توقف فروش آیفون در برزیل به دلیل فقدان شارژر در جعبه

توقف فروش آیفون در برزیل به دلیل فقدان شارژر در جعبه

اپل به دلیل نبود آداپتورهای شارژ در جعبه آیفون با وزارت دادگستری برزیل به مشکل برخورد. اگرچه از این موضوع چند سال می‌گذرد اکنون طبق قانون جدیدی که دولت وضع کرده است، فقدان آداپتورهای شارژ داخل جعبه آیفون یک “رویه تبعیض آمیز عمدی علیه مصرف کنندگان” است.

به گزارش سیار نیوز در نتیجه این قانون، برزیل فروش تمام مدل‌های آیفونی که از سال ۲۰۲۰ وارد بازار شدند متوقف می‌کند. این مدل‌ها از آیفون ۱۲ به بعد شروع می‌شوند. میزان جریمه شرکت اپل هم کمی بیش از ۱۲ میلیون رئال برزیل است که تقریبا معادل ۲.۳ میلیون دلار است.

به گفته اپل، عمده ترین دلیل برای فقدان شارژر در جعبه آیفون جلوگیری از انتشار بیش از ۲ میلیون متریک تن کربن بوده است. بنابر گزارش رویترز اولین بار که بار که این مسئله از سوی اپل مطرح شد، وزارت دادگستری برزیل به دلیل نبود مدرک برای این ادعا، آن را رد کرد.

این اولین باری نیست که برزیل با کمبود آداپتورهای شارژ درون جعبه اپل مشکل دارد. در اوایل سال جاری، وزارت دادگستری این کشور پس از شکایت رسمی در مورد کمبود شارژر، شرکتی را ملزم به پرداخت مبلغی در حدود ۱۰۰۰ دلار به مشتری کرد.

افزایش فشارها بر اپل

شاید اینکه برزیل تنها یک کشور است که با این مسئله به مشکل برخورده و جریمه ۲.۳ میلیون دلاری کاملا به ضرر شرکت اپل نباشد. اما این امر می‌تواند شروع یک تغییر برای شرکت و تمام کسانی باشد که به دنبال تقلید از آن هستند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله سامسونگ و گوگل هم شروع به عرضه محصولات جدید خود بدون شارژر کرده اند. شاید اگر کشورهای بیشتری مانند برزیل این رویه را پیگیری کنند، دیگر شاهد چنین اقدامی از سوی این شرکت‌ها نباشیم.

اپل با حجم قابل توجهی از ادعاهای مربوط به عدم رعایت حقوق مصرف کنندگان در جهان روبرو شده است. طوری که اتحادیه اروپا از این شرکت خواسته است تا سال ۲۰۲۴ پورت لایتنینگ خود را به نفع USB-C کنار بگذارد.

از آنجا که این شرکت به دنبال کاهش هزینه‌های خود با حذف سخت‌افزارهای اضافی مانند آداپتورهای شارژر آیفون و دانگل‌های هدفون است، تغییر این رویه به نفع مصرف کنندگان می‌تواند به درآمد شرکت آسیب بزند.

با این حال اگر این شرکت همچنان به دنبال ادامه تسط خود بر بازار موبایل است باید با هیئت‌های نظارتی سراسر جهان تعامل داشته باشد تا با سرنوشتی مشابه آنچه در برزیل اتفاق افتاد روبرو نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا