شکایت از کسب و کارهای الکترونیک به ای نماد

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی رسیدگی به کسب و کارهای الکترونیک اعلام کرده که مصرف کنندگان می توانند به منظور شکایت از کسب و کارهای الکترونیکی به سامانه “ای نماد” مراجعه کنند.

طبق تاکید این وزارتخانه، سامانه “ای نماد” یکی از کانال های دریافت شکایات است و انتشار عمومی سوابق عملکرد کسب و کار در این سامانه، می تواند عامل موثری در راستای تسریع و بهبود روند رسیدگی به شکایات توسط صاحبان کسب و کار باشد.

در تشریح سازوکار بررسی شکایات در سامانه ای نماد نیز اعلام شده که ثبت شکایات در سامانه ا”ای نماد” فاز ابتدایی از طراحی سامانه جامع رسیدگی به شکایات است، در مراحل بعدی از این طرح، تمام سیستم های دریافت شکایت یکپارچه شده و امکان ثبت تمام شکایات از طریق درگاه واحد سامانه جامع رسیدگی به شکایات میسر خواهد شد.

در ادامه آمده که شرایطی که حل شکایات مصرف کنندگان از طریق بخش خصوصی بطور کامل انجام نمی شود، این امکان وجود دارد که مصرف کنندگان به منظور طرح شکایات و رفع اختلافات بوجود آمده در معامله با کسب و کارها، به مراجع ذیصلاح که بعضا دولتی هستند، مراجعه کنند و زمانیکه دولت براساس اعلام نیاز مخاطب از جمله مصرف کنندگان در مبحث رفع شکایات وارد شود، باید فرایند رسیدگی به شکایات را به گونه ای طراحی کند که علاوه بر رفع اختلافات، منجر به ترغیب کسب و کارها در راستای بهبود عملکرد خود شده و در نتیجه میزان شکایات ثبت شده از طریق درگاهی که دولت ارائه نموده کاهش یابند.

این در حالی است که شکایات عمدتا جنبه حقوقی دارند و رسیدگی به آنها باید توسط مراجع قضایی انجام شود و سایر دستگاه ها در صورت ورود به این شکایات، می توانند نقش میانجیگر را داشته باشند یا در مواردی که اجازه داوری توسط قوه قضاییه به آنها داده شده نقش داور را ایفا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا