سیاره ای دیگری در کار نیست

امروز نهم آذرماه مصادف با ۳۰ نوامبر کنفرانس پاریس آغاز به کار کرد، هدف از این کنفرانس رسیدن به توافقی بین المللی با هدف مقابله با تولید گازهای گلخانه ای می باشد.

گازهای گلخانه ای بزرگترین عامل تغییرات اقلیمی می باشند که باعث خسارت های فراوانی برای زمین و محیط زیست شده اند، کشورهای چین و آمریکا بزرگترین تولید کنندگان این گاز می باشند. رسیدن به توافقی در مورد کنترل این گازها میان باراک اوباما و شی جین‌پینگ، می‌تواند تاثیری حیاتی بر توافق نهایی بگذارد.

همزمان با آغاز به کار این کنفرانس،‌ تشکل‌های غیر دولتی در کشورهای مختلف برای نجات زمین با شعار “سیاره ای دیگری در کار نیست” راه‌پیمایی کردند و از سران دنیا خواستار راه حل‌های اساسی برای مقابله با این تغییرات شدند.

دانشمندان و محققان هشدار داده‌اند اگر در نزدیک‌ترین زمان ممکن گامی اساسی برای کنترل گازهای گل‌خانه‌ای برداشته نشود، تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی، از جمله خشکسالی، فقر، کمبود آب و غذا بر آتش جنگ‌ها و نبردها خواهد افزود.

به گفته بانک جهانی گرمایش زمین می‌تواند بیش از صد میلیون نفر از ساکنان کره زمین را طی تنها ۱۵ سال آینده به فقر بکشاند.

تحقیقاتی دیگر نشان می‌دهد که با وضعیت موجود، جنوب ایران و مناطق پیرامون خلیج فارس از ۵۵ سال دیگر غیر قابل سکونت خواهد شد.

سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۵ در تلاش بوده تا توافقی فراگیر میان رهبران جهان شکل گیرد. تا کنون این تلاش‌ها فرجامی نداشته است. از گردهمایی پاریس به عنوان مهم‌ترین نشست سران جهان در تاریخ معاصر برای رسیدن به توافقی احتمالی یاد شده است.

این امیدواری وجود دارد که کنفرانس پاریس سرنوشت نشست پیشین در کپنهاگ را پیدا نکرده و نهایتا به فرجامی برسد.

هدف اولیه کاهش حرارت کلی کره زمین به اندازه تنها دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از عصر پیشاصنعتی‌ست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا