پنل لجستیک نوین در کسب و کارها

فعالان حوزه لجستیک: شرکت پست تعامل بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد

پنل لجستیک نوین در کسب و کارها با حضور جمعی از فعالان حوزه لجستیک برگزار شد. به اعتقاد سخنرانان پنل، شرکت ملی پست باید بیشتر بر نقش رگولاتوری خود تمرکز کند و برای ارائه خدمات از ظرفیت بخش خصوصی بهره‌مند شود. طبق اظهارات فعالان حوزه لجستیک نوین، قیمت پایین خدمات پستی کار را برای بخش خصوصی سخت کرده است. مشتریان امرزی برای دریافت خدمات لجستیک با کیفیت‌تر حاضر به پرداخت هزینه بیشتری هستند، کیفیتی که لزوما با قیمت‌های پایین‌تر شرکت پست نصیب‌شان نمی‌شود.

به گزارش سیار نیوز در پنل لجستیک نوین که در رویداد میز کارآفرینان خاورمیانه برگزار شد، مدیران عامل شرکت‌های دیجی‌اکسپرس، جابار، گنجه، اسپید و تاپین به گفتگو پرداختند.

رامین سمیع‌زاده مدیرعامل جابار
«رامین سمیع‌زاده» مدیرعامل جابار سخنران پنل لجستیک نوین در کسب‌و‌کارها

«رامین سمیع‌زاده» مدیرعامل جابار که از دل هلدینگ فاخر (مالک تیپاکس) بیرون آمده تاکید کرد:

صنعت لجستیک با پیشرفتی که این روزها دارد، دیگر یک صنعت مجزا و مستقل نیست و در کنار تجارت الکترونیکی دنیا قرار گرفته است.

او با اشاره به حضور غول‌های تجارت الکترونیکی نظیر آمازون و علی‌بابا در صنعت لجستیک اعلام کرد که بازیگران بزرگ این عرصه در دنیا، نیازهای مشتریان را تغییر دادند و سطح انتظار و دغدغه آن‌ها را به مباحث لجستیک عوض کرده‌اند.

به اعتقاد سمیع‌زاده اکوسیستم لجستیک بازیگران زیادی ندارد و رقبا حین رقابت با یکدیگر، از هم محافظت می‌کنند تا نابود نشوند:

نابودی هر یک از این شرکت‌ها دستاورد خوبی برای سایر بازیگران اکوسیستم لجستیک نخواهد داشت. ما و تیم گنجه عملا رقیب یکدیگر در حوزه لاکرهای هوشمند هستیم اما جلسات مشترک متعددی هم باهمدیگر داریم تا بتوانیم این حوزه را در کشور جا بیندازیم و با رگولاتور همسو شویم.

«علیشاد اعتضادی» مدیرعامل دیجی‌اکسپرس
«علیشاد اعتضادی» مدیرعامل دیجی‌اکسپرس سخنران پنل لجستیک نوین در کسب‌و‌کارها

«علیشاد اعتضادی» مدیرعامل دیجی‌اکسپرس هدف دیجی‌کالا از تاسیس دیجی‌اکسپرس به‌طور مستقل را سهولت در لجستیک فروش آنلاین خود بیان کرد. به گفته او، دیجی‌اکسپرس در حال حاضر تنها برای دیجی‌کالا فعالیت می‌کند اما به‌زودی قرار است پلتفرمی را عرضه کند تا خدمات لجستیکی خود را به تمام مشتریان ارائه دهد:

ما دست همکاری به همه شرکت‌ها باز کرده‌ایم و قصد نداریم هیچ چیزی را از نو بسازیم. در دیجی‌اکسپرس تیم‌های زیادی هم وجود دارند که با کمک آن‌ها رشد می‌کنیم. مثل تیم گنجه و یا آپ‌تایم که به‌معنای واقعی از هوش مصنوعی در لجستیک استفاده می‌کند.

به اعتقاد اعتضادی تفاوت اصلی دیجی‌اکسپرس با سایر بازیگران حوزه لجستیک در وسعت آن است:

شبکه بزرگی در حد پست ملی ایران ایجاد کردیم. جمعیت ایران تحت شبکه لجستیکی ما خواهد بود و می‌توانیم به ۸۰ درصد این جمعیت سرویس لجستیکی ارائه کنیم. ما همواره به فکر رشد و توسعه هستیم و می‌خواهیم یک محصول پویا باشیم.

اعتضادی در ادامه بیان کرد در حال حاضر سه تا چهار درصد بازار ایران وارد بخش آنلاین شده و این رقم در آینده بیشتر می‌شود و حوزه لجستیک هم مهم‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد:

در کشورهای همسایه مثل تریکه، ضریب تجارت الکترونیکی به ۱۴ درصد هم رسیده است. این رقم در بازار کشوری مثل چین چهل درصد است. شما تصور کنید سهم ۴ درصدی کنونی تجارت الکترونیکی در کشور در آینده‌ای نزدیک تنها دو برابر شود و به حدود ۱۰ درصد برسد. این دو برابر شدن افزایش، باعث دو برابر شدن بازار لجستیک در کشور خواهد شد و باید زیرساخت‌های این حوزه را از الان تقویت کرد و بازیگران قدرتمند و نوآوری را در آن ایجاد کرد.

مهرداد ملک محمدی مدیرعامل شرکت تاپین
«مهرداد ملک محمدی» مدیرعامل شرکت تاپین سخنران پنل لجستیک نوین در کسب‌و‌کارها

«مهرداد ملک محمدی» مدیرعامل شرکت تاپین اما باور دارد که نوآوری و رشد در لجستیک کشور کار بسیار سختی است. او با اعلام اینکه تاپین یک مارکت پلیس خدمات پستی برای مشتریان است اعلام کرد:‌

گرچه ما رتبه یک ایران در راهکارهای نوین حمل و نقل فروشگاه‌های آنلاین هستیم اما قیمت‌های شرکت ملی پست به قدری پایین است که کار شرکت‌های خصوصی را پیچیده کرده است.

ملک‌محمدی باور دارد شرکت ملی پست نمی‌گذارد که اکوسیستم لجستیک در ایران رشد پیدا کند:

نوآوری در هر چیزی هزینه دارد و باید یک درآمد واقعی در آن کسب شود تا بتوان آن را متحول ساخت. شرکت پست در حال حاضر فقط ضرر می‌دهد چرا که یک شرکت دولتی است و حمایت‌های دولت را دارد. وقتی پست با مبلغ ۱۷هزار تومان و در صورت نبود مشتری سه بار کالا را به مشتری می‌رساند کار ما برای جذب مشتری ساده نیست.

مدیرعامل تاپین باور دارد شرکت‌ملی پست باید خدمات خودش را محدودتر کند و از خدمات سایر بازیگران بخش خصوصی استفاده کند تا بتوان بازیگران حوزه لجستیک را به رشد هدایت کرد. ملک‌محمدی باور دارد که نیاز مشتریان امروزه با نیاز مشتریان گذشته تفاوت دارد و حالا مشتریان حاضر هستند خدمات باکیفیت‌تر لجستیکی را داشته باشند، حتی اگر هزینه بیشتری هم پرداخت کنند.

مهناز علمایی مدیرعامل اسپید
«مهناز علمایی» مدیرعامل اسپید سخنران پنل لجستیک نوین در کسب‌و‌کارها

«مهناز علمایی» مدیر عامل اسپید ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد تیم خود، اعلام کرد ما به کسب‌وکارهای سنتی و حتی زنان خانه‌داری که سبزی و ادویه می‌فروشند خدمات می‌دهیم.

او در ادامه از مزیت‌های اسپید در ارسال مدرن و فناور گفت:

اسپید مانند معنی اسمش، سرعت عمل بالایی دارد. ارسال‌های ما به‌صورت Same Day (همان روز) و نهایتا Next Day (فردا) انجام می‌شود. اگر کسب‌وکاری محصولات خود را تا قبل از ظهر به دست ما برساند، بدون هیچ محدودیتی ارسال در همان روز انجام می‌شود و اگر بسته بعد از ظهر به دست ما برسد، فردا صبح به مشتری تحویل داده می‌شود. مشتریان می‌توانند کلیه مراحل ارسال را از طریق پنل ما رصد و پیگیری کنند.

احمد نبی‌پور مدیرعامل گنجه
«احمد نبی‌پور» مدیرعامل گنجه سخنران پنل لجستیک نوین در کسب‌و‌کارها

«احمد نبی‌پور» مدیرعامل گنجه با اشاره به اینکه نرخ خدمات همواره برای مشتریان بازار تجارت الکترونیکی مهم است گفت باید لجستیک را به سمتی برد تا هزینه کمتری برای شرکت‌ها در بر داشته باشد و در عین حال کیفیت خوبی به مشتری ارائه کند. او سرویس لاکرهای هوشمند را یکی از این راهکارها دانست و گفت:

از آنجایی که مشتریان حوزه تجارت الکترونیکی، قیمت‌ها را آنلاین رصد می‌کنند نسبت به هزینه ارسال حساس‌تر هستند و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه گنجه‌ می‌تواند راه رشد کسب‌وکارها و رفاه اقتصادی مشتریان را فراهم کند.

فعالان لجستیک حاضر در این پنل در جمع‌بندی صحبت‌های خود تأکید کردند لجستیک در آینده رشد مضاعفی پیدا خواهد کرد و برای ظرفیت بیشتر باید همه استارتاپ‌های این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا