گزارش خبری و تصویری کنفرانس مطبوعاتی الکام استارز

الکام استارز بزرگترین گردهمایی زیست بوم استارتاپ ها در ایران است

الکام استارز بزرگترین گردهمایی زیست بوم استارتاپ ها در ایران با دو زیر مجموعه الکام گیمز و الکام ترندز به بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ می آید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، در این نشست که با حضور محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، رضا حیدری مدیر اجرایی الکامپ و آرش برهمند مسئول الکام استارز برگزار شد به موضوعاتی مانند محورهای نمایشگاه الکامپ، بررسی رشد کمی و کیفی الکامپ و الکام استارز، کیفیت حضور استارتاپ ها، اثرات نرخ ارز و غیره پرداخته شد.

اثنی عشری در ابتدای نشست محورهای اصلی الکامپ بیست و چهارم را تشریح کرد و افزود: امسال نمایشگاه الکامپ شش تا نه مرداد ماه در چهار بخش محوری دولت هوشمند، الکامپ، پاویون استانها و الکام استارز برگزار می شود. استارز نیز دو بخش جانبی الکام گیمز و ترندز را دارد. در بخش ترندز (گرایش‌های نو) ترندهای ICT و رخدادهای آینده‌نگرانه‌ی بازار مثل بلاک چین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و رباتیک را عرضه می‌کنیم. همچنین در الکام گیمز به کسب و کار بازی ها و سرگرمی های رایانه ای می‌پردازیم.

الکام استارز

حیدری با اشاره به اینکه سنگ بنای سالن الکام استارز از دوره قبل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گذاشته شد، گفت: در طی سال ها تلاش شده تا الکام استارز هم رشد کیفی و محتوایی و هم رشد کمی داشته باشد. سعی شده در این فرآیند استارتاپ ها را به سوی استقلال و خودباوری سوق بدهیم تا برای کسب و کارهایشان به صورت عملیاتی فکر و برنامه ریزی کنند در همین راستا چهار مدل غرفه برای استارتاپها برنامه ریزی کردیم تا آنها را تشویق کنیم، اعتماد به نفس و ریسک پذیریشان را بالا ببریم.

او افزود: غرفه های اقتصادی که به صاحبان ایده اختصاص داده شده تا با هزینه ۲۵۰ هزار تومان امکان حضور در الکامپ را پیدا کنند. غرفه های استاندارد را داریم که در دوره های گذشته نیز در اختیار استارتاپ ها قرار داده شد امسال با هزینه ۷۵۰ هزار تومان وجود دارند و همینطور غرفه های ۱۲ متری و بالاتر از ۱۲ متر را طبق تعرفه های نمایشگاه پیش بینی کردیم.

مدیر اجرایی الکامپ در ادامه به پدیده قابل توجه در این دوره از الکام استارز  اشاره کرد و گفت:  میزان استقبال از غرفه های ۱۲ متر و بالاتر از ۱۲ متر چهار برابر غرفه های استاندارد است و این نشان می دهد ما با مدل های متنوع غرفه ها به درستی جریان تقاضای کسب و کارهای نوپا را پیش بینی کردیم.

برهمند یکی از ویژگی های این دوره را نحوه چیدمان غرفه ها دانست و افزود: علاوه بر تنوع غرفه ها امسال توزیع و پراکندگی استارتاپ ها نیز متفاوت است.در سال های گذشته استارتاپ ها در یک بخش از سالن متمرکز بودند ولی امسال به صورت پراکنده جانمایی می شوند تا امکان شبکه سازی و تعامل بیشتر با دیگر بازیگران زیست بوم برای آنها مهیا شود.

مسئول سالن الکام استارز با تاکید بر اینکه همگام با الکام استارز بازیگران زیست بوم استارتاپ ها نیز رشد کرده اند، گفت: سال های گذشته استارتاپ ها به یک کانتر و صندلی اکتفا می کردند ولی امسال در غرفه ۱۲ متری به نمایشگاه می آیند. این نشان دهنده روند رو به رشد استارتاپ هایی است که از چهار سال پیش در الکام استارز حضور داشتند.

حیدری با اشاره به اینکه تلاش میکنیم در برپاسازی این سالن از اکوسیستم استارتاپ ها بهره مند شویم، گفت: در تیم کمیته اجرایی الکام استارز در بخش های اطلاع رسانی و خبر رسانی، طراحی سایت و غیره هم از استارتاپ ها کمک گرفته شده است.

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جانمایی و سالن الکام استارز، اعلام کرد: سالن ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ را به الکام استارز اختصاص داده ایم و بدون تردید به لحاظ متراژ بزرگتر هم خواهیم شد با این وجود هنوز برای اظهار نظر نهایی زود است چون هنوز مهلت ثبت نام الکام استارز تا ۱۲ خرداد ماه ادامه دارد.

فرصت های ارائه الکام استارز

مسئول سالن الکام استارز با تاکید بر اینکه امسال هم الکام پیچ یا فرصت ارائه ها را در الکام استارز خواهیم داشت، افزود: علاوه بر ارائه های رقابتی در بخش ارائه های ویژه، استارتاپ هایی که کسب و کارشان به بلوغ رسیده اند می توانند طرح تجاری خود را برای سرمایه گذاران تخصصی مانند صندوق های سرمایه گذاری، بورس، سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی ارائه کنند. امسال تمام بازیگران این عرصه را به دور هم جمع کردیم تا این بخش با قدرت در نمایشگاه ظاهر شود.

حضور استارتاپهای خارجی

اثنی عشری با بیان اینکه استارتاپ های خارجی به الکام استارز امسال می آیند، گفت: سازمان فناوری اطلاعات در حال مذاکره برای حضور ۵۰ تا ۷۰ استارتاپ خارجی در این دوره از نمایشگاه الکامپ است. در ابتدا قرار بود در سالنی مجزا جانمایی شوند ولی پیشنهاد ما این است که در سالن الکام استارز و در کنار زیست بوم استارتاپ ها قرار بگیرند تا تعاملات و مذاکرات تجاری هدفمندی شکل بگیرد و بتوانند از این فضا به صورت بهینه استفاده کنند.

الکام ترندز و الکام گیمز

برهمند در ادامه به دو بخش دیگر این سالن الکام ترندز و الکام گیمز اشاره کرد و افزود: در این دوره نمایشی از زندگی هوشمند را با همکاری بخش ترندز خواهیم داشت.

او با بیان اینکه الکام گیمز با چهره متفاوتی به الکامپ می آید، گفت: الکام گیمز در امتداد الکام استارز بر تولید بازی ایرانی و نمایش توان بومی در تولید محتوای سرگرمی متمرکز خواهد بود برخلاف دوره های قبل که رویدادی مختص به گیمرها بود.

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نحوه تعامل و ارتباط الکام گیمز با نهادهای متولی بازی های رایانه ای در کشور، گفت: الکامپ فرصتی برای حضور تمام فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است فارغ از اینکه در ذیل چه تشکل و انجمنی تعریف می شوند. در خصوص الکام گیمز هم در تلاشیم با مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تعاملاتی را برقرار کنیم تا با همکاری آنها این رویداد را به نحوی شایسته برگزار کنیم.

رشد کمی و کیفی الکامپ

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اثرات حضور در نمایشگاه و رشد کمی و کیفی الکامپ، گفت: اینکه امسال در حال برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ هستیم، یکی از شواهد رشد و اثربخشی این نمایشگاه است. هنوز در سطح دنیا حضور در نمایشگاه و برقراری ارتباط چهره به چهره برای توسعه بازار از اهمیت بالایی برخوردار است الکامپ هم از این قاعده مسثنا نیست.

اثنی عشری هم در این خصوص افزود: شرکت ها در الکامپ حضور داوطلبانه دارند و هیچ اجباری وجود ندارد و اینکه در هر شرایط اقتصادی شرکت ها علاقه مند به حضور در الکامپ هستند نشان دهنده اثربخشی این نمایشگاه در سطح کشور است.

برهمند نیز در پاسخ به این سوال به روند صعودی رشد و توسعه استارتاپ های شرکت کننده در الکام استارز اشاره کرد و افزود: الکام استارز چهار سال پیش در یک فضای ۳۰۰ متری در گوشه ای از سالن ۱۸ برگزار شد. در سال ۹۵ کل سالن ۱۸ را به خود اختصاص داد در الکامپ ۹۶ الکام استارز در سالن های ۸ و ۹ که از مرغوبترین سالن های نمایشگاه به شمار میرود و  مساحتی بالغ بر ۴ هزار متر مربع دارد برپا شد و امسال هم این روند صعودی ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه الکام استارز بزرگترین گردهمایی اکوسیستم استارتاپ هاست، افزود: سال گذشته ۵۳ ارائه ویژه داشتیم که فارغ از اینکه به سرمایه گذاری رسیدند یا خیر، به ۱۴ قرار بعد از نمایشگاه منجر شد. از میان ۱۳۰ استارتاپ که در بخش رقابتی ارائه ها شرکت کرده بودند، امسال ۶۴ استارتاپ درخواست غرفه بالای ۱۲ متر دارند که این نشان دهنده رشد و بلوغ کسب و کارشان است.

حضور در سبیت ۲۰۱۸ آلمان

اثنی عشری با اشاره به تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حضور پاویون ایران و استارتاپ ها در نمایشگاه سبیت ۲۰۱۸ آلمان، گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه ای حضور ایران در دو بخش مجزا در نمایشگاه سبیت را به مصلحت ندانستیم و با رویکرد اجتناب از موازی کاری تصمیم گرفته شد تا غرفه سازمان و الکامپ را با پاویون ایران که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برپای میشود، ادغام کنیم.

او افزود: بنابراین امسال سازمان حضور مستقل در سبیت ۲۰۱۸ آلمان ندارد و فقط نماینده ای از سازمان در پاویون ایران حضور خواهد یافت.

اثرات افزایش نرخ ارز بر برگزاری نمایشگاه الکامپ

مدیر اجرایی الکامپ در خصوص اثرات افزایش نرخ ارز، گفت: صنعت فاوا نیز مانند دیگر صنایع بی نصیب از مشکلات ارزی نبوده است ولی در بحث نمایشگاه تعدادی از شرکت ها که نماینده شرکت های خارجی هستند یا محصولات ارزی دارند و باید هزینه های حضورشان را به صورت ارزی پرداخت کنند با مسائلی روبرو هستند که در جلساتی که با آقای اسفهبدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها داشتیم ، قول مساعدی داده شده تا در این بخش با الکامپ همراهی شود. از جمله به جای پرداخت ارز نقدی قرار شد امسال معادل ریالی آن پرداخت شود. از سوی دیگر حداکثر همکاری از سوی شرکت سهامی برای پرداخت های ارزی شرکت های الکامپ در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به اثرات افزایش نرخ ارز بر صنعت فاوای کشور گفت: توسعه فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و غیره به طور کامل به تامین تجهیزات وابسته است.

تجهیزاتی مانند کامپیوتر، کابل، سرور، رک، دکل، روتر، سوئیچ و غیره احتیاج داریم که بخشی از آنها تولید داخل است و بخشی وارداتی است. در طی ۴۰ سال گذشته تامین کنندگان همیشه راه حل هایی را برای تجارت خود پیدا کردند. تا اینکه روند صعودی نرخ ارز قبل از عید شروع شد و دولت ارز تک نرخی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد که تنها بانک مرکزی امکان تخصیص آن را دارد و هر شکل دیگری از آن قاچاق و خلاف قانون تلقی میشود. این مسئله موجب شده تا بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل رده بندی فاوا در حوزه کالاهای لوکس برای تامین ارز مورد نیازشان با مشکلاتی روبرو شوند.

او افزود: از سوی دیگر برخی از فعالان که به صورت اعتباری محصولاتی را از شرکتهای خارجی تهیه میکردند اکنون برای تسویه حساب احتیاج به ارز دارند و این بدهی ارزی روی دست شرکتها باقی مانده است و اگر نتوانند تعهداتشان را از مبادی قانونی تامین کنند هم اعتبارشان از میان میرود هم دچار مشکلات عدیده ای می شوند. همینطور شرکت های نرم افزاری نیز برای ثبت سفارش و خرید لایسنس های نرم افزاری دچار مشکلاتی هستند.

اثنی عشری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی وزارتخانه مرجع صنعت فاوا را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می داند، گفت: از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظار داریم همانطور که نسبت به مسائل روز کشور واکنش های مناسبی نشان می دهند به این موضوع نیز رسیدگی کند تا مسئله شرکت های این حوزه نیز رفع شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا