یازده گام برای شاد بودن در محیط کار- بخش اول

برای آن‌که بتوانید در محل کارتان شادی بیشتری حس کنید، همین که تماس‌های تلفنی مدیرتان درطول روز قطع می‌شود کافی نیست. لازم نیست درآمد بیشتری داشته باشید تا از کارتان رضایت داشته باشید. نیازی نیست که رویای کار کردن در فلان پست و فلان شغل را در سر داشته باشید تا درمحیط کار حس شادی کنید. این نظرات رائو سریکومار، نویسنده «شادی در محیط کار» است.

بزرگ‌ترین چالش برای شادی در باورهای شما نهفته است. شما نباید خودتان را بی قدرت و ضعیف و زندانی شرایط بدانید. او در این رابطه می گوید:« ما خودمان هستیم که تجربیات خودمان را ایجاد می‌کنیم.» در این‌جا و در گزارشی سه قسمتی، راه‌هایی به شما پیشنهاد می‌شود که با بهره گیری از آنها می توانید “شادی بیشتر در محیط کارتان” را تجربه کنید که برپایه توصیه‌های سریکومار است. در بخش اول این گزارش،سه نکته به شما یادآوری می شود:

از برچسب‌های “خوب” یا “بد” دوری کنید.

رائو می‌گوید: وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد، به خودتان آسیب نزنید. به جای آن وقتی که مرتکب اشتباهی می‌شوید، بدون قضاوت کردن، در جریان آن قرار بگیرید:”آن کاری که باید را انجام دهید ولی آرامش‌تان را از دست ندهید.”

تمرین کنید تا “حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری مفرط” داشته باشید

رائو “حالت ارتجاعی مفرط” را این‌گونه معنی می‌کند: توانایی بازیابی سریع درمقابل فلاکت و بدبختی. او دراین باره می‌گوید:” شما زمان زیادی را به اتهام زدن‌های بی‌فایده به خودتان و سرزنش کردن دیگران صرف می‌کنید.

به‌اینترتیب شما بهانه‌جویی می‌شوید که خودتان هم می‌دانید که کاری احمقانه است. پس اگر شما کمی حالت ارتجاعی داشته و انعطاف پذیر باشید، خیلی سریع خودتان را بازیابی کرده و به سراغ انجام کارهای فوق العاده می‌روید.” (او همچنین می‌گوید که اگر شما کاملا توصیه بالا در مورد دوری از برچسب‌های خوب و بد را عملی کرده باشید، در این مرحله، نیازی به تمرین انعطاف پذیری نخواهید داشت.)

کنار گذاشتن «بی‌میلی و اکراه»

رائو می‌گوید: کلید شاد بودن در محل کار، ترک کردن بی‌میلی و اکراه هاست. او دراین رابطه گفته:”سعی کنید گذشته را فراموش کنید. سخت است ولی با تمرین می‌توانید از شر این موضوع راحت شوید.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا