سیاوش عابدی بانی ارتباط ماهان

فیلترینگ گوگل پلی به نفع استورهای داخلی

یک بازی ساز ایرانی معتقد است که به دنبال فیلترینگ گوگل پلی در کشور، صنعت بازی دچار مشکلات بسیاری شده و این موضوع به نفع استورهای داخلی شده است.

مدیر شرکت دانش‎ بنیان بانی ارتباط ماهان (بانیکو استدیو) در خصوص معضلات فیلترینگ گوگل پلی برای بازی سازان ایرانی به برات نیوز می گوید: یکی از مشکلات بازی سازان ایرانی مهاجرت یوزرهای یک بازی در گوگل پلی به استورهای داخلی است که به دلیل فیلترینگ اتفاق می افتد.

به گفته سیاوش عابدی ممکن است که یک بازی در گوگل پلی حدود ۱۰۰ هزار نصب داشته باشد اما پس از فیلترشدن گوگل پلی یوزرها به استورهای داخلی مهاجرت می کنند.

این استورها بدون هیچ هزینه ای درآمد بسیاری کسب می کنند در حالی که بازی سازان داخلی باید هزینه ۱۵ درصدی را برای حضور در گوگل پلی داشته باشند و درنهایت هیچ توجیه اقتصادی نخواهند داشت.

برخلاف استورهای داخلی، ابزار گوگل پلی با آنالیز اپلیکیشن و امتیاز کاربران، اجازه دانلود بیشتر می دهد که کاربر دانلود بیشتر بدون صرف هزینه می تواند داشته باشد؛ اما بازی سازان ایرانی از این امکانات محروم هستند و این موضوع هیچ توجیه اقتصادی نداشته و بازی سازان مجبور به جمع کردن کسب و کار خود می شوند.

هزینه های گزاف استورهای داخلی به ضرر کاربران

مدیرعامل شرکت دانش‎ بنیان بانی ارتباط ماهان در خصوص دیگر معضلات این حوزه می گوید: استورهای داخلی ۱۵ درصد هزینه کمیسیون برای پرداخت ها می گیرند زیرا در گوگل پلی امکان پرداخت وجود ندارد و عملا بازی سازان از پرداخت های بانکی استفاده می کنند.

تولیدکنندگان بازی برای کاربران ایرانی در گوگل پلی به دلیل نبودن درگاه پرداخت بین المللی، پرداخت را به صورت درگاه بانکی انجام می‌دهند که هزینه آن در نهایت یک درصد است و در کنار آن از امکانات مناسب گوگل پلی هم استفاده می‌شود، اما در استورهای داخلی با کمترین امکانات، هزینه ۱۵ درصد است که این درصد متناسب با هزینه نصب و سایر امکانات مارکت داخلی نیست.

این فعال حوزه بازی های رایانه ای در ادامه می افزاید: در گوگل پلی ناشر با رعایت پارامترهایی و همچنین بهبود ASO، به طور خودکار نصب بیشتری دریافت خواهد کرد که به معنای نصب رایگان است اما هیچ کدام از استورهای  داخلی چنین قابلیتی را ندارند و در عوض با دریافت مبالغی این کار را انجام می‌دهند که در اینجا هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و ممکن است برای شرکت‌های بزرگ، بار منفی داشته باشد و در مقابل شرکت‌های کوچک و نوپا را به تعطیلی بکشاند و چرخه اشتغال را نیز دچار اختلال کند.

به گفته سیاوش عابدی، استورهای داخلی جایگزین گوگل پلی نیستند زیرا گوگل پلی ویترینی برای دانلود اپلیکیشن ها نیست بلکه ابزار بسیار خوب و کاملی برای تحلیل و جذب کاربران است تا استورهایی که برای یوزرهای ایرانی کار می کنند خودشان را به بازار جهانی معرفی کرده تا ناشران بین المللی به سراغشان بیایند و درخواست همکاری دهند و در بازارهای بزرگی مانند چین؛ روسیه، آمریکا و اروپا مطرح شوند.

با توجه به حضور استورها در بازارهای بزرگ بحث ارزآوری بسیار حائز اهمیت خواهد بود و تولید بازی توجیه اقتصادی خواهد داشت اما بازی سازان ایرانی از این بازار محروم مانده اند.

عابدی با بیان مطلب فوق می گوید: ضمن اینکه شما وقتی امکان انتشار در گوگل پلی را داشته باشید و با یک ابزار قدرتمند کارکنید می توانید در سایر بازارهای جهانی حضور داشته باشید.

وی تاکید می کند: گوگل پلی تنها یک استور نیست بلکه ابزار بسیار دقیق و کاملی است برای تحلیل اپلیکیشن، کیفیت اپلیکیشن، کراش های اپلیکیشن، تحلیل کاربران و داده های ارقامی و مواردی که سازنده بازی باید متوجه شود که باید چه مواردی را رعایت کرده برای اینکه به کیفیت بهتر برسد اما استورهای داخلی این چنین نبوده و تنها یک ویترین است.

مشکلات بازی سازان ایرانی از نیروی انسانی تا تحریم‌ها

این فعال بازی های رایانه ای ضمن اشاره به مشکلات متعدد بازی سازان ایرانی می گوید: یکی از مشکلات بازی سازان ایرانی نیروی انسانی است که از قدیم تاکنون وجود داشته زیرا در این حوزه تعداد نیروی انسانی مناسب و کارآمد بسیار محدود و استودیوها دائما درگیر جایگزین، جذب و تربیت نیرو هستند.

تحریم های بین المللی یکی دیگر از مشکلات اصلی فعالان حوزه فناوری در ایران است زیرا بسیاری از منابع در دسترس نیستند و فعالان حوزه فناوری ایرانی مجبور به دورزدن تحریم ها هستند.

فعالان حوزه فناوری ایرانی در کنار دور زدن تحریم های بین المللی چند ماهی است که با مشکلات فیلترینگ داخلی هم درگیر بوده که باید هم از سد فیلترینگ داخلی عبور کرده و هم برای ادامه حیات و فعال بودن به اپلیکیشین های خارجی ثابت کنیم که از ایران نیستیم.

مدیرعامل شرکت بانیکو استودیو در پایان می گوید: فیلترینگ به شدت در این مساله تاثیر گذاشته و باید گفت روزانه حدود ۵۰ درصد کار درگیر فیلترینگ هستیم و برای خروجی گرفتن باید به شبکه های بین المللی وصل شویم.

به دلیل تحریم ها و فیلترینگ داخلی درصد بالایی از انرژی ما به طور روزانه گرفته می شود و در خروجی گرفتن محصول، تولید و جستجو برای پیدا کردن راه حل یک مشکل و … دچار مشکلات بسیاری هستیم. همچنین با توجه به اینکه درصد بالایی از کاربران از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، از این رو پهنای باند دچار محدودیت شده و سرعت اینترنت پایین می‌آید که امیدواریم این مشکلات به زودی برطرف شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Search