امضای الکترونیکی

تمامی خدمات ثبتی فقط با امضای الکترونیکی انجام می شود

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، اخذ گواهی امضای الکترونیکی را برای دریافت تمامی خدمات ثبتی الزامی کردند.

به گزارش زیمانیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۱۶ آبان) و در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند (پ) ماده ۱۰۸ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، احراز هویت اشخاصی که امضای آنها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی از قبیل دریافت خدمت از دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق و ادارات ثبت شرکت‌ها لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی موضوع ماده (۳۱) قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲ است. 

همچنین اتباع خارجی فاقد حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه، محکومان و متهمان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و خدمات این بند در خارج از کشور از این بند مستثنی شده‌اند.

نمایندگان با تصویب بند ث ماده ۱۱۳ این لایحه نیز به سازمان ثبت احوال حکم کردند از سال دوم اجرای قانون برنامه هفتم، گواهی انحصار وراثت بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود از قبیل پایگاه اطلاعات سببی و نسبی و بدون نیاز به درخواست وراثت و ذی‌نفعان ظرف ۲۰ روز پس از وفات، صادر و به وراث و ذی‌نفعان ابلاغ شود.

سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف است گواهی حصر را بلافاصله پس از صدور به صورت آنلاین و آنی به سازمان ثبت اسناد و املاک، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی متقاضی اعلام کند. سازمان ثبت اسناد نیز باید گواهی حصر وراثت را بلافاصله پس از دریافت در سامانه جامع اسناد و املاک ثبت و در استعلام‌های بعدی منعکس کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا