عوامل هوش‌مصنوعی بزرگترینکاتالیزور بعدی کریپتو هستند

عوامل هوش‌مصنوعی (که بهتر است آنها را ربات بنامیم) به طور فزاینده‌ای در فضای DeFi  فعال شده‌اند. کار به جایی رسیده است که اکنون بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که عوامل هوش‌مصنوعی می‌توانند در سال‌های آینده تبدیل به پایگاه مرجع کاربران ارزهای دیجیتال شوند.

سخن بلندپروازانه‌ای است اگر بگوییم با ظهور پروتکل‌های هوش‌مصنوعی، نسل بعدی میلیاردهای کریپتو از میان عوامل هوش‌مصنوعی خواهند بود. در این نوشتار به حضور رو به رشد عوامل هوش مصنوعی  DeFi خواهیم پرداخت و نقش‌های مختلف و پروتکل‌های کلیدی را که در حال حاضر در اکوسیستم کریپتو ایفا نقش می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

عوامل هوش مصنوعی، کاربران قدرتمند آینده DeFi  هستند

درپست وبلاگ اخیر ویتالیک بوترین در مورد ارزهای دیجیتال و نقش هوش‌مصنوعی مطالب هیجان‌انگیزی گفته شده و در این پست،  ویتالیک تاکید دارد که:  هوش مصنوعی به عنوان یک بازیکن اصلی در بازی رمزارزها در حال تثبیت جایگاه خود است.

در اینجا مروری خواهیم داشت به هفت مورد از جالب‌ترین برنامه‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی که به عنوان بخش اصلی اکوسیستم DeFi، در حال فعالیت هستند:

۱.   ربات‌های آربیتراژ  MEV

ربات‌های MEV یکی از فعال‌ترین بازیکنان روی زنجیره بلوک هستند. به هر کجای اکوسیستم که نگاه کنید، کاربران با این ربات‌های MEV روبه‌رو می‌شوند.  این ربات‌ها برای آربیتراژ فرصت‌های آنچین طراحی شده‌اند. (مانند:  Jaredfromsubway.eth)

۲.   ربات‌های تلگرام

این ربات‌های معامله‌گر، برای انجام طیف گسترده‌ای از عملیات مرتبط با دارایی‌های معاملاتی در کریپتو طراحی شده‌اند. آنها به کاربران این امکان را می‌دهند که هر توکن (حتی میم کوین‌ها!) را به‌سرعت و به‌راحتی در تلگرام معامله کنند. (مانند: ربات‌های TG مثل Unibot  وBanana Gun )

۳.   ربات‌های بازارساز (Market Maker)

این ربات‌ها نقدینگی (liquidity) را برای بازارهای آنچین فراهم می‌کنند . آنها این کار را با قرار دادن سفارش خرید و فروش برای یک دارایی خاص یا با حضور LP در استخرهای نقدینگی انجام می‌دهند. چنین ربات‌هایی از الگوریتم‌هایی برای تعیین نقطه قیمت بهینه برای سفارش‌های خود استفاده می‌کنند و هدف آن کسب سود از اسپرد (spread : بالاترین قیمت در سفارش‌های خرید در دفتر سفارشات Bid Price به کمترین قیمت سفارش‌های فروش) و در عین حال کارآمد نگه داشتن معاملات است. (مانند: ربات‌های MM در AMM مثل Uniswap )

۴.   ربات‌ها در بازی‌ها

ربات‌ها در بازی‌های بسیار رایج هستند، به‌ویژه به‌عنوان شخصیت‌های غیربازیکن (NPC) و به‌عنوان حریف بسیار رایج هستند. با این حال، در اکوسیستم بازی‌های بلاک‌چینی، آنها به تازگی آغاز کرده‌اند. (مانند:Parallel’s Colony )

۵.   ربات‌ها در اپلیکیشن‌های اجتماعی

Frenrug  یک عامل هوش مصنوعی آنچین است که با استفاده از Ritualnet ساخته شده است که با کاربران در برنامه چت می‌کند و با رویکرد تعاملی در خرید و فروش با کاربران است. این ربات‌ها قابلیت بیشتری برای انجام تراکنش‌های آنچین در زمان واقعی دارند و تجربه درون برنامه‌ای را تعاملی‌تر می‌کنند. 

۶.   ربات‌های تحلیل‌گر پیش‌بینی کننده

این ربات‌های هوش‌مصنوعی با استفاده از داده‌های گذشته و سیگنال‌های بازار، روند بازار و تغییرات قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. اینها همچنین گاهی اوقات با ربات های تجاری برای خرید/فروش بر اساس تجزیه و تحلیل ترکیب می شوند. (مانند:Numerai ، Subnet 8 )

۷.   عوامل هوش‌مصنوعی در بازارهای فردایی

پلتفرم Omen  که توسط ویتالیک در وبلاگش به آن اشاره شده، یک پلتفرم پیش‌بینی کننده بازار است که در آن عوامل مختلف هوش مصنوعی مانند: Market Creator Agent ، AI Mech و Trader Agent  با یکدیگر کار می‌کنند. (مشابه Polymarket  اما براساس مداخله هوش مصنوعی)

پس از بررسی انواع مختلف عوامل هوش‌مصنوعی در اکوسیستم، برخی از پروتکل‌های زیرساختی این اکوسیستم را بررسی می‌کنیم که اساس ایجاد انقلاب هوش مصنوعی هستند:

  • Bittensor
  • Autonolas
  • DAIN

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا