نمایندگان سازمان نصر تهران در دو دیدار مجزا با نمایندگانی از موافقان و مخالفان طرح صیانت نشست هم اندیشی مشترکی برگزار کردند.
به گزارش سیار نیوز، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در رابطه با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با مجلسی ها هماندیشی کردند.
در این نشست رئیس این سازمان با معرفی نصر تهران بیان کرد:
نظام صنفی رایانهای استان تهران هم یکی از اعضای کمیسیونی باشد که به بررسی طرح صیانت میپردازد.
ایرادات سازمان نصر به طرح صیانت مجلس
حسین اسلامی گفت:
یک ماه و نیم پیش، نامهای در رابطه با این طرح برای نمایندگان مجلس ارسال کردیم.
در این نامه به ۷ ایراد اشاره کردیم و در پیش نویس طرح به برخی از موضوعات مورد توجه ما پرداخته شده بود.
کسب و کار او افزود:
طرح صیانت همزمان هم عامه مردم را از نظر فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار میدهد
و هم بخشی از کسبوکارها را از نگاه کسب و کاری هدف قرار داده است.
توجه سازمان نصر به کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری
ما در نصر تهران با توجه به غلبهی حوزهی آی تی و کسب و کارها، بیشتر از منظر کسب و کارها به موضوع نگاه میکنیم.
به همین دلیل خواستار حضور نمایندگانی از حوزه صنعت در کمیسیون بررسی طرح هستیم.
اسلامی با توجه به دعوت حاکم دوبی از صد هزار برنامه نویس در روزهای گذشته ادامه داد:
با توجه به قیمت دلار، این موضوع برای نیروهای ما بسیار جذاب است.
به ویژه اینکه رفت و آمد به دوبی هم کار سختی نیست.
یکی از نگرانی ما این است که با توجه به شرایط پیش آمده، تعداد زیادی از نیروهای ایرانی جذب این فراخوان شوند.
ضرورت توجه به محتوا در مسیر تحول دیجیتال
رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فینتک هم تاکید کرد:
در تصمیمگیریها گاهی نگاه دوستانه به بخش خصوصی وجود ندارد.
ما دو پیشفرض داریم:
اینکه تحول دیجیتال، مسیر قطعی ماست. اما اشکال کار در این است که محتوا فراموش شده است.
او ادامه داد:
نمیتوانیم به یکباره تمام مشکلاتی را که در این سالها وجود داشته را حل کنیم.
موضوع دیگر اینه بحث اقتصاد نوآوری، تنها دریچهی نجات کشور است.
تبدیل طرح صیانت به طرح های کوچکتر
دغدغههای موجود عمدتا از جنس توسعهی اقتصادی است.
قربانی با بیان اینکه خواستهی ما این است که طرحی به این بزرگی به لایحه تبدیل شود، افزود:
حتی میشود این طرح را به طرحهای کوچکتر تبدیل کرد.
به قدری موضوعات مختلفی در این طرح مطرح شده است که به نوعی سنگ بزرگی شده که نشانهی نزدن است.
عدم مقابله مجلس با مردم در خصوص طرح صیانت
او با اشاره کارزار امضای مخالفین این طرح که در شبکههای اجتماعی به راه افتاده است، تاکید کرد:
مجلس نباید در این شرایط مقابله کند.
همراه کردن افراد تاثیرگذار در ادامهی بررسی این طرح بسیار مهم است.
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی هم با اشاره به اینکه برخی از مفروضات ارائه شده در این طرح نادرست است، گفت:
ترجیحات به تهدیدات باید در اولویت باشد. تهیدات به کل شکست خورده است.
او تاکید کرد:
کسی مخالف موضوع مرزبانی نیست، اما با چند بند در یک طرح نمیشود این موضوع را پیش برد؛ باید پاسخگو باشیم.
ضرورت تبدیل طرح صیانت به طرح های مختلف
او افزود:
طرح حمایت از کاربران فضای مجازی باید به طرحهای مختلفی از نظر مرزبانی، محتوا و صیانت از حقوق کاربران تبدیل شود.
ضمن اینکه لازم است بخش هایی ایجاد شود که در رابطه با هرکدام از این ها پاسخگو باشند.
طالبی به ابهامات موجود در طرح هم اشاره کرد و گفت:
برداشتهای مختلفی از بندهای مختلف این طرح انجام میشود و این موضوع ضعف بزرگی است.
قانون خوب، قانونی است که ابلیس هم نتواند از آن سوء استفاده کند.
اما طرح صیانت از حقوق کاربران به قدری مبهم است که هرکس برداشت متفاوتی از آن دارد.
تصویب طرح صیانت و افزایش مهاجرت
او با اشاره به اینکه این قانون همه را مجرم فرض کرده است، ادامه داد:
این شوکی که به جامعه وارد شده است، موجب افزایش مهاجرت به کشورهای دیگر خواهد شد.
به این دلیل که به اجرایی شدن این طرح، کسب و کارهای دچار آسیب جدی میشوند.
در بخش دیگری از این نشست، امیرحسین جلالی فراهانی، پژوهشگر حقوق سایبری و مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران با اشاره به ۸۰ قانون موجود در حوزهی فناوری اطلاعات، گفت:
این قوانین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اما هیچ کدام از آنها به درستی اجرا نمیشوند.
او تاکید کرد:
با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بخشی که بیش از همه متضرر خواهد شد، حاکمیت است.
بخش غیردولتی کمترین آسیب را از موضوع خواهد دید.
عدم امکان اجرای طرح صیانت مجلس در کشور
او ادامه داد:
طرح صیانت از حقوق کاربران قابلیت اجرا نخواهد داشت به سرنوشت طرحهایی از جمله ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهوارهای دچار خواهد شد.
شورای عالی فضای مجازی ۱۰ سال است که تشکیل شده است.
تاکنون خدمات مثمر ثمری برای حکمرانی فضای مجازی کشور نداشته است.
او با بیان اینکه نظام حکم رانی ما سه قوهای است، تاکید کرد:
نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که نهادهای فراقوهای منشاء اثر باشند.
ایراد بزرگ این طرح این است که ایجاد نهاد فراقوهی به عنوان تنظیمگر یا ابرتنظیمگر نمیتواند موثر باشد.
صیانت از حقوق کاربران یا افزایش حکمرانی بیشتر
جلالی فراهانی همچنین گفت:
چرا به اسم صیانت از فضای مجازی میخواهید بر لایههای حکمرانی این فضا بیفزایید؟
نهاد فراقوهای با تابلوی فراتنظیمگر در نظام ما جوابگو نخواهد بود.
مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران تاکید کرد:
اکنون حتی برای برخی از بخشهای مختلف فضای مجازی قوانین پایه وجود ندارد؛
مثلا در مورد حریم خصوصی یا دادههای شخصی.
وقتی قانون مادر و پایه برای صیانت از حریم خصوصی نداریم، چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم که تنظیمگر در مورد مسائل اجرایی این حوزه مقررات گذاری کند.
تعمیم قانونگذاری درحوزه فضای مجازی به موارد دیگر
او گفت:
آیا مقررات گذاری بدون پشتوانه قانونی درست است؟
این موضوع را میتوان به موضوعات دیگر مانند داراییهای دیجیتال هم تعمیم داد.
دوستان فعال در این طرح از فضای کارشناسی دورند. این طرح اگر با این کیفیت اجرایی شود، حاکمیت تضعیف خواهد شد.
با تصویب این طرح، فرافکنیهای در اینباره بسیار زیاد خواهد شد.
ضرورت تشکیل کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران نیز در این نشست، طی سخنانی گفت:
اگر کمیسیون فرهنگی مجلس، حقیقتا دغدغه ساماندهی فضای مجازی را دارد، آیا این فضا تنها مولفههای فرهنگی دارد؟
او افزود:
با توجه به اهمیت فضای مجازی، قرار بود در مجلس کمیسیونی تخصصی با این عنوان تشکیل شود، اما چرا این موضوع محقق نمیشود؟
چرا که در این کمیسیون تمامی ابعاد فنی، امنیتی ملی، فرهنگی و … فضای مجازی را پوشش خواهد داد.
درست نیست که این موضوع هر بار به یک کمیسیون مجلس ارجاع شود.
لینک کوتاه: