وای فای 6E: هر چه که باید راجع به استاندارد جدید شبکه‌های بی‌سیم بدانید

وای فای ۶e: هر چه که باید راجع به استاندارد جدید شبکه‌های بی‌سیم بدانید

اگر می‌خواهید یک روتر یا دستگاه جدید که از اتصال وای فای استفاده می‌کند خریداری کنید بهتر است ابتدا درباره استاندارد جدید این شبکه به نام ۶E اطلاعاتی کسب نمایید.  این استاندارد ویژگی‌هایی مثل سرعت بیشتر، فضای اتصال بیشتر و تاخیر کمتر را به ارمغان می‌آورد. این قابلیت‌ها مخصوصا اگر هنوز از وای فای ۶ استفاده نکرده باشید بیشتر به چشمتان خواهند آمد. در ادامه این مطلب سیارنیوز به مرور ویژگی‌های این استاندارد جدید وای فای خواهیم پرداخت.

چه زمانی معرفی شد؟

شاید نام این استاندارد جدید به تازگی مطرح شده باشد ولی از اواخر سال ۲۰۱۹ صحبت‌هایی در مورد آن در محاقل خبری به گوش می‌رسید. وای فای آلیانس، گروهی از فروشندگان پلتفرم وای فای هستند که با کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) و تولیدکنندگان الکترونیکی برای تنظیم استانداردهای جدید وای فای همکاری می‌کنند. این گروه در سال ۲۰۲۰، نام Wi-Fi ۶E  را برای هر محصول IEEE ۸۰۲.۱۱ax (Wi-Fi ۶) که از طیف بی سیم ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، اعلام کرد.

البته فرایند تصدیق دستگاه‌های استفاده کننده از این استاندارد از اوایل سال ۲۰۲۱ شروع شد. در سال جاری میلادی، تعداد دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این استاندادر جدید بسیار بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب دیگر رگولاتوری‌های سرتاسر جهان ناچار به فراهم کردن پهنای باند ۶ گیگاهرتزی برای این دستگاه‌ها خواهند شد. البته این مساله بیش از همه به خواسته دولت‌ها بستگی خواهد داشت.

تفاوت وای فای ۶ و وای فای ۶E

وقتی استاندارد وای فای ۶ معرفی شد طبق قانون فقط امکان استفاده از پهنای باند ۲.۴ تا ۵ گیگاهرتز وجود داشت. در پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز شما در واقع فقط ۳ کانال در اختیار دارید. این پهنای باند بین شما، اعضای خانواده و همسایه‌هایتان به صورت مشترک استفاده می‌شود. این مساله موجب ازدحام در شبکه و در نتیجه ضعیف شدن سیگنال وای فای می‌شود. حتی در صورتی که تعداد دستگاه‌های زیادی برای در اختیار گرفتن پهنای باند در هر کانال رقابت کنند، امکان حذف برخی سیگنال‌ها هم وجود خواهد داشت.

در آوریل ۲۰۲۰، کمیسیون ارتباطات فدرال به اتفاق آرا به باز کردن باند ۶ گیگاهرتز برای استفاده بدون مجوز، رأی موافق داد. با این تغییر خط مشی، امواج هوایی به میزان قابل توجهی باز می‌شود. بدین ترتیب روترها می‌توانند از این امواج برای پخش سیگنال‌های وای فای استفاده کنند. باز شدن باند ۶ گیگاهرتز بزرگ‌ترین طیف اضافه شده به وای فای از سال  ۱۹۸۹ است.

جهش از ۵ گیگاهرتز به ۶ گیگاهرتز ممکن است در ظاهر زیاد به نظر نرسد، اما همین میزان افزایش، مقدار امواج رادیویی که در دسترس روترها و دستگاه‌های هوشمند قرار می‌گیرند را تا ۴ برابر بیشتر می‌کند (۱۴ کانال ۸۰ مگاهرتزی اضافی و ۷ کانال دیگر با فرکانس ۱۶۰ مگاهرتز). این یعنی تداخل سیگنال کمتری را در وای فای ۶E  شاهد خواهیم بود.

باند ۶ گیگاهرتزی در وای فای ۶e
استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی در این استاندارد ممکن شده است

مزیت‌های وای فای ۶E

وای فای ۶E پیشرفتی آنچنان بزرگ که بتوان عنوان یک نسل جدید برای فناوری شبکه‌های بی سیم را به آن داد محسوب نمی‌شود. با این حال هنوز هم یک گام رو به جلوی بزرگ برای این کاربران این شبکه‌ها محسوب می‌شود. باند ۶ گیگاهرتزی به معنای افزایش سرعت اینترنت تا بیش از یک گیگابیت در ثانیه است.

علاوه بر این، افزایش طیف وای فای به معنی تاخیر کمتر هنگام انجام بازی‌های آنلاین، تماس‌های ویدیویی یا محاسبات مجازی هم است. بنابراین در کارهایی که نیاز به پاسخ بلادرنگ به عملیاتی نظیر فشردن کلید کیبورد، ارسال صدا یا کلیک کردن روی موس وجود دارد شاهد بازدهی بسیار خوبی از شبکه‌ای با استاندارد وای فای ۶E خواهیم بود.

یکی دیگر از مزیت‌های ۶E در استفاده‌های خانگی مشخص می‌شود. جایی که میزان ازدحام شبکه به شکل معناداری کاهش می‌یابد. پوشش کل خانه با وای فای چند گیگابایتی به این معنی است که صاحبان خانه‌های معمولی هم می‌توانند در نهایت از نوع تجربیات محاسباتی نسل بعدی که فقط در مکان‌هایی مانند نمایشگاه‌های تجاری دیده‌ایم، بهره‌مند شوند.

تصور کنید در هر نقطه‌ای از خانه خود قادر به انجام بازی‌های واقعیت مجازی باشید یا بتوانید به راحتی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده استفاده کنید. همه این‌ها به دلیل عدم افت پهنای باند در وای فای ۶E به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

مزیت‌های وای فای ۶E
برخی از ویژگی‌های وای فای ۶E

معایب وای فای ۶E

هر فناوری جدیدی در کنار قابلیت‌ها و مزیت‌هایی که به ارمغان می‌آورد معمولا دارای یک نقطه ضعف هم است. در مورد وای فای ۶E این نقظه ضعف را میتوان طول موج کوتاه‌تر سیگنال‌های ۶ گیگاهرتزی در مقایسه با سیگنال‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی است.

طول موج‌های کوتاه برای انتقال سریع داده‌ها عالی هستند. ولی در مسافت‌های طولانی و در مواجهه با موانع فیزیکی مثل دیوارها یا سقف ساختمان با مشکل روبرو می‌شوند. به احتمال بسیار زیاد در شبکه‌های ۶E از سیگنال‌های ۵ گیگاهرتزی هم استفاده خواهد شد. سیگنال‌های ۵ و ۶ گیگاهرتزی برای انتقال سریع و مطمئن داده‌ها در یک محیط ادرای یا خانگی بسیار مناسب هستند.

همچنین احتمالا شبکه‌های ۶E از ترکیبی از روترها و ریپیترهای مخصوص این شبکه بهره خواهند برد. این کار باعث ایجاد یک شبکه وایرلس با توپولوژی مش خواهد شد که می‌تواند از حداکثر کارایی استاندارد ۶E را حتی در ساختمان‌های بزرگ با تعداد موانع فیزیکی زیاد، استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا