اجباری شدن اینماد

مخالفت صریح مجلسی ها با اجباری شدن اینماد

با توجه به اعتراض برخی از فعالان کسب و کارهای اینترنتی نسبت به اجباری شدن اینماد، مجلس مخالفت خود را با اجباری شدن اینماد اعلام کرد.

به گزارش سیار نیوز، این درحالی است که در هفته های اخیر بسیاری از فعالان کسب و کارهای اینترنتی نسبت به اقدام اخیر وزارتخانه های اقتصادی درباره الزامی بودن دریافت “اینماد” اعتراض کردند.

درهمین حال، این مسئله با واکنش نمایندگان و رئیس مجلس مواجه شد و درنهایت بهارستان نشینان در این نشست تأکید کردند که دریافت اینماد نباید الزامی باشد زیرا این موضوع مغایر با قوانین تسهیل کسب و کار است. براساس این گزارش، هفتاد و چهارمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۱۹۳ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸ و ۲ دقیقه صبح برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد.

بر اساس  دستور کار صحن علنی مجلس، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران،  طرح جهش تولید دانش بنیان، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و غیره در اولویت کاری نمایندگان قرار گرفت.

پیش از ورود نمایندگان به دستور کار صحن علنی امروز، دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور ضمن گرامیداشت هفته معلولان، گفت:

توانخواهان ما نشان دادند که معلولیت سبب عقب ماندگی آن ها در کارها نیست، ما نیز وظیفه داریم که ان شاءالله کارهای ضروری و تامین منابع برای اجرای قانون دائمی حمایت از معلولان را مورد توجه قرار دهیم.

از تعیین شرایط حق تقدم ثبت اختراع تا مشخص شدن مرجع قضایی برای بررسی دعاوی

بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی نخستین دستورکار منتخبان ملت در بهارستان بود که نمایندگان از ماده ۶ الی ۳۲ را بررسی و با آنها موافقت کنند.

تعیین شرایط حق تقدم ثبت اختراع، مشخص شدن مرجع قضایی برای بررسی دعاوی، شرایط رسیدگی به اعتراض حق مالکیت مخترعین، سازوکار اعتراض به تقاضای ثبت اختراع، شرایط تدوین اظهارنامه ثبت اختراع و غیره از جمله محورهای مواد مصوب شده طرح حمایت از مالکیت صنعتی است.

این گزارش می افزاید، محسن زنگنه ، محمدرضا صباغیان بافقی و سیدسلمان ذاکر  در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی در تذکر آیین نامه ای و با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در اخطاری، گفتند که این طرح با توجه به گستردگی موادی که دارد بهتر است در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب شود تا مجلس بتواند در شرایط نامناسب اقتصادی به بررسی راهکارهای ساماندهی بازار و کنترل قیمت ها بپردازد.

نمایندگان مذکور به تعیین اولویت ها انتقاد کرده و با استناد به اصول قانون اساسی متذکر شدند که مجلس حق ورود به تصویب آئین نامه ها یا شیوه نامه های اجرایی را ندارد و این موارد مندرج در طرح جزو وظایف هیات دولت محسوب می شود.

رییس قوه مقننه نیز در پاسخ به تذکر این نمایندگان تصریح کرد که طرح مذکور در مجلس دهم نیز مطرح بود و کار کارشناسی فراوانی در مورد آن انجام شده، مرکز پژوهش ها نیز اصلاحاتی را روی این طرح اجرا کرده است بنابراین هرچند که تعداد مواد زیاد است اما کار کارشناسی فراوانی روی آن شده بنابراین اگر تذکر و اخطارها مطرح نشود طی ۷ جلسه مورد نظر بررسی آن به پایان می رسد.

رییس مجلس: همکاری معاونت قوانین و دانشگاه ها برای بکارگیری هوش مصنوعی در تنقیح قوانین

 

همچنین رحمت اله نوروزی در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی در تذکری خطاب به دکتر قالیباف عنوان کرد:

رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تنقیح قوانین تأکید دارند و شورای تنقیح قوانین در مجلس با حمایت شما و مجموعه شورا تشکیل شده و در حال نوشتن آیین‌نامه هستیم و باید قوت، قوام و استحکام داشته باشد؛ نمایندگان ادوار و کارشناسان بر روی موضوع تنقیح قوانین کار می‌کنند تا ۱۱ هزار و ۲۴۸ قانون را تنقیح و پایش کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده علی آباد کتول، با تأکید بر اینکه تنقیح قوانین از اولویت‌های ما و در حال انجام است، گفت: معاونت قوانین و دانشگاه‌ها در استفاده از فناوری روز به ویژه در بحث هوش مصنوعی اقدامات و همکاری خوبی در این زمینه انجام دادند.

بر اساس این گزارش، هفتاد و چهارمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی به کار خود ادامه داد تا جایی که علیرضا سلیمی طی تذکری با استناد به ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت:

براساس آئین نامه باید لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ۱۵ آذرماه یعنی فردا به مجلس ارسال شود بنابراین باید مشخص شود که آیا مجلس فردا جلسه دارد و اینکه دولت لایحه بودجه را ارسال خواهد کرد یا خیر؟.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت:

دولت براساس ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی باید حداکثر تا ۱۵ آذر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارسال کند، اکنون دولت در حال انجام اصلاحات ساختاری در بودجه سنواتی کشور است و این موضوع اولویت همه ما یعنی دولت، مجلس و تاکید مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: قبل از ارسال لایحه بودجه سال آینده به مجلس، جلسه مشترکی میان دولت و رؤسای کمیسیون ها برگزار می شود و بعد از آن طی یکشنبه هفته آینده لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس خواهد شد.

در ادامه نشست اسامی ناطقان میان دستور از سوی علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس اعلام شد که بر این اساس هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه، جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت، الیاس نادران نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه و عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس به بیان دغدغه های خود پرداختند.

چنارانی: طرح موفق ارتقای بهره‌وری دام سبک شهرستان فیروزه به کل کشور تسری یابد

 

ابتدا نماینده نیشابور و فیروزه نطق ۷ دقیقه ای خود را ایراد کرد که بر این اساس به موضوعاتی مانند طرح ارتقای بهره وری دام سبک، اقتصاد پایدار، اشتغال و کارآفرینی، استخدام و حذف مالیات بر درآمد معلولان و غیره پرداخت.

بسیاری از سازمان های مهم و دستگاه های اجرایی همچنان بلاتکلیف هستند

 

همچنین جبار کوچکی نژادارم ساداتی، نماینده رشت در مجلس نیز به عنوان دومین ناطق پشت تریبون قرار گرفت که به مسائلی مانند جنگ اقتصادی، فاجعه زیست محیطی و نابودی جنگل های شمال، آلوده شدن آب های زیر زمینی در شهرهای گیلان و منطقه سراوان و غیره پرداخت.

نادران: برخی احکام اساسی بودجه ۱۴۰۰ معطل مانده است

 

در ادامه نشست علنی امروز مجلس، نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به موضوعاتی مانند وضعیت اسفبار معیشتی عامه مردم، شکاف‌های درآمدی، منفی شدن رشد تولید ناخالص ملی و تورم افسار گسیخته و غیره پرداخت.

رحیمی: روستانشینان محروم کردستانی در زمستان بیم بسته شدن راه‌های ارتباطی را دارند

این گزارش می افزاید، مطابق آیین نامه داخلی مجلس، نماینده مردم سقز و بانه اولین ناطق اضطراری بود که مسائلی مانند انتصاب استانداران انقلابی، یکاری، کمبود آب، تورم، فقدان جاده‌های استاندارد، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی، عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه و غیره را طی ۵ دقیقه بیان کرد.

مصری: فوق العاده ویژه نیروهای مسلح و بازنشستگان هنوز پرداخت نشده است

در پایان ایراد نطق های نشست امروز، نماینده کرمانشاه در پشت تریبون قرار گرفت تا به موضوعاتی مانند صیانت از حقوق نیروهای مسلح و بازنشستگان، پرداخت فوق العاده ویژه مناطق جنگی و غیره بپردازد.

تذکر صریح رئیس مجلس به بانک مرکزی درباره حل مشکل «اینماد»

براساس این گزارش، محسن دهنوی در جلسه علنی طی اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی، گفت:

در شرایطی که چندی قبل مجلس با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بسیاری از موانع موجود بر سر راه کارآفرینان را از میان برداشت و مسیری تعریف شد تا متقاضیان درخواست های خود را در سامانه ارائه کنند و دیگر نیازی به اخذ بسیاری از مجوزهای دیگر نیست، طرح مالکیت صنعتی نیز قصد دارد تا به کارآفرینان کمک کند.

ضرورت رفع مشکلات حوزه اجباری شدن اینماد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده، ضمن اشاره به اهمیت موضوعات پیش آمده درباره الزام کسب و کارهای اینترنتی به دریافت “اینماد” ، بیان کرد:

اختلافات بین دستگاه های اجرایی مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی تواند مانع کار شود و اگر مشکلی در بستر فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال نسبت به دریافت نماد مذکور وجود دارد باید آن را برطرف کنند.

از لزوم توجه به مطالبات کادر درمان در دوران کرونا تا ضرورت تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان

نشست علنی امروز با قرائت تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور از سوی روح الله متفکر آزاد ادامه یافت.

این گزارش می افزاید، مجتبی یوسفی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، به میهمانان صحن علنی مجلس را که اعضای شورای شهر و شهردار صفاشهر و بخشدار از شهرستان ملارد در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، خوش آمد گفت.

ضرورت تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

 

نشست علنی ۱۴ آذرماه در حالی ادامه یافت که سیدناصر موسوی لارگانی در تذکری شفاهی بر ضرورت تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تاکید کرد.

 دولت برای رونق معیشتی مردم، چهار ام‌الفساد ساختار نظام اقتصادی را اصلاح کند

 

بر اساس این گزارش، سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در قوه مقننه در تذکری خواستار اصلاح رویه غلط بانک ها در اجرای بانکداری اسلامی که عامل اصلی تحریم داخلی و مسدودسازی بیش از ۳ هزار منابع مالی ریالی و نرخ بهره بالا، نقدینگی بالا، نرخ رشد مداوم در نقدینگی، تورم، ناکارآمدی، فساد در ساختار است، شد.

 ضرورت اختصاص اعتبار لازم برای اشتغال‌زایی استان البرز جهت محرومیت‌زدایی

 

در ادامه علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس در تذکری خطاب به مسئولان، عنوان کرد ایجاد اشتغال یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گلرو: انتقاد از قیمت سرسام آور خودرو با کیفیت پایین

 

همچنین گلرو، نماینده مردم سمنان در مجلس یازدهم در تذکری با انتقاد از افزایش قیمت خودرو عنوان کرد که کمیت و کیفیت خودرو موجب نگرانی مردم شده و هیچ تغییری در سیاست‌های وزارت صمت درباره خودرو مشاهده نمی‌شود.(اینجا بخوانید)

سعادتی: مشکلات استان مازندران علیرغم حضور ۳۰ میلیون مسافر و گردشگر در حوزه راه و شهرسازی

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر متقاضیان تذکرات شفاهی امروز بود که در اظهاراتش گفت: استان مازندران علیرغم ارائه خدمات ملی به ۳۰ میلیون مسافر و گردشگر در حوزه راه و شهرسازی با مشکلات جدی مواجه است.

 معتادان متجاهر در ورودی شرق تهران شرایط نامناسبی را ایجاد کرده اند/ لزوم تغییر محل گرمخانه خاوران

 

بر اساس این گزارش، علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکر شفاهی با انتقاد از وضعیت نامناسب معتادان متجاهر در ورودی شرق تهران، بر ضرورت تغییر محل گرمخانه خاوران تاکید کرد.

 جاده دارخوین- شادگان به قتلگاه تبدیل شده است/لزوم ورود وزیر راه و رئیس جمهور به این مسئله

 

در ادامه مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس در تذکری خطاب به مسئولان اجرایی کشور، با انتقاد از وضعیت دارخوین به شادگان، گفت: این جاده به قتلگاه مردم تبدیل شده و وزیر راه و رئیس جمهور باید مستقیم به آن ورود کنند.

محدودیت صادراتی به دلیل آلودگی محصولات خسارات سنگینی را به همراه دارد

 

همچنین علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی خود عنوان کرد برخی محصولات کشاورزی صادراتی به روسیه به دلیل داشتن سموم بالا با محدودیت صادرات مواجه شده که خسارات جدی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی، گلخانه ای و تازه خوری محسوب می شود.

مشکلات محور کوار- فیروزآباد- عسلویه به صورت ویژه پیگیری و رفع شود

 

در ادامه، محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین در قوه مقننه طی تذکری خواستار پیگیری ویژه و رفع  مشکلات محور مرگبار کوار- فیروزآباد- عسلویه به واسطه حوادث جاده ای متعدد شد. (اینجا بخوانید)

 وضعیت حاشیه نشینی در شهر تهران رسیدگی شود

 

این گزارش می افزاید، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری از وزیر کشور خواست به وضعیت حاشیه نشینی شهر تهران رسیدگی کند.

عزت مردم نباید در صفوف خودرو و با این قیمت‌ها نادیده گرفته شود

 

در ادامه توسلی، نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر صمت خواست تا عزت مردم در صف خودرو و با این قیمت‌ها نادیده گرفته نشود.

 مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نباید به مذاکرات گره بخورد

 

همچنین، غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس طی تذکری گفت: از رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت درخواست دارم از گره زدن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به موضوع مذاکرات و نگاه به خارج و شرطی کردن شاخص‌های اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم با مذاکرات خودداری کنند.

 رئیس جمهوری هر چه سریعتر برای رفع آلودگی هوای اراک تشکیل جلسه دهد

 

همچنین در ادامه تذکرات شفاهی نشست مجلس، محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس طی تذکری نسبت به باز شدن مازوت نیروگاه شازند و ایجاد آلودگی هوا از رئیس جمهور خواست تا شخصا به این موضوع ورود کرده و جلسه‌ای را برای رفع این مشکل برگزار کند.

رحیمی جهان آبادی: ستاد اجرایی فرمان امام چاه های عمیق را به کشاورزان فقیر و مستضعف واگذار کند

رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری خواستار مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ه) در واگذاری چاه های عمیق به مردم فقیر و مستضعف پلبند و بهلول آباد و روستاهای اطراف شد.

موسوی: ضرورت تدوین طرحی ویژه برای حمایت از مناطق محروم

همچنین سیدعلی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی خود خواستار تدوین طرح ویژه برای حمایت از مناطق محروم شد.

گودرزوندچگینی: دولت به همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۰ توجه کند

این گزارش می افزاید، مهرداد گودرزوندچگینی نماینده مردم رودبار در مجلس در تذکری ضمن تاکید بر ساماندهی وضعیت و حقوق بازنشسته های لشگری، کشوری و تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰، گفت: همسان سازی حقوق بازنشسته ها در بودجه مورد توجه قرار گیرد.

گودرزی: رئیس جمهور مصوبه افزایش تعداد دانشجوی پزشکی را اجرایی کند

همچنین در ادامه تذکرات شفاهی نشست امروز مجلس، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: نمایندگان طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواسته‌اند تا مصوبه افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی را اجرایی کند.

فرخی میکال: ضرورت تامین اعتبار بیمارستان شهرستان های لاهیجان، سیاهکل و دیلمان

در ادامه فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خواستار تامین اعتبار بیمارستان شهرستان های لاهیجان، سیاهکل و دیلمان شد.

کوهساری: تذکرات نمایندگان برای برخی مسئولان اجرایی عادی شده است/لزوم پیگیری تذکرات

همچنین کوهساری، نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به موضوعات و مشکلات عدیده ای که نمایندگان در قالب تذکر به مسئولان اجرایی مطرح کرده اند اشاره کرد و گفت: تذکرات نمایندگان و مسئولان اجرایی باید پیگیری شود، متاسفانه این تذکرات برای برخی مسئولان عادی شده است.

نمایندگان مخالف افزایش تنها ۱۰ درصد حقوق کارکنان دولت هستند

 

همچنین، صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت در روزهایی که آتش تورم پیوسته در حال زبانه کشیدن است، به هیچ عنوان پای این جفای آشکار در حق کارکنان دولت را امضا نمی‌کنند.

 حذف ردیف بودجه دانشکده های علوم پزشکی برخی از مناطق محروم و دوردست بی عدالتی است

 

در ادامه، کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس با انتقاد از حذف ردیف بودجه دانشکده های علوم پزشکی برخی از مناطق محروم و دوردست، گفت: این وضعیت بی عدالتی است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

 وزارت کشور مصوبه دولت قبل برای ایجاد بخش جدید در تبریز را ابطال کند

بر اساس این گزارش، احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود با انتقاد از مصوبه دولت قبل درخصوص ایجاد یک بخش جدید در تبریز، از وزارت کشور خواست این مصوبه غیرقانونی و جفاکارانه را ابطال کند.

پایان هفتاد و چهارمین جلسه علنی قوه مقننه در سال ۱۴۰۰

علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و گفت:

نشست بعدی (سه شنبه ۱۶ آذر ماه) ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه  با بررسی ادامه دستورکار برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Search