی

هم‌اینک که در حال مطالعه این مقاله هستید، ممکن است جاروبرقی هوشمند در منزل داشته باشید. نوعی روبات که کار جاروبرقی را به صورت خودکار انجام داده و کافیست تکه‌ای آشغال در روی فرش بیفتد تا به صورت اتوماتیک روبات حرکت کرده و آن را جاروب نماید. البته در آینده این گونه روبات‌ها پیشرفت بیشتری کرده و قادرند از پله بالا روند، اشیا را گرفته و جابه‌جا کنند و …

با تمامی این تفاسیر، گذشته از شوخی باز هم با مرور مطالب بالا فکر می‌کنم روبات خود من هستم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا