هر دانه که از خاک برون جست نهال است

جایزه جشنواره نهال فین‌تک، جایزه‌ای است که به کسب‌وکارها، محصولات و راهکارهایی که بر زندگی مالی مردم اثر مثبت می‌گذارند اعطا می‌شود.

روزی که ما یعنی «تیم فیناپ» تصمیم گرفتیم برای حوزه فین‌تک جشنواره‌‌ای واقعی با معیارهای شفاف و روشن شکل دهیم، دهمین رویداد فیناپ برگزار شده بود یعنی بیش از ۳ سال بود که از مرحله «فین‌تک چیست» عبور کرده بودیم و فین‌تک یک اکوسیستم نسبتاً بزرگ و بالغ شده بود.

انتخاب کردن و جایزه دادن از نوبل و اسکار و اِمی گرفته تا همین جشنواره فجر، همیشه پر از حاشیه و دلخوری‌های فراوان بوده است.

تصمیم پر خطری گرفته بودیم ولی می‌دانستیم تقدیر و تشویق از آنهایی که برای رشد و توسعه فین‌تک تلاش می‌کنند، می‌تواند بذر رشد نهال‌های جدید باشد.

سال ۱۳۹۸ در اولین دوره جشنواره نهال فین‌تک تجربه‌های زیادی کسب کردیم و یاد گرفتیم که ارزش این جایزه به کم بودن آن است و قرار نیست برای رضایت همگان، تعداد جوایز را افزایش دهیم.

در دومین دوره جشنواره نهال فین‌تک هم تجاربی کسب کرده و این بار نیز نکات مهمی یاد گرفتیم. مثلاً فهمیدیم جلسه داوری به سازوکارهایی نیاز دارد که دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های برخی داوران بر ذهنیت سایر داوران اثر نگذارد، پس باید داوری به‌صورت آنلاین، با احراز هویت و در مدت زمان مشخص انجام شود.

در سومین دوره، ضمن به‌کارگیری آموخته‌های قبلی، با تشکیل آکادمی داوران متشکل از ۱۰۰ متخصص و صاحب‌نظر به جایزه نهال ارزش مضاعفی بخشیدیم یعنی ارزش خرد و آرای جمعی.

اکنون چهارمین دوره جشنواره نهال فین‌تک در حال برگزاری است.

در این دوره هم با ساده‌تر کردن فرآیند شرکت در فراخوان، این امکان را ایجاد کردیم تا همه افراد قادر باشند گزینه‌های پیشنهادی خود را برای ما ارسال کنند و بدین‌ترتیب لیست اولیه ما با مشارکت اعضای اکوسیستم فین‌تک تکمیل شد که در نوع خود لیست متنوع و جالبی هم بود.

فینالیست‌های چهارمین جشنواره نهال فین‌تک پس از پالایش همان لیست اولیه مشخص و برای داوری آنلاین به رای داوران سپرده خواهند شد.

معیارهای گزینش و انتخاب برای تمام مراحل داوری، معیارهایی ساده اما مهمی هستند.

نوآوری، تسهیل کسب‌وکاری و تاثیر اجتماعی جزو معیارهای اصلی جشنواره نهال فین‌تک برای انتخاب‌های نهایی است.

کارآفرینان در جامعه ما قهرمان هستند پس تعداد افراد شایسته تقدیر و دریافت جایزه نیز زیاد است. از سویی برگزیدگان نهایی جشنواره نهال انتخاب‌های برتر مطلق نیستند. صرفاً ما می‌کوشیم به گوشه‌ای از تلاش‌ و ایستادگی آن فرد/کسب‌وکار بها دهیم که انگیزه‌ای برای تداوم همه کسب‌وکارها شود.

نهال استعاره‌ای از صنعت فین‌تک در ایران است. نه خیلی کوچک است، نه خیلی بزرگ. اما نیازمند مراقبت و توجه است تا رشد کند و ریشه‌های آن قوی شوند.

با وجود آن‌که کمر آن از ضربه‌های تبر زخمی است، همچنان زنده است و کنار آن نهال‌های کوچکتری هم در حال رویش و رشد هستند.

در میان ناامیدی‌ها جشنواره نهال فین‌تک بارقه نوری است که از میان تاریکی می‌تابد، برگ‌های نهال را نوازش می‌کند و جانی اندک به آن می‌بخشد.

اعتبار و ارزش جایزه نهال به هم‌فکری و همراهی شمار زیادی از اعضای اکوسیستم فین‌تک است که در تمام دوره‌های برگزاری آن به شکل‌گیری و پختگی‌اش کمک کردند.

لازم به ذکر است نتایج و برگزیده‌های نهایی چهارمین جشنواره نهال فین‌تک ۱۶ اسفند اعلام خواهند شد.

از مریم فریدشاد

هم‌بنیان‌گذار و دبیر جشنواره نهال فین‌تک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا